Alla inlägg den 23 juni 2011

Av Therese - 23 juni 2011 16:09

Idag blev det en träning som gick riktigt bra! Har i dagarna två lånat Emma´s sporrar som är korta med stor slät trissa och vilken skillnad det är att rida med sådana mot vanliga! Men nog om det åter till träningen.

Red fram som vanligt mestadels skrittarbete, skritt-halt-skritt, skänkelvikning och sedan lite skritt-trav-skritt-övergångar för att få henne lite alert. Sedan började träningen med sedvanligt travarbete på volten, fokus på att få henne eftergiven i nacken och att allt jag ber henne skall resultera i att hon självmant söker sig nedåt och inte uppåt. Det var ingen lätt match vill jag lova och en gång fick jag kicka till med skänkeln ordentligt så att Pica formligen tog ett stort skutt framåt, men äntligen lite reaktion! Efter det var hon lite lydigare för skänkeln.
Öppna-arbete på volt och fyrkant, fokus på att hon ska bli rundare i formen och komma upp med ryggen och vinkla in bakbenen ännu bättre. När jag rider mer med skänkel än hand blir det bra mycket bättre än om jag rider med mer hand än skänkel. Säger sig ju rätt självklart vilket som ska ge bättre resultat, eller? Rider gör man ju med benen, inte med handen.

Avslutade allt med lite galopp där hon skulle galoppera på framåt utan att bli lång i formen, bara bli lång i kroppen. Fick till riktigt härlig galopp stundtals!

Så nu ligger fokus på att ful-rida ett tag, allt för att få Pica bättre eftergiven i nacken. I vänster varv ska det jobbas med lösgjordhet och i höger varv ska det jobbas med lösgjordhet och samtidigt med lite tempo, hon blir mer avtrubbad och seg i det varvet.


Tänk att det alltid är lika kul och härligt med träning. Svetten som rinner och det härliga resultatet! Nästa träning är redan på söndag och då blir det för Cia, kanonbra med två träningar så nära in på varandra. Dock blir det dåligt med träning nästa vecka eftersom jag börjar jobba "heltid" på Posten och därav finns ingen möjlighet till någon träning. Känns ju lite surt med tanke på att det är tävling på lördagen, men det får gå ändå!

När jag kom hem från stallet idag satte jag mig direkt och googlade efter sporrar och har nu beställt ett par egna. Dyra som tusan men ibland måste man ju investera lite. Tur jag nyss fyllde år! Och på tal om det fick jag en jättefin present från mina fina vänner: En sminkrådgivning inkl. produkter, ska bli jätte skojigt att gå på en sådan och få lära sig mer, för jag är verkligen urusel på det.


Nu ska jag gå och läsa min bok, Mina hemligheter av Sophie Kinsella.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards