Direktlänk till inlägg 1 maj 2012

Maj = sommar?

Av Therese - 1 maj 2012 19:25

Idag har vädret varit helt underbart! Första början på solbrännan och första dagen i t-shirt utomhus, lovely!

Pican har fått arbeta tre pass utomhus på hoppbanan, dessa tre dagar utan inlägg.
I söndags tog vi ett joggingpass på pelham med fokus på runda och djup form. Tänkte en hel del på att rida framåt så hon skulle "trampa igenom" varje steg inunder kroppen. Jobba med förböjning på volten och sedan ett par tempoväxlingar. Hon kändes riktigt fin hela passet och var en riktig arbetsmyra!
Måndag eller valborgsmässoafton red vi även denna dag på hoppbanan med en stoooor brasa som sällskap. Granngården till ridskolan eldade för fulla muggar! Trodde Pica skulle vara väldigt skeptisk till eld och tillhörande rök men det var nemas problemas att rida. Så det blev ett pass med en miljon steg i öppna typ.. Öppna på volt (mitt parad-nummer i kommande kür-program!), öppna på långsidorna av det lilla fyrkantspår som jag bildade själv samt skänkelvikningar på diagonalerna i det lilla fyrkantspåret. Kämpigt stundtals men vi jobbade på tillsammans. Hade bara en liten meningsskiljaktighet i början av ridpasset när jag tyckte vi skulle arbeta och Pica tyckte hon kunde få kolla på den mycket intressanta ponnyn på vägen. Men i övrigt ett riktigt genomkörar-pass! På slutet frustade hon ur sig rejält när vi red skänkelvikningar och öppnor, så damen var väl trots allt nöjd med dagens arbete.

Idag blev det återigen ett dressyrpass på hoppbanan. Dagen till ära hade jag bytt bett: från tvådelad bridong med fasta ringar till tredelat med rörliga ringar. Har tyckt Pica bitit sig fast så väldigt i bridongen nu så jag tänkte att jag provade. Och jag tyckte nog det var skillnad på damen även om det inte är ett fantabulöst stöd ännu. Dagen till ära hade vi lite olika åsikter till en början. När jag ville rida lugnare tempo körde Pica bulldozer och när jag ville köra lite friskare tempo körde Pica strutt-trav/galopp. Så jag blev lite förbannad och skickade iväg henne i en hejdlös galopp längs ena långsidan och vips så hängde Pica på och böjd framåt. Därefter så red jag med känslan av att hon var framför mig, dock lite styv i sidorna och lite matt i bakbenen. Sara som red sin Bemi samtidigt tyckte hon hade en jäkla aktion i bakbenen så det kanske var bra ändå   Även om Pica inte kändes helt på topp (det vill säga som hon gjorde i höstas efter 2,5 års arbete!) så provade jag ändå på mellantrav lite längre sträckor och de kändes faktiskt riktigt bra! Brukar sällan prova mellan-/ökadtrav om Pica känns lite halvdan. Men det var nog ett försök till att väcka upp aktionen i traven idag och det fungerade ju tydligen då!
Imorgon ska Pican få en välförtjänt vilodag med en lite promenad som aktivitet och på torsdag ska vi träna.

På återseende!


// therre

 
 
Stallbruttan

Stallbruttan

7 maj 2012 11:42

Nä, känner mig lite avis nu! Vi hade hagel senast igår, och snö senast i fredags :( Solen idag verkar däremot lovande, så jag hoppas att vändningen kommer nu..!
Alltid lite spännande att byta bett styrning på hästen ;) Skönt att det funkade!

http://stallbruttans.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 12 januari 2013 23:11

Ett livstecken från mig till ni 10-15 tappra som klickat er in här varje dag, jag ska ge er ett nytt hopp om min återkomst i bloggvärlden!   Byter bloggportal och lämnar bloggplatsen, men Therre-bloggen får finnas kvar som ett fint minne      ...

Av Therese - 29 november 2012 17:40

Mina dagar den senaste veckan har tillbringats i liggande ställning. I fredags när jag hoppade upp på Pican orsakade jag det värsta ryggskott jag varit med om!! Så nu med starkare smärtlindring, hjälp från massör och sjukgymnast är jag åter på benen,...

Av Therese - 21 november 2012 12:43


Ibland får jag sådan djupa tankar om livet och allt runt omkring,  just nu fick jag en sådan tanke...   Jag skulle vilja ha en massa, massa, massa pengar, kunna klä mig moderiktigt, kanske till och med vara en modeikon? Ha tiden och pengarna till...

Av Therese - 20 november 2012 08:44


Nu har jag överlevt ett ryggskott till! Skrev i lördags att jag hade ont i ryggen, tro fan det när jag på kvällen knappt kunde gå än mindre bära något överhuvudtaget. Dum som jag är (eller envis?) klättrade jag upp på Picas rygg för ett ridpass, inså...

Av Therese - 17 november 2012 10:40


Min rygg håller på att säga upp sig! Har haft känningar ett par dagar men kört på som vanligt ändå, det som inte dödar det härdar är ju mitt motto. Men när jag inte vågade sitta ner i sadeln i trav i torsdags och halvsatt i sadeln i fredags så bör ja...

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards