Direktlänk till inlägg 19 april 2012

Ridning och equi-besök

Av Therese - 19 april 2012 15:00

I måndags så såg jag fram emot att få träna igen, men träningen var inget roligt ridpass. Pica var stretig och jag red totalt för jäkla taskigt helt enkelt. Alldeles för mycket hand istället för säte och skänkel. Men det är svårt, sjuk svårt när Pica och jag motarbetar varandra. Vi kunde inte rida något i trav för där bara stretade jag och gjorde fel. I galopp gick det lättare om än alldeles för motigt för att vara "oss". Fick rida en hel del samlad galopp i låg form på volt för att Pica skulle komma loss och framförallt förstå att man inte kan ge sig iväg i raketfart hela tiden. Men fortfarande fruktansvärt dålig ridning från min sida, hela passet!

Men på tisdagen sedan så var allt återställt. Pica kändes väldigt fin, dock kunde jag väl ha ridit lite till (som alltid) för att uppnå ännu bättre känsla och resultat. Men bara känslan av att kunna rida "normalt" utan att behöva känna totalt motstånd kändes väldigt bra. Så totalt red jag nog 20-25 minuter det passet, men det fick räcka eftersom hon antagligen hade lite träningsvärk efter måndagens muskelarbete. Och i tisdags så var min ridning återställd till det normal och kanske till och med lite bättre. Jag kämpar med att tänka på min armbågar och blicken. För med armbågarna intill kroppen så kommer handen rätt --> inverkan blir bättre. Blicken upp och fram --> att man kommer ned i sadeln och kan inverka bättre med sätet. Allt har liksom en orsak!


     

Ett tydligt exempel på hur det inte ska se ut  


Igår onsdag var equiterapeuten M på återbesök. Hon tyckte Pica hade ändrat sig en hel del i kroppen, i rätt riktning! Och det är även något jag själv uppmärksammat men känns som ett "äkta" bevis när någon "utomstående" konstaterar samma sak, att vi faktiskt både tränar och utfodrar rätt eftersom muskelmassan har ökat hos Pica de senaste fyra veckorna  


En bild tagen igår



   

Från i början på mars


Syns väl inte så märkbart på dessa (dåliga!) jämförelser-bilder hur Pica faktiskt börjar bli rundare, framförallt över ryggen.  Men det är helt annorlunda i verkligeheten och det är ju det viktigaste!
M kände igenom Pica och tyckte hon kändes mycket bra i kroppen, ännu ett bevis på att vi gör rätt. M sa till och med att "lårkakan" var mycket finare än sist!! Bäckenet låg jättefint och även SI-leden som hon "manipulerade" förra gången. M ville inte göra några större grejer eftersom Pica var så "fräsch". Men hon kände lite på bogarna där vänster bog hade en liten låsning som hon fixade till. Sen fick Pica laser på hela rumpan och efteråt hade Pica fått gelérumpa, avslappnad och fin   Så nu ska jag höra av mig när jag tycker Pica behöver kollas igen.

Känns jätte skönt att ha kollat Pica igen och få bekräftat att allt är som det ska, så nu ska jag försöka ta mig och boka tid för koll av sadel. Om någon i närheten av mig med vill kolla sadel, hojta till! 

 

Idag ska nog Pica få en promenad för hand, känns som att en två dagars vila kan vara skönt för både henne och mig. Så igår var det förutom besök av equiterapeuten även friseringsdags, ryckte man, klippte hovskägg och tvättade och jämnade till svansen. Så idag ska sadel och träns få sig en omgång med smörjtvålen och det utomordentliga fettet från Veredus (bästa ever!). Så på fredag är det dags, då tutar vi och kör så det ryker!!
På återseende!

// therre







 
 
Stallbruttan

Stallbruttan

20 april 2012 11:27

Man kan inte alltid vara på den absouta toppen, men vad skönt att du hittade tillbaka så pass snabbt! :)
Det där med flaxande armbågar och nedslagen blick känns bekant - kan inte förstå varför man envisas med att kolla på hästens hals o.o

http://stallbruttans.blogg.se

Therese

20 april 2012 12:20

Jag tror det är för att försäkra sig om att man hästens huvud faktiskt inte trillat av ;)

 
Ingen bild

Stallbruttan

22 april 2012 11:57

*fniss* Såklart! Jag VISSTE att mitt undermedvetna försökte säga mig något, och jag vill ju alltid hästen bästa, så..!

Therese

23 april 2012 11:45

Haha!

 
Ingen bild

Matilda

26 april 2012 10:38

Vem hade du tänkt skulle kolla sadeln? Är lite i de tankarna jag med...

Therese

28 april 2012 10:28

Ska ta ut Sadeldoktorn, har hört att dom ska vara bra. Kolla sadeldoktorn.se för mer info :)

 
Sofia Stenberg

Sofia Stenberg

13 maj 2012 15:47

Hej Therese! Såg din kommentar först nu. Min häst har haft en ligamentskada som upptäcktes i mitten av förra sommaren. Sedan dess har hon haft mer eller mindre 7 månaders vila, och vi har långsamt satt igång henne och regelbundet varit hos veterinär och kollat henne. Nu har det visat sig att den belastningen som krävs för den nivån vi planerat att rida på är för mycket för henne och det skadade benet och hon har blivit halt igen. Därför är tanken att hon nu ska få en väldigt lång vila och få föl, så får vi se om jag sätter igång henne senare igen. Hoppas svaret var till belåtenhet!

http://puredressage.blogg.se

Therese

14 maj 2012 14:19

Hej!

Tack för svaret! Gud vad tråkigt på så himla fin häst :( Men tur i oturen att hon är ett sto så du nu istället (förhoppningsvis!) får ett fint föl efter nu då :) Hoppas på att vilan gör henne helt bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 12 januari 2013 23:11

Ett livstecken från mig till ni 10-15 tappra som klickat er in här varje dag, jag ska ge er ett nytt hopp om min återkomst i bloggvärlden!   Byter bloggportal och lämnar bloggplatsen, men Therre-bloggen får finnas kvar som ett fint minne      ...

Av Therese - 29 november 2012 17:40

Mina dagar den senaste veckan har tillbringats i liggande ställning. I fredags när jag hoppade upp på Pican orsakade jag det värsta ryggskott jag varit med om!! Så nu med starkare smärtlindring, hjälp från massör och sjukgymnast är jag åter på benen,...

Av Therese - 21 november 2012 12:43


Ibland får jag sådan djupa tankar om livet och allt runt omkring,  just nu fick jag en sådan tanke...   Jag skulle vilja ha en massa, massa, massa pengar, kunna klä mig moderiktigt, kanske till och med vara en modeikon? Ha tiden och pengarna till...

Av Therese - 20 november 2012 08:44


Nu har jag överlevt ett ryggskott till! Skrev i lördags att jag hade ont i ryggen, tro fan det när jag på kvällen knappt kunde gå än mindre bära något överhuvudtaget. Dum som jag är (eller envis?) klättrade jag upp på Picas rygg för ett ridpass, inså...

Av Therese - 17 november 2012 10:40


Min rygg håller på att säga upp sig! Har haft känningar ett par dagar men kört på som vanligt ändå, det som inte dödar det härdar är ju mitt motto. Men när jag inte vågade sitta ner i sadeln i trav i torsdags och halvsatt i sadeln i fredags så bör ja...

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards