Alla inlägg den 7 november 2011

Av Therese - 7 november 2011 15:25

Igår var det dags för årets sista tävling. Eftersom jag även var arrangör av tävlingen och därmed även tävlingsledare så hade jag fixat sen starttid till min första start. Hela tävlingen flöt på super bra! Glada funktionärer hela dagen lång och ingen behövde slita ihjäl sig. Även om mörkret inföll tidigt var det ingen som klagade på det då vi hade försökt fixa så mycket ljus det bara gick på stallplanen och parkering. Tycker detta var en av de bättre och smidigare tävlingarna vi anordnat!


Nu till mitt eget tävlande. Hade starttid kl 13.00 (prick!) i LA:4, så Pica fick komma in strax efter 11 för att knoppa sig och kl 12.15 satt jag till häst, precis enligt min planering! Jag gillar verkligen när jag kan matcha min tidsplan in i minsta detalj. Skrittade fram en redig stund och sedan red jag fram ca 25-30 minuter. Fick inte till någon vidare känsla, Pica kändes styv i munnen och inte riktigt med på noterna. Men jag hetsade inte upp mig för det utan tänkte bara att det fick gå som det går helt enkelt. Har vi bara en positiv känsla inne på banan där både häst och ryttare vill åt samma "håll" så är jag mer än nöjd.
Väl inne på banan lade Pica och jag i en extra växel, båda åt samma håll. Red hela programmet precis som jag tänkt i mitt huvud, från punkt till punkt! Hade inte en endaste miss förrän sista uppridningen där det ska vara ryggning och därefter vänster galopp. Gjorde halt, kände direkt att ryggningen inte skulle gå men försökte. Ett steg bak sen fick Pica kortslutning i hjärnan och bjöd på en lättare levad (LA är för simpelt, högre skolor är våran grej   ). Så jag skippade ryggningen och fattade galopp istället. Men glömde självklart att kontrollera att vi tagit rätt galopp så precis innan det var dags för halt så upptäckte jag att vi ridit i höger galopp hela medellinjen, jaja ryttarmiss big time!
Men känslan overall inne på banan var kanon, bättre än framridningen till och med. Det är inte ofta sådant inträffar, utan oftast vinner man ju på framridningen   Så en glad häst och ryttare skrittade ut från banan! Slutresultatet blev: 61, 71 % som är vårt bästa resultat i den klassen! Hade nog fått mer om vi klarat av ryggning, som gav poäng 1, och att fatta rätt galopp, som gav poäng 3.  Men resten utav programmet består av enbart 6or och 7or. Mycket nöjd med det!



Klämmer in en bild så de som orkar läsa hela texten ska få vila ögonen lite     


Till nästa klass var det ca 1,5 timmar till det var dags att rida fram. Så Pica fick vila sig med att äta lunch. Jag laddade om med en glass och kaffe   (hade redan ätit lunch). Nästa klass var ju debut i MSV C för oss och vi red MSV C:2. Hade innan tävlingen ridit igenom det två gånger, första gången var det helt katastrofalt och andra gången lite bättre. Så mitt mål var att bara gå in med samma känsla som föregående klass.
På framridningen kändes Pica lite trött och fortfarande lite stum i munnen, men jag gjorde ingen historia av det hela utan red på ändå och försökte jobba henne i en lägre, rundare form bara.
Inne på tävlingsbanan lade vi i tävlingsväxeln igen, återigen med samma fina känsla som i LA:n. Så det var liksom bara att rida på! Tyckte allt fungerade väldigt bra förutom de enkla bytena som vi inte tränat jätte mycket på. Men när jag gjort sista halt och hälsning (för år 2011) så kände jag mig mycket glad och nöjd över mig själv och min häst. Känslan hade varit superb och jag kände att procenten kunde kvitta, jag kände mig super nöjd vilket som.
Väl tillbaka i stallet frågade Ulrika mig hur jag tyckte det gått och jag svarade bara: SUPER NÖJD! När hon sen i förbi farten på väg ut kunde säga att hon sett mitt resultat på över 60 % höll jag på att bubbla över av glädje. 
Slutresultatet blev 60,44 % i vår MSV C debut, blandade siffor 3or till 7or. Mest nöjd med att jag fått en 7a på ena öppnan som kändes kanonfin och 7 på den ökade traven, samt 7or på båda "serpentinbågarna" med förvänd galopp.


Man kan säga att vi avslutade det här skit-tävlingsåret med tôppresultat! Jag är så himla nöjd med min och Picas prestation igår att jag bara vill ut och tävla igen. Nu har vi ju hittat tillbaka!
Nu ska Pica (och jag) få en välförtjänt vilovecka innan vi drar igång med vinterns träning.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards