Direktlänk till inlägg 30 mars 2011

Mucho-bra!

Av Therese - 30 mars 2011 20:20

Igår fick jag till ett sådant där härligt ridpass igen. Började redan när jag kunde ta tygeln utan att Pica varken stannade upp eller började trava iväg, det är guld i dessa dagar! Lite skrittarbete runt fyrkanten, försök till att få högerbogen intill kroppen och inte i Kina. Travarbete och samma sak där. Hörnpasseringar som hette duga, tränaren hade blivit överlycklig! Fortsatte med trav in på volten och tog efterhand nedsittning och lite öppna-arbete. Gick mucho-bra igår, i höger varv är hon ju redan väldigt bra och trampar verkligen in innerbakben in under kroppen. I vänster är det lite traggligare då jag måste hålla kolla på denna lilla högerbog, men det börjar allt ta sig där med. Pica är duktig och trampar in väldigt fint in under sig med vänster bakben också, klart en förbättring som blivit efter laserbehandlingarna(!). Galopp på volt och arbetade med lite tempoväxlingar, fram och tillbaka, fram och tillbaka. De första gångerna är det lite kämpigt att komma igång men efter ett tag krävs det endast ett lätt tryck med skänkeln och hon skjuter iväg. Jag har börjat rida lite efter vad Jan Brink sade i ett nummer av ridsport för något tag sen: Hästen skall göra det du ber om ända tills du ber den sluta. Okej inte helt ordagrant men ungefär så. Så nu jobbar jag med att ska hon fram så ska hon gå fram tills jag säger stopp. Gäller att få det samma i övriga delar av ridningen också.


Efter en lite kort skrittpaus så arbetade vi lite längs fyrkanten igen. Tog några skänkelvikningar på diagonalen men det blev mest pannkaka. Varför måste jag tänka så mycket hela tiden? Sluta tänka, börja rida! Bör nog vara mitt nya motto istället   Red sedan förlängd steglängd på långsidorna i trav och hon längde både fint och jämnt! Duktig häst! Avslut med lite förvänd galopp och några galoppökningar.
Ett utav de bättre passen faktiskt och kan hon vara så här fin i båda sidorna på söndag ska det nog inte vara några problem. Gäller bara att få henne lite mer alert och med lite mer tryck för att komma till "LA-form". Men mitt enda mål inför söndagens tävling är att vi ska gå in på banan rida vårt program tillsammans och göra vårt bästa. Mitt egna mål med mig själv är att jag siktar på att få en 8 på vägarna, så inget slarv där inte!


Idag onsdag så fick Pica en välförtjänt vila. Trimmade lite hovskägg, skägg, öron och nacke. Måste ju vara fint inför helgen. Imorgon ska hon få longera sig ute på hoppbanan och på fredag kör vi en träning igen. Två veckor sen sist och med min briljanta hjärna kom jag på den smarta idén att senare lägga träningen så jag kan få rida på hela ridhusetsmått och därmed kunna träna programlinjer   

Nu tar jag kvällen här, snart dags för lite tv-tittande.
På återseende!


// therre

 
 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

30 mars 2011 22:34

Det är ju för härligt att det går så bra nu!!! Jag håller verkligen tummarna inför helgens tävling. Klass? Kram

http://aramise.bloggagratis.se

Therese

31 mars 2011 16:53

Åh tack och bock!
Det blir en LA:3 i helgen :)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 12 januari 2013 23:11

Ett livstecken från mig till ni 10-15 tappra som klickat er in här varje dag, jag ska ge er ett nytt hopp om min återkomst i bloggvärlden!   Byter bloggportal och lämnar bloggplatsen, men Therre-bloggen får finnas kvar som ett fint minne      ...

Av Therese - 29 november 2012 17:40

Mina dagar den senaste veckan har tillbringats i liggande ställning. I fredags när jag hoppade upp på Pican orsakade jag det värsta ryggskott jag varit med om!! Så nu med starkare smärtlindring, hjälp från massör och sjukgymnast är jag åter på benen,...

Av Therese - 21 november 2012 12:43


Ibland får jag sådan djupa tankar om livet och allt runt omkring,  just nu fick jag en sådan tanke...   Jag skulle vilja ha en massa, massa, massa pengar, kunna klä mig moderiktigt, kanske till och med vara en modeikon? Ha tiden och pengarna till...

Av Therese - 20 november 2012 08:44


Nu har jag överlevt ett ryggskott till! Skrev i lördags att jag hade ont i ryggen, tro fan det när jag på kvällen knappt kunde gå än mindre bära något överhuvudtaget. Dum som jag är (eller envis?) klättrade jag upp på Picas rygg för ett ridpass, inså...

Av Therese - 17 november 2012 10:40


Min rygg håller på att säga upp sig! Har haft känningar ett par dagar men kört på som vanligt ändå, det som inte dödar det härdar är ju mitt motto. Men när jag inte vågade sitta ner i sadeln i trav i torsdags och halvsatt i sadeln i fredags så bör ja...

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards