Direktlänk till inlägg 9 juni 2011

Programridning på annan plats

Av Therese - 9 juni 2011 19:58

Sisådärja, nu har Pican fått vara på resande fot igen. Ända till Linnebäck och Övergården fick hon åka, där var det ju så dags för lite programridning.
Lastning och körning gick fin fint! Pica kliver så himla snällt på transporten och stod denna gången jättestilla hela vägen ut till Övergården. Väl framme så började hon väl bli lite otålig, men då ska hon ju ändå få komma ut   
Ut kom hon lungt och fint denna gång, inget häng på bakbommen ca 100 ggr innan den tas ned utan väntade snällt. Sedan var det gamla vanliga "bortaplans-Pica" som tittade fram. Bajsa lite lösbajs här och där, yra omkring osv. Hon är så himla jobbig ända till man kommer upp på ryggen vill säga.
På med alla grejor och sen skritta iväg till ridbanan, tog även idag sporrar med slät trissa.


 

Bild från annan gång, men ett ögonblick hon stod still och Andréa fick chans att strukturera upp longerlinan till den ystra märren   


Först var det lite läskigt att gå in på banan. Det var ju jätteläskigt staket, som för en annan är jättefint! Vita rund-plast-stolp liksom, sånt där man skulle vilja ha hemma...
Väl inne skrittade vi fram en liten stund, efter ett tag slappnade hon av mer och mer. Lagom till jag tog tyglarna tittade regnet fram, härligt! Men hellre regn än åska! Lite trav och sedan mestadels galopp. Pica var lite tråck mot skänkeln, så fick använda den lite mer för att väcka upp henne. Växla form och tempo men inte formens längd, viktigt, viktigt! Hon kändes väldigt fint faktiskt, dock inte som hemma såklart men väldigt fin för att vara på helt ny plats.

Efter 20 minuters framridning anlände domare Lina och jag fick börja med att rida programmet som på en tävling och få bedömning på ett protokoll.
Allt i högervarv och för högerskänkel kändes kanonbra! I vänster lite sämre. Men overall ett av de bättre programmen helt klart!
Efter programmet fick jag reda på att vi ligger på sjuor och åttor på det som är bra, för då är det verkligen bra. Och på det som är dåligt ligger vi på treor och fyror, men då är det ju också dåligt. Lite ojämnt flyt tyckte Lina och jag höll vekrligen med, Pica kändes lite av och på. Och till nästkommande genomridning av programmet (som skedde på en gång) skulle jag sluta vara perfektionist och istället rida "fint". För är Pica inte lösgjord innan vi går in på banan lär hon inte bli det under tidens gång heller.

Så andra omgången var väl lite sämre känsla men eftersom jag "slätade över" det i dåliga så kan vi istället för en trea få en femma eller sexa.


Att träna på hemma är:
Övergångar - mer välmarkerade i/efter ökningarna 
Övergångar - Pica ska alltid vara på tygeln hemma för då blir en höjning av formen mer okej på tävling

Så övergångar, övergångar, övergångar blir det till att träna helt enkelt.
En sak till som var rolig att få höra var att vi blivit bättre sen Lina såg oss sist, som en liten check på att allt slit gett resultat   


När jag var klar lastade vi in Pica och åkte hem. På hemvägen var hon inte lika stilla i transporten, utan levde mer rövare. Min tanke om vad det kan bero på är att hon vill klia sig. Det gör hon jäääääämt efter ridning när hon varit svettig. Så till nästa helg ska vi (jag och Mimmi) prova köra en sväng med massageborsten innan lastning för hemfärd för att se om det blir bättre för damen.

Väl hemma räknade jag protokollet och fick fram resultatet 63,53% och det med en trea, en fyra och en trea på koeffcient. Så om jag bytte treorna mot sexor istället (som vi får om vi "slätar över") skulle jag få 67,??%. Vilken skillnad! Så till nästa helg ska jag rida samma sorts framridning, fortsätta när vi kommer in på banan och inte göra något annorlunda än att rida. Rida på samma sätt som idag utan att "bråka" med henne, då ska det nog kunna gå vägen och höja de där procenten.


Bilder kommer kanske om Irene fick några bra på oss från idag, annars blir det nya någon annan gång. Är ledsen för bristen på bilder men jag är helt enkelt för dålig på att både ta och be någon ta   

Imorgon uteritt med Angie och Luna på morgonen, sedan snabbt hem för att duscha och greja innan vi ska åka mot Uppsala för att fira min bror som fyller 25 år. I Uppsala ska även hästbutiken Sporren besökas med målet att köpa sporrar.

På återseende!


// therre

 
 
Andréa

Andréa

9 juni 2011 20:54

Men du vill väl hellre ha vita staket på ridskolan. På Vikgatan 7 gör de just ingen nytta, om ni inte ska ha det runt pelletsen!!

http://andreavill.bloggagratis.se

Therese

9 juni 2011 23:20

Ska rama in gröna faran så den kan få bli en del av "konst runt möckeln" :D

 
Ingen bild

Elina

12 juni 2011 17:51

Roligt att ni var med :)

Therese

13 juni 2011 22:35

Tack för att vi fick vara med :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 12 januari 2013 23:11

Ett livstecken från mig till ni 10-15 tappra som klickat er in här varje dag, jag ska ge er ett nytt hopp om min återkomst i bloggvärlden!   Byter bloggportal och lämnar bloggplatsen, men Therre-bloggen får finnas kvar som ett fint minne      ...

Av Therese - 29 november 2012 17:40

Mina dagar den senaste veckan har tillbringats i liggande ställning. I fredags när jag hoppade upp på Pican orsakade jag det värsta ryggskott jag varit med om!! Så nu med starkare smärtlindring, hjälp från massör och sjukgymnast är jag åter på benen,...

Av Therese - 21 november 2012 12:43


Ibland får jag sådan djupa tankar om livet och allt runt omkring,  just nu fick jag en sådan tanke...   Jag skulle vilja ha en massa, massa, massa pengar, kunna klä mig moderiktigt, kanske till och med vara en modeikon? Ha tiden och pengarna till...

Av Therese - 20 november 2012 08:44


Nu har jag överlevt ett ryggskott till! Skrev i lördags att jag hade ont i ryggen, tro fan det när jag på kvällen knappt kunde gå än mindre bära något överhuvudtaget. Dum som jag är (eller envis?) klättrade jag upp på Picas rygg för ett ridpass, inså...

Av Therese - 17 november 2012 10:40


Min rygg håller på att säga upp sig! Har haft känningar ett par dagar men kört på som vanligt ändå, det som inte dödar det härdar är ju mitt motto. Men när jag inte vågade sitta ner i sadeln i trav i torsdags och halvsatt i sadeln i fredags så bör ja...

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards