Direktlänk till inlägg 17 mars 2011

Skumphandtag?

Av Therese - 17 mars 2011 17:08

Imorse bjöds det på träning. Började med att skritta fram på en väldigt pigg och glad häst, wow! Ingen segdragen framskrittning utan det var i turbofart precis som Pica brukar när hon är som vanligt. Sen tog jag tygeln och tvärnit. En tillsägelse med spöet och sedan var det framåt igen. Travade fram på volt och fyrkant och hon kändes framåt precis som vanligt. Tog lite "lätt" galopp utan större krav, några tempoväxlingar på volt. Fixade till två fina enkla byten, säkerligen bara för att jag gjorde dom utan några som helst krav. Tog sedan en skritt på lång tygel innan själva träningen skulle börja.
Ola anländer och jag tar tygeln, återigen tvärnit --> tillsägelse med spöet och då är det framåt igen. Fick rida denna fantastiska övning öppna på volt i trav. Träna på att få henne att lyssna ordenligt på skänkeln, för damen är lite för ignorant för tillfället. Ola fick utöva lite skrämsel-teknik, från sin pall i hörnet, för att väcka upp kossamu-Pica och det funkade fint! För helt plötsligt vaknar denna lilla krabat till och börjar TRAVA (ja med STORA bokstäver)! Oh shit var min tanke när hon verkligen fick arbetstrav med tryck i. Det gällde att jag hängde med och inte ramlade bakåt och fastnade i tygeln. För en häst som alltför länge varit utan framåtbjudning och som nu hittat den igen, är ingen man vill hindra genom att råka bromsa. Så det blev ordentligt med skump idag! Trodde ett tag att jag skulle skumpa av, så Ola föreslog att jag skulle ta ett lite handtag att sätta i sadeln för att kunna hålla i mig lite när Picaboo vaknat till liv, om hon nu vill göra det när jag också ska rida vill säga...
Men riktig jäkla mastodont trav blev det, kändes som vi red ökad trav hela tiden i ett rasande tempo. Men det är liksom bara att hänga med när tåget går och när hon blivit såhär till vardags så kan man ju börja utnyttja framåtbjudningen till att börja rida samling med mer tryck. Ja, Pica blev så framåt att hon knappt kunde skritta utan var som en kanonkula på väg att skjutas ur sin kanon. Men det är härligt att äntligen få lite framåtbjudning så att ridningen kan koncentreras på att jobba med att "bromsa" istället för att driva.

Så efter idag ska jag försöka hitta det här när jag rider själv också, nu ska det verkligen bli fokus på framåtbjudning så det heter duga. Jag ska även skaffa mig ett litet skumphandtag som jag kan använda, alla metoder är bra utom dom dåliga   


Jahopp, nu ska jag nog bege mig till stallet igen. Lite utdelning av diverse gamla schabrak, ett till Åsberg och några till ridskolan. De ligger ju ändå bara och tar upp plats. Bättre att ge dom så de kommer till bättre användning, till bättre behövande   

På återseende!


// therre

 
 
Ingen bild

Matilda

17 mars 2011 20:29

Läste din årskrönika från 2010 och fick lite hopp om dispens för nosnät. Jag måste bara fråga, vem pratade du med? Och vad sa du? Svara snälla! :)

MVH
http://matildaekstrand.blogg.se

Therese

18 mars 2011 20:45

Svarar i din blogg :)

 
Pennelina

Pennelina

18 mars 2011 08:46

Skumphandtag?

På Gika kunde kanske klister vara till hjälp, för aj vad det skumpar då hon har sin luftiga trav ;-) ha ha.

Kramar <3<3<3

http://pennelina.blogspot.com

Therese

18 mars 2011 20:46

Japp, klister vore bra om det inte slet så mkt på sadeln :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 12 januari 2013 23:11

Ett livstecken från mig till ni 10-15 tappra som klickat er in här varje dag, jag ska ge er ett nytt hopp om min återkomst i bloggvärlden!   Byter bloggportal och lämnar bloggplatsen, men Therre-bloggen får finnas kvar som ett fint minne      ...

Av Therese - 29 november 2012 17:40

Mina dagar den senaste veckan har tillbringats i liggande ställning. I fredags när jag hoppade upp på Pican orsakade jag det värsta ryggskott jag varit med om!! Så nu med starkare smärtlindring, hjälp från massör och sjukgymnast är jag åter på benen,...

Av Therese - 21 november 2012 12:43


Ibland får jag sådan djupa tankar om livet och allt runt omkring,  just nu fick jag en sådan tanke...   Jag skulle vilja ha en massa, massa, massa pengar, kunna klä mig moderiktigt, kanske till och med vara en modeikon? Ha tiden och pengarna till...

Av Therese - 20 november 2012 08:44


Nu har jag överlevt ett ryggskott till! Skrev i lördags att jag hade ont i ryggen, tro fan det när jag på kvällen knappt kunde gå än mindre bära något överhuvudtaget. Dum som jag är (eller envis?) klättrade jag upp på Picas rygg för ett ridpass, inså...

Av Therese - 17 november 2012 10:40


Min rygg håller på att säga upp sig! Har haft känningar ett par dagar men kört på som vanligt ändå, det som inte dödar det härdar är ju mitt motto. Men när jag inte vågade sitta ner i sadeln i trav i torsdags och halvsatt i sadeln i fredags så bör ja...

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards