Alla inlägg den 11 juli 2011

Av Therese - 11 juli 2011 21:15

Duktig med uppdatering? Jajjemän, klapp på axeln till mig   


Yttrade mig om att jag var in urgent need av riktigt duktig ridhjälp igår, men kan väl ändra min åsikt om att jag kan väl egentligen rida min egen häst. Det gäller att ha tålamod! Rom byggdes ju inte på en dag   
Så under gårdagens ridpass så tog jag trav direkt när jag tog tyglarna, allt för att inte behöva bråka med damen. Blir ju då ett par travsteg i kraftigt övertygel-form, men lyckades ganska snabbt plocka ihop henne. Trav med lite skritt övergångar, volter och runda spår. Tog ganska snabbt galopp på en volt och jobbade med att runda och sänka, aktivitet i bakbenen. Svensson berömde mig för att min sits blivit ljusår bättre, inga armbågar som pekar ut här och där eller hösäcks-position. Tusen tack för det! Jobbade sedan en hel del förvänd i båda varven. När jag sedan var i vänstervarv och tänkte noga på att rama in med båda skänklarna, räta ut halsen så Pica inte får någon chans att skjuta ut bogen, då där någonstans kom det små glimtar då hon faktiskt blev eftergiven i sin lilla nacke och jag till och med kunde lätta av utan att det var någon bulldozer! Jobbade då vidare med lite trav-galopp övergångar för att checka av så hon inte lurade mig bara. Men icke, fina fattningar PÅ TYGEL och I FORM. Avslutade när hon kändes som bäst och skrittade sedan av på vägen.
Jag kan alltså rida, måste bara träna upp självförtroendet och tålamodet lite grann...


Idag blev det vila för den lilla bruna. Kom på när jag kom till stallet att jag hade kvällsfodring, dvs hade åkt upp lite för tidigt! Men jag löste det hela med att leta 20 minuter i hagen efter 2 grimmor, hittade endast en, smörjde båda tränsen, tog hand om min torkade tvätt, klippte lite "stubb-hår" bakom öronen och på manken, fettade in hovarna, smörjde Picas juver med Fyra Ess Hästsalva och sen tog vi oss en promenad på ca 30 minuter i det fina vädret.

Gjorde ett försök till att fånga oss på bild, meeeeeen....


  

 Picas mule


   Pica i Therres ansikte


   Vår skugga


Lyckades väl få till en hyfsad "ego-bild" (I hate them by the way!)


   Pica and Therre on tour

 

Imorgon blir det ridning för fulla muggar igen.
På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards