Alla inlägg den 10 september 2011

Av Therese - 10 september 2011 10:20

Sådär nu verkar mitt internet fungera hyfsat, dock inte som det ska och operatören vägrar göra något åt det då de anser att det är vårt fel att det är så här...


Men en liten uppdatering om vad som hänt:
Pica och jag var iväg på tävling i söndags och det blev inget bländande resultat men ändå en "seger" eftersom Pica höll sig på mattan och jag red igenom alla duster som Pica försökte ta till för att slippa springa fint. Så 1-0 till Therre vad gäller tävlingbanan. På framridningen var Pica iaf fin fin, till och med bättre än vad hon varit hemma de senaste veckorna! Sen när jag då kom in på banan var allt som bortblåst direkt men lyckades ändå rida ordentligt hela programmet igenom utan att Pica hoppade och studsade, betygen denna gång pendlade mellan 3 och 8. Så vi är ju ett snäpp bättre, hihi   


Efter tävlingen fick damen vila i två dagar, själv var jag feberyr och halvsjuk så det passade ju jättebra med vila för oss båda. På onsdagen drog jag igång och red ett dressyrpass igen. Redan från början kändes Pica jättefin och mjuk och det hela blev ett riktigt, riktigt bra ridpass till slut. Fick till en helt fenomenal skänkelvikning som med Pica-mått mätt skulle ha fått en 9 i betyg och betyg 7 om man läser hur det ska vara enligt skolboken. Men det var en härlig känsla att äntligen lyckas få till en skänkelvikning där jag kunde känna hur hon verkligen saxade med bibehållen takt och tempo. Sen att vi bara fick till en sådan och de resterande var pannkaka gör absolut ingenting!


 


Torsdagen fortsatte med en mjuk, lösgjord häst redan från första travsteg. Pica och jag verkar ha hittat tillbaka till vårt samarbete nu igen och jag känner även att jag själv rider mycket bättre vid varje ridpass. (Kan det bero på att det är "vardag" igen nu när skolan börjat?) Pica var så himla fin att jag bara red i 20 minuter, det fick bli som en belöning helt enkelt. Härlig trav med framåtbjudning, takt och schwung. Luftig, taktmässig(!) galopp som bara flöt på. Och nu när jag ändrar på något, tempo exempelvis, så sjunker Pica ned i formen istället för upp, precis så om det ska vara.


Igår fredag så tog vi oss ett markarbetspass på hoppbanan. Det låg redan utlagt travbommar och galoppbommar med perfekt avstånd (någon hoppryttare som varit där må tro?). Själv byggde jag upp ett litet räcke som jag hade planerat att travhoppa enbart. Dels för att jobba med att stärka upp bakbensmuskulaturen och dels för att jag inte fegar ur lika lätt som jag gör i galopp. Red med pelhamstången för att lättare kunna arbeta Pica under passet eftersom det annars tenderar till att bli en massa dragkamp och stret. Så med pelhamet kan jag lättare rida henne i en lägre och rundare form. Overall kändes passet helt okej, Pica var jätteduktig och jag mindre duktig.


 


Idag får Pica Mimmi-mys för att jag ska hinna med att plugga och ikväll en utgång i Örebro stad med tjejerna. Passar så bra att Mimmi kommer hem lagom till helgen då, sen att Pica älskar Mimmi och Mimmi älskar Pica gör det ju ännu lättare att ta ett sådant beslut om en hästfri dag.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards