Alla inlägg den 27 november 2011

Av Therese - 27 november 2011 13:37

I fredags red jag på en alldeles förträffligt mjuk och rörlig häst. Pica hade en stor fin takt som hon annars bara brukar ha i slutet av varje ridpass. Kanske två dagars vila var bara gott för lilla hästen? Red en del öppna på volt för att hon skulle få gymnastisera sig lite grann till en början, redan sedan rättvänd och förvänd galopp och ibland glimtade det till och kändes väldigt bra! Galoppen har blivit svår att rida nu igen när traven blivit så bra, men det är väl så det är.


Igår plockade jag fram 8 st bommar, varav 3 blev galoppbommar och 5 blev travbommar. Wintec-sadeln på och sedan red vi. Pica var inte alls med på noterna och ville mest springa fort och i fri form. Men istället för att bli arg så sket jag i formen och red en miljon övergångar. Red på fyrkanten, volt i hörnet, halt på långsidan, volt i hörnet, över travbommarna, halt, volt i hörnet, halt på långsidan osv. Så höll jag på en bra stund. Växlade varv och gjorde likadant där. Lade in några ryggningar emellanåt. Till slut så mjuknade hon och accpeterade mig. Då blev det en stund skritt innan vi gick över i galopp och galopperade över galoppbommarna. Försökte rulla på över bommarna, halt, galopp runt fyrkanten och över bommarna, halt osv. I höger varv var Pica jättestark och hade svårt att komma in bra på bommarna utan att antingen bryta av eller dra järnet över. I vänster kunde hon rulla på jättefint med samma galopp både före-över-efter, hur lätt som helst! Märktes tydligt vilken sida som är svagare. Men det är bara till att jobba vidare! Pica fick skritta av sig själv medan jag plockade in bommarna och hon är verkligen hur söt som helst. Följde mig som en hund hela tiden, nästan ända in i hinderboden(!) till och med.


Idag fick jag ett tidigt samtal från de årselever som skulle jobba i ridskolestallet idag. Meddelandet var: Det är vatten överallt! Och när jag kommer dit var det verkligen vatten nästan överallt! Så efter utsläpp av hästar så var det bara till att börja ösa vatten och spån. Tömma de drabbade boxarna på allt de innehöll eftersom det var dränkt i vatten. Sen in med nytt spån till alla. Men de tjejerna som jobbade var verkligen superduktiga! Inte en endaste sur eller tråkig min utan de bet ihop och kämpade på.


Härlig känsla när det liksom chippar i boxen, simborgarmärkesdax!

 

Men efter ett par timmars arbete så var allt blött bytt! Själv såg jag ut som ett skitmonster när jag lämnade stallet, lerig och skitig. Någon som sa att ridningen var en snobbsport? Jajjemän, en massa glitter och glamour var eviga dag  


Nu ser jag fram emot en eftermiddag i soffan till dressyren från Globen.

På återseende!


// therre 


Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards