Direktlänk till inlägg 18 september 2012

Tävling, planering och träning

Av Therese - 18 september 2012 09:54

Tar en resumé dag för dag sen sist jag skrev:


Torsdag: Träning med kandaret. Pica var helt outstandig! Mjuk, följsam och helt superfin att rida. Öppnor på volt, "överböjning", öppnor på långsidorna med böjd kropp och lite mer tvärning. Allt gick som en dans. Fina, fina Pica!


Fredag: Red på morgonen eftersom jag skulle jobba på kvällen. Pica kändes helt ok, hade tränset så hon kändes lite stum i munnen men ändå positiv och arbetsam. Fikade sedan alldeles för länge, men hann ändå med alla "tävlingsbestyr" inför lördagens tävling innan jag började jobba.


Lördag: Klockan ringde 05.00 och avfärd mot Gyttorp kl 06.45 Allt gick som smort! Hade med mig Elin (som på söndagen tog DM-brons med sin ponny Åskar, stort grattis!) som hästskötare/medhjälpare och det skötte hon med bravur trots att Pica var överallt och ingenstans som vanligt. Folk tittar som om vi vore idioter när vi har en häst som yr runt. Deras tankar är nog: Tygla hästen då för fan! Jag tänker: Varsågod och prova! Du lär ge upp rätt snabbt   
Framridning helt enligt planering och Pica var riktigt trevlig att rida! Inga vrångheter eller motståndsarbete som det brukar vara ibland utan hon var med på precis allt jag bad henne om. Samma sak inne på banan, allt gick precis som planerat. Fick till fina skolor som alla belönades med betyg 5, 6 eller 7 (var ju tre domare). Fick inte till bakdelsvändningarna och lite sturl i enkla bytena och avbrott i galoppen. Men bara att Pica kändes positiv och bjöd framåt inne på banan var en seger för mig oavsett procenten, som till slut blev 56,??. Kan tyckas som lite låg med tanke på att det ändå kändes som en utav av våra bättre ritter i den klassen, men det är bara å läsa kritiken och förbättra sig till nästa gång!


Söndag: Bjöd på en spännande uteritt tillsammans med Sara och Bemi. Stormvindar och småregn till trots begav vi oss ut. En hel timme var vi ute och red trots att vi knappt kom fram till Holmberg-backen. Måste vara nytt rekord! Alltså rekord i att vara långsamma! Men rådjur, hundar och traktorer gjorde att hästarna var lite på tårna, stormvindarna och regnet hjälpte ju inte till att lugna spända pållar direkt   


Måndag: Pica fick vila!


Tisdag: Jag själv gick upp före tuppen för att göra debut på gymmet kl 07.00 Tränade två 30 minuterspass, body pump och cx. Gick strålande och kommer definitivt göras till en vana!
Resten utav dagen ska jag lämna in mina stövlar för byte av dragkedja, planerade att göra dem smalare i skaftet men efter att ha provat en sista gång igår så har jag beslutat att inte göra det. De är ju inte stor i vaden utan i vristen och det vågar jag inte ge mig på att ändra inte! Så med lite förhoppning kan det gå ganska snabbt att laga dem.


Kommande dagar och tid framöver ska Pica och jag gå in i en träningsperiod. Nästa tävling är planerad den 3 november så vi har gott om tid att stärka oss båda. Pica ska få mer varierad träning, nu är det ett måste från min sida att bli bättre på planering av ridpassen! Variationen börjar redan på lördag då jag slänger upp Angie för att Pica ska få hoppa lite grann. Jag väljer att göra så eftersom jag själv inte ens tycker det är kul att rida små hinder, så då kan ju någon annan som tycker det är kul få göra det istället   


Ett långt inlägg med lite av varje, undrar egentligen hur många som läser min blogg efter ett långt uppehåll? Inte lika många som innan, men några få. Vilka är ni?!

På återseende!


// therre

 
 
Natalja

Natalja

18 september 2012 22:36

Jag läser och tycker det är superkul att du är tillbaka!! : )

http://latin.bloggagratis.se

Therese

19 september 2012 08:56

Åh vad kul att du fortfarande är kvar! Trodde jag "tappat" dig efter mitt uppehåll :)

 
Emma

Emma

19 september 2012 11:34

Jag läser therre! :)

http://emmawestin.blogg.se

Therese

20 september 2012 15:50

Tummen upp för det :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 12 januari 2013 23:11

Ett livstecken från mig till ni 10-15 tappra som klickat er in här varje dag, jag ska ge er ett nytt hopp om min återkomst i bloggvärlden!   Byter bloggportal och lämnar bloggplatsen, men Therre-bloggen får finnas kvar som ett fint minne      ...

Av Therese - 29 november 2012 17:40

Mina dagar den senaste veckan har tillbringats i liggande ställning. I fredags när jag hoppade upp på Pican orsakade jag det värsta ryggskott jag varit med om!! Så nu med starkare smärtlindring, hjälp från massör och sjukgymnast är jag åter på benen,...

Av Therese - 21 november 2012 12:43


Ibland får jag sådan djupa tankar om livet och allt runt omkring,  just nu fick jag en sådan tanke...   Jag skulle vilja ha en massa, massa, massa pengar, kunna klä mig moderiktigt, kanske till och med vara en modeikon? Ha tiden och pengarna till...

Av Therese - 20 november 2012 08:44


Nu har jag överlevt ett ryggskott till! Skrev i lördags att jag hade ont i ryggen, tro fan det när jag på kvällen knappt kunde gå än mindre bära något överhuvudtaget. Dum som jag är (eller envis?) klättrade jag upp på Picas rygg för ett ridpass, inså...

Av Therese - 17 november 2012 10:40


Min rygg håller på att säga upp sig! Har haft känningar ett par dagar men kört på som vanligt ändå, det som inte dödar det härdar är ju mitt motto. Men när jag inte vågade sitta ner i sadeln i trav i torsdags och halvsatt i sadeln i fredags så bör ja...

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards