Alla inlägg den 28 december 2011

Av Therese - 28 december 2011 10:34

Pica mår mycket bättre efter helgens bravader! Finadynet hon fått mot lårkakan verkar ha hjälpt henne mycket väl eftersom hon till och med stod och vilade igår. Första gången på över en vecka! Men lilla Pican verkar inte vilja äta sin medicin i betforen så det blir till att försöka spruta in det uppblött med en spruta via munnen, vill inte att hon ska sluta äta betfor igen. Så kan hon istället få betforen som en belöning efteråt.

Pica fick en "sträng" diet om att "tussas" fler gånger om dagen upptill normala fodringstider ett par dagar. Inget kraftfoder på en vecka. Jag funderar ut en lösning hur man ska göra med kraftfodret och har fått flera tips och trix hur man kan lösa det. Vill verkligen inte att Pica ska drabbas av detta igen! Så alternativen är att hon får betfor på lunchen istället för kraftfoder, precis som ridskolans hästar, eller äta sitt kraftfoder på backen eller fixa stora runda stenar att ha i krubban så hon måste "pilla" i sig kraften istället. Har alltså ett par alternativ att fundera över.
Ett annat problem jag drabbats av är att Pica börjat falla ur förskräligt mycket och fort! Hon går ju in på tredje veckan av konvalecens nu och lär vara i minst en vecka till. Men hon har blivit så himla smal så fort nu senaste tiden trots ca 12 kg silage om dagen och 1,5 kg kraft grund + betfor och då har andra hästar i stallet som är i samma size som Pica, och äter mindre med mat, inget problem alls. Och nu när hon inte ska äta kraft förrän tidigast i helgen och heller inte i någon större mängd så känns det förtillfället som ett lite hopplöst fall detta. Så frågan är vad hon ska äta nu i framtiden?

Ska ringa till Krafft´s foderrådgivning och prata med samma person som hjälpt ridskolan med foderstat till hästarna för att få hjälp. För Pica ser verkligen helt för jävlig ut, ärligt talat! Men jag får börja med att öka upp silaget så länge...


 


På återseende!


// therre 

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards