Alla inlägg den 27 oktober 2011

Av Therese - 27 oktober 2011 18:00

Innan gårdagens ridpass hade jag bestämt mig för att rida massvis med övergångar för att prova "effekten" av dem. Självklart är ju övergångar något som är både lösgörande och stärkande, men inte något jag provat nämnvärt. Alltså mycket dåligt från min sida!  Fy skäms!   Så igår då tog jag tag i saken helt enkelt.
Efter att ha mockat, gjort mat, bytt fyra(!) vattenhinkar, spolat 8 st ben osv, ja jag hade två hästar att fixa med igår, så var det dags för ridning. Framskrittning asusual och sedan lite trav i fri form och därefter påbörjades operation övergångar. Skritt-trav-skritt-trav-skritt-trav-skritt-trav ca en miljon gånger. Se till att ha aktion i traven och i skritten utan att det blev stressat, min skänkel i rätt position dvs inte framåtskjuten. Efter ett tag så började Pica undan för undan komma loss i kroppen, gick ut red öppna på långsidan, skänkelvikning på diagonalen, öppna på volten. Allt flöt superfint! Ingen panik-kasta-sig-loss-och-vara-över-tygel-form utan hela tiden i en rätt så behaglig form med behagligt stöd i handen. Fin aktion i bakbenen. Ja det kändes väldigt bra helt enkelt. Sen tappade jag Pica lite grann efter att diskuterat gramantygel och olika bett med Irene, men vad gjorde det. Försökte helt enkelt hitta tillbaka till den fina känslan igen bara. Lyckades väl sisådär må jag säga, men kunde ändå hoppa av nöjd och glad.


Idag har Pica och jag tränat för O. Red fram själv med en massa övergångar igen och förslog att få fortsätta med det samma under lektionen. Pica var verkligen med på hjälperna och det ända jag behövde passa var formen. Bara det lilla extra fokuset så gjorde vi klockrena övergångar mellan galopp och trav efter två korrigerings-övergångar. Pican var super duper! Sen fick vi rida öppnor och slutor på fyrkanten. Fick lära mig ett "nygammalt tänk" i slutan. För det första har jag börjat tänka kvartsvolter i hörnpasseringarna (efter att ha läst detta på Hippson?), det gör att hörnen blir så himla mycket lättare att rida med det tänket. Sedan fick jag som sagt "lära mig" att "ta tag i bakdelen" efter halva hörnet och sedan behålla samma urskålning i sidan längs med långsidan. Slutorna blev väldigt mycket enklare och behagligare att rida när jag red så. Ett riktigt bra tips!
Hela dagens träning var Pica sådär bra som hon kan vara ibland (och har varit senaste tiden!). Stadig i formen vilket gör resterande ridning tusen gånger enklare. Vi har kommit en bit på vägen kan man säga, rätt väg.


 


Så fortsättningsvis ska jag nu träna (helt enligt egen plan!) miljontals övergångar med fokus på bibehållen form, icke att glömma bort drivningen här heller. Sen fortsätta träna öppnor och slutor som idag. Träna programdelar och tvinga mig själv att rida och inte fuska. Så ser vår planering ut fram till årets sista tävling som är nästa helg, på hemmaplan.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards