Alla inlägg den 17 november 2011

Av Therese - 17 november 2011 18:16

Alltså, jag hatar verkligen rubrikraden. Kommer aldrig på något bra! Kanske ska börja skriva dagens datum som rubrik? Fast det blir så tråkigt så jag fortsätter att bjuda på värdelösa rubriker till mina inlägg, för det är ju innehållet som räknas    


Men Pica och jag har fortsatt kämpa på med att komma igång igen. I tisdags red jag utomhus i kylan, eller kyla och kyla nollgradigt till minus två kanske det var. Hoppbanan var frusen på vissa ställen men inte överallt, så jag skapade mig ett litet spår att rida på runt banken. Hade pelhamet på även idag och Pica kändes riktigt fin redan från början! Mycket trevligare i sina sidor än under måndagens ridning. Lite pigg i galoppen men vad gjorde det?    Utnyttjade det till att rida på i ett friskt tempo och böja och kröka så hon lösgjorde sig själv med sin energi. Varför ska man bromsa när man kan utnyttja farten till annat? När jag travade av kändes hon riktigt maffig och härlig med luftiga steg och kort kropp. Avskrittning skedde medan jag plockade tillbaka hindermaterialet någon ställt ut utan att tänka på att ställa tillbaka det igen. Vet inte riktigt, men när allt (verkligen ALLT!) material är samlat på banken och det snart är vinter så kanske det är meningen att det ska vara där så det inte blir som förra vintern när det låg bommar under snön = kunde inte utnyttja hela hoppbanan till att rida. Får hoppas det kanske kan få stå kvar på banken nu, annars sätter jag upp en lapp. Ska nog anmäla mig till David Batra´s nästkommande bok om "arga lappar".


Längtar lite till snön kan jag erkänna   (men inte kylan!!)


Onsdag blev det ett härligt dressyrpass i ridhuset. Hade två små tjejer som körde "1000-frågor" med mig när jag skrittade fram. De tyckte jag skulle ta galopp direkt, haha! Söta och roliga var dom allt. 
Pica var till en början lite tjurig mot vänsterskänkel när jag ville att hon skulle trampa in med vänster bak in under kroppen och inte åt sidan. Tjurigheten släppte efterhand och övergick till positiv energi och glädje. Red ett tag utan stigbyglar och det gick bättre än förväntat. Men idag känner jag av lite lättare träningsvärk. Red öppna både på volt och fyrkant i trav utan stigbyglar. Tog även lite galopp och red "minska öka volt" och på fyrkanten med svag öppna. Skulle rida lite mot mellangalopp en gång men tji fick jag då Pica klämde till med ett rent byte istället, haha! Det gäller att hålla skänklar och säte på plats. Speciellt när Pica inte är riktigt loss. Men summarsumarum om det ridpass är betyg: Mycket bra! Jag red bra och Pica var bra  


Idag, torsdag, kände jag att jag behövde lite hjälp från läktaren. Så ett ridpass på morgonen var på sin plats helt enkelt. Började med att få Pica djup i formen utan att bli lååååång samtidigt, lade efterhand på lite svagt, svagt öppna arbete på det. (Note to self: Ställa till vänster, korta yttersidan, sitt i sadeln!) När det arbetet fungerade blev det några snabba trav-skritt-trav övergångar. Här gäller det att Pica inte får höja sig i formen och skjuta ifrån med bak utan lägre i formen och trycka på med bak genom ryggen är det som gäller (konstig mening, men ni fattar nog  ). Sen blev det galopp! Och efter lite arbete med djup form och trampa igenom med innerbak är galoppen sååååå mycket bättre än om man rider den tidigare (ännu en note to self). Fick rida svag öppna på långsidorna, med tonvikt på galoppkvalité istället för tvärning. Lite förvänd och därefter trav igen. Nu trillade poletten ned ytterligare och Pica travade på med ännu större takt! Här är det svårt att rida ännu. Jag ska sitta emot och försöka jobba Pica som gärna vill trycka på rakt fram istället för att exempelvis böja och jobba, då tar hon lite extra stöd i handen eftersom hon inte är tillräckligt stark. Så då måste jag verkligen sitta i sadeln, spänna magen, sitta med i rörelsen och hålla om med skänkeln samtidigt som jag ska vara mjuk och följsam i säte, hand och skänkel. Ehm någon som sa att ridning var lätt?  
Summasumarum: Pica es magnífica!! (<-- Google translate is the shit!)


Februari 2010, temperatur ca - 15 grader, lovley feeling!


Nu så här efter att ha skrivit ett helt inlägg borde inläggets rubrik ha varit: Ridanalys alá Therre, I think  

På återseende!


// therre  



Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards