Direktlänk till inlägg 12 april 2012

Smärtsamt

Av Therese - 12 april 2012 13:52

I måndags utövade jag träningsformen TRX, den var rolig att hålla på med. Musklerna brände och flåset ökade. MEN: Är det verkligen värt att träna fortsätta träna något som ger nästan outhärdlig smärta som följd? Den här träningsvärken har varit bland det värsta jag varit med om och då är jag ändå rätt så smärttålig. Så jag ska fortsätta fundera ett tag till.
Min bästa träningsform på gym har hittills varit boxercise men det verkar som om det är "ute" då det inte finns tillgång till det längre vad jag kan hitta bland diverse gym i stan. Det är iallafall en träningsform jag gillar! Men nu har jag börjat hitta löpningen, än så länge på crosstrainer. Men ska väl snart försöka bege mig ut lite mer i spåret också. Löpning är både konditionsträning och mentalträning. Att se en lång djävulsk backe och att bestämma sig för att den ska jag SPRINGA uppför är mentalt stärkande.


Nog om träning utanför stallet och till "träning" i stallet. Eftersom jag haft nästan outhärdlig smärta har Pica fått lite blandad motion. I måndags red jag trots trött kropp ett ordentligt pass på Pica, hon jobbade på fint trots att det var lite motigt emelanåt. Glansdagarna är förbi och vi har trätt in i en motig period nu, men efter regn kommer solsken och glans!   Efter en massa galopp med växlande rättvänd och förvänd så kändes Pica rättså fin att rida, så jag övergick till travarbete men där var hon inte lika fin utan plöjde på framåt likt en bulldozer. Så en hel del öppna-arbete på volten blev det och ziljarders halvhalter. Avslutade när hon kändes helt okej och både Pica och jag var nog lika trötta.
På tisdagen så fick hon som sagt promenera sig, då övade vi lite ledarskap. Kan ärligt erkänna att det är ingen dans på rosor att äga ett sto med väldigt många egna åsikter. Det krävs tonvis med tålamod med den där damen! Men efter 25 minuters arbete så hade hon väl accepterat till ungefär 1% att det var jag som bestämde och inte hon. Kom snabbt framtill att det är sådana här hästar jag dras till. Donia var inte heller en lätt match. Kommer ihåg en gång när vi tränade ledarskap i grupp och övriga tog 5 minuters arbete till att få sina hästar lydiga medan jag fick 5 minuters total lydighet på 60 minuter. 55 minuters slit för 5 minuters mål, njaaaaaa! 



Världens bästa Donia!  


Igår onsdag blev det ett markarbetspass med trav- och galoppbommar. Mina benmuskler gav känslan av att de innehöll blödande sår men vad gör man inte? Man biter ihop och kör ändå! Kan säga att pelhamet var min bästa vän igår, annars hade det aldrig gått att rida på bulldozer Pican. Pigg som en lärka och taggad till tusen var hon, härlig känsla! Travade fint över bommarna när jag väl gjorde rätt och galopperade superbra över bommar i båda varven! Pican var super duktig igår   Tidigare gånger har vi haft en hel del problem med galoppbommar men igår flöt det på riktigt jäkla bra! Blir ett sådant pass någon inom en snar framtid.

Idag blir det dressyr igen, vädret kanske till och med ingiver en ritt utomhus. Har regnat och varit gråmulet hela veckan vilket inte ger sug att rida utomhus när man har ridhus   Men idag kanske....

På återseende!


// therre  



   

   

 
 
Ingen bild

Andréa

12 april 2012 22:47

Men Therre! Det är ju bara träningsvärk! Som efter ytterligare trx idag försvann! Jag har sulat runt på golvet eftersom att lyfta på fötterna var omöjligt!! Idag är första dagen som jag kunde sätta mig på toan, i bilen, eller på en stol utan att låta som en gris! Det blir bättre =)

Therese

13 april 2012 10:32

Ja och frågan är: Är det värt det?!

 
Ingen bild

Linda Å

13 april 2012 21:01

Världens gooaste Donia!

Therese

16 april 2012 13:11

Instämmer till fullo :)

 
Stallbruttan

Stallbruttan

14 april 2012 10:53

Blir det ordentlig stretching efter TRX:en? Det är ingen myt att det motverkar träningsvärk (trodde länge själv att det inte gjorde nå'n större skillnad).
Ja, kalla mig trist, men jag gillar så'na där "veka valacker" som bugar och bockar så fort man säger nå't ;P Fast det förstås... efter alla det där minutrarna på ett bestämt sto, så får man ju en VÄLDIG segerkänsla! :D

http://stallbruttans.blogg.se

Therese

16 april 2012 13:10

Tyckte kanske det var lite lite stretching, men vad vet jag. Får se hur det blir, njuter som sagt mer av en löprunda än TRX förtillfället :P

Haha! En valack skulle jag troligtvis bli uttråkad av. De två valacker jag ägt under kort tid hade även de lite sto-humör, hihi!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 12 januari 2013 23:11

Ett livstecken från mig till ni 10-15 tappra som klickat er in här varje dag, jag ska ge er ett nytt hopp om min återkomst i bloggvärlden!   Byter bloggportal och lämnar bloggplatsen, men Therre-bloggen får finnas kvar som ett fint minne      ...

Av Therese - 29 november 2012 17:40

Mina dagar den senaste veckan har tillbringats i liggande ställning. I fredags när jag hoppade upp på Pican orsakade jag det värsta ryggskott jag varit med om!! Så nu med starkare smärtlindring, hjälp från massör och sjukgymnast är jag åter på benen,...

Av Therese - 21 november 2012 12:43


Ibland får jag sådan djupa tankar om livet och allt runt omkring,  just nu fick jag en sådan tanke...   Jag skulle vilja ha en massa, massa, massa pengar, kunna klä mig moderiktigt, kanske till och med vara en modeikon? Ha tiden och pengarna till...

Av Therese - 20 november 2012 08:44


Nu har jag överlevt ett ryggskott till! Skrev i lördags att jag hade ont i ryggen, tro fan det när jag på kvällen knappt kunde gå än mindre bära något överhuvudtaget. Dum som jag är (eller envis?) klättrade jag upp på Picas rygg för ett ridpass, inså...

Av Therese - 17 november 2012 10:40


Min rygg håller på att säga upp sig! Har haft känningar ett par dagar men kört på som vanligt ändå, det som inte dödar det härdar är ju mitt motto. Men när jag inte vågade sitta ner i sadeln i trav i torsdags och halvsatt i sadeln i fredags så bör ja...

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards