Alla inlägg den 13 februari 2011

Av Therese - 13 februari 2011 19:40

Igår blev det ett ridpass inne i ridhuset. Provade att ta på mig ett par sporrar av storleken obefintlig, dvs kula ca 1 cm. Men det funkade väldigt bra! Klart bättre reaktion hos Pica än om jag är utan då allt mest är segt och jag vill inte behöva banka fram min häst liksom. Så hädanefter blir det obefintliga-sporrar på   
Red runt mest i trav, ett par övergångar skritt-trav, lite fyrkant varvat med voltspår. Inget svårt överhuvudtaget så att säga. Försökte få henne lite kortare i kroppen och rundare i sin hals/form. Är väldigt noga med att hela tiden vara lätt i handen för att inte "råka" hamna i något "bakåtläge", hela tiden ska hon tänka framåt. Jag kan erkänna att det känns lite som i början när jag köpte henne och det är ju positivt på det sätt att vrångheterna verkar vara borta. Skönt säger jag!


Idag var vädret helt strålande fint! Sol i ett vitt snölandskap, kan det bli finare? Så jag var i valet och kvalet hur jag skulle göra, gå ut i snön och mestadels skritta eller rida inne. Valet blev lätt när jag kom på den briljanta idén att Maddelito kunde låna Ganzy och följa med mig ut på hoppbanan, annars hade ju Madde fått vara själv kvar i stallet medan jag red. Så sagt och gjort, ringde till Synnöve som gillade idén skarpt, sadlade vi på våra tappra springare och begav oss ut. Pica hade stora svårigheter att stå still och steppade runt hejvilt medan vi väntade på Madde och Ganzy. Skrittade sedan iväg upp över stallplanen och Pica var väldigt med på noterna, småtaktade hela vägen ner. Konstigt när hästen har vilat över en vecka i näst intill hel stillhet

Sen kom vi ned på hoppbanan som var snöbeklädd med perfekt snödjup.
Vi skrittade fram tillsammans och sedan red Madde lite snabbare gångarter än skritt, medan jag och Pica fortsatte i skritt med tanken om några lätta lugna travsteg. Ville inte trava särskilt mycket eftersom jag inte vill utsätta henne för någon risk för ev överansträngning nu när hon vilat. Men några travsteg blev det och sedan drog Pica iväg i ren glädje och tog galopp! Hon var ju lycklig! Men snart var vi tillbaka i kontroll igen och fortsatte sedan i skritt.


  


När vi sedan skrittade hemåt var det som vanligt extra spännande att gå över stallplanen. Pica brukar alltid vara lite på tårna men när det även fanns två transporter med hästar som skulle lastas så blev det lite lätt kortslutning i Picas hjärna. Vi for fram i galopp, caprioller och studsade mest fram. Farligt nära en bil en gång men i övrigt ändå ganska kontrollerat. Fick slänga mig av när vi kom fram till stalldörren. Hon har nog lite mycket överskottsenergi tror jag   Men allt gick bra och både Ganzy och Pica var två väldigt glada hästar idag. Madde och jag var två lyckliga ryttare som fått lite "balsam för själen-ridning". Helt underbart var det verkligen! Även om jag bara skrittade mestadels.


Imorgon kör vi ett pass inne och på tisdag om vädret tillåter går vi nog ut på hoppbanan igen.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards