Alla inlägg den 13 februari 2012

Av Therese - 13 februari 2012 19:06

Jag är så arg, besviken och ledsen på mig själv som hästägare. På den okunskap och obefintliga tankeverksamhet som funnits hos mig den senaste tiden. Fruktansvärt dålig hästägare är vad jag är!


Bakgrunden till det hela kommer nu:

Igår fick Pican massage av en jättduktigt tjej, P, som utbildar sig till hästmassör. Hon berättade att Pica var fruktansvärt spänd i heeeeela kroppen. Pica var mer vild än tam igår men ibland så kunde hon slappna av, men därefter var det emellanåt panik i blicken och pisk med svansen och sparka med bakbenen. Men P var väldigt lugn, metodisk och bestämd. På lårkakan kunde hon massera ordentligt och Pica njöt till fullo! Hon föreslog efteråt att jag skulle testa och ge Pica magnesium eftersom det har en tendens till att lugna nervösa hästar.  Så när jag kom hem googlade jag och fann olika resultat. Stod på ett ställe att det var bra för muskel-  och nervfunktion, fungerade bra på nervösa hästar, ingen märkbar skillnad på andra hästar, inget vetenskapligt bevis på att det skulle lugna nervösa hästar osv. Så jag bestämde mig för att ringa ATG för att fråga. Där fick jag istället förslaget att ge ett mineralfoder, eftersom de inte förspråkade alla typer av tillskott och eftersom magnesium inte var jättebra om det skulle bli överdosering. Men då slog det mig! Pica har ju inte ätit någon typ av kraftfoder under en lång period och senaste veckorna har hon enbart ätit 0,5 kg vilket inte alls täcker behovet av mineraler. På KRAFFT sa dom att 2 kg grund ger ett dagligt intag av mineraler.
Så jag känner mig så fruktansvärt dåliga som hästägare som inte ens tänkt en tanke på detta! Så idag åkte jag och köpte mineraler, B- och E-vitamin för måååånga hundralappar. Men allt för att hästen heter det ju. Så nu ska hon få tillräckligt av allt och jag hoppas detta kommer hjälpa henne lite bättre med sin stela och spända muskulatur, ihop med rörelse.


       


Men även om jag gjort en stor miss har jag lärt mig något av detta. Tyvärr måste man ju ibland begå misstag för att lära sig något och det har jag verkligen gjort nu!

Men hur som så verkade Pica bättre idag efter gårdagens lilla massage plus att hon fick sträcka ut ordentligt lössläppt i ridhuset. Hon sprang och sprang och sprang. Riktigt skönt att få ut lite energi tror jag för sen stod hon och sov en stund, plus att hon kunde stå utan täcke väldigt länge utan att bli varken irriterad och skrapa med framhoven eller få panik. Sen blev det en rykt och massage av lårkaka som hon tyckte var väldigt skönt.


På återseende!


// therre



Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards