Direktlänk till inlägg 11 februari 2011

Ett glatt besked...

Av Therese - 11 februari 2011 22:05

  ...giver jag er som varit orolig för min (och Picas) skull att hon numera är hältfri! Det känns underbart skönt ska jag säga, men jag ropar inte hej ännu. Fortfarande ska hon sättas igång under lugna toner och sedan komma igång helt och fullt igen innan jag känner mig helt på det klara. Men det känns ändå väldigt skönt att få börja sätta igång min lilla prinsessa igen   


  


Igår (torsdag) så var det således dags för longeringskoll på ev hälta. Slängde på Pica ett träns utan vare sig nosgrimma eller nät och gick ut i ridhuset. Gick några varv först, framskrittning och avskrittning även vid longering är ett måste för mig, är jag den enda?
Släppte sedan ut henne på linan och hon fick trava. Klonk-klonk lät det när hon swischade fram och slog i sko. Tyckte hon betedde sig konstigt först och travade märkligt, sen var det som om hon gick in i en vägg. Gjorde ett tvärkast med huvudet och fnös till, snabbare trav och tvärkast med huvudet igen. Då beslöt jag mig för att gå in och sätta på nosgrimma med tillhörande nät.
Ut i ridhuset igen och framåt i trav, denna gång en betydligt mer harmonisk trav utan att hon slog i sko. Dock lite "uppe i varv". Men varken jag eller Ulrika (som snällt tittade på henne) kunde så någon tillstymmelse till någon orenhet så det var bara att börja sätta igång henne.


  


Så idag blev det premiär-turen. Och jag har varenda gång en sådan olustig känsla i magen. Det första ridpasset efter en hälta är bland det värsta jag vet, det liksom knyter sig i magen. Obehagskänslan liksom kryper under skinnet och jag vill egentligen inte utsätta mig för det hela, men jag måste ju.
Hoppade upp och skrittade fram Pica. Hon var lite seg men det är helt okej med tanke på en veckas vila och i princip helt stillastående. Tog sedan tyglarna och direkt framåt i trav. Lite segt och lite stelt tyckte jag först och var lite orolig för eventuella konstigheter. Men efter något varv gjorde hon fem-sex rejäla urhostningar och sedan travade hon precis som vanligt. Hörde med Ulrika för säkerhetsskull så att min känsla var precis som det såg ut, dvs ingen orenhet/hälta. Så nu är det bara att tuta och köra igen! Dock får det bli överdrivet lugn igångsättning dels med tanke på hältan (vad den nu berodde på) samt hostan som förmodligen kommer från den obefintliga ventilationen som är i stallet. Sämre stalluft får man leta efter! Men tydligen ska det vara på väg att fixas, det som inte fungerar är beställt så snart ska väl ridskolestallet ha en välfungerande ventilation igen. Det tog bara två år! Grattis Kga Kommun för ett lysande arbete!

Så nu ska det ridas igen om än väldigt lugna pass till en början. Kunde inte känna av någon vrånghet heller vid dagens ridpass utan allt var som vanligt, om än något segt och stelt vilket är helt okej. Ska till veckan ändå ringa till en kiropraktor/massör/laser som fått goda rekommendationer från olika håll från människor jag känner. Lika bra att kolla upp så allt är okej.
Så nu hoppas jag innerligt att det är slut på skadorna. Årets tävlingsdebut blir antingen den 5 mars på hemmaplan om allt känns okej och vi är redo för det, annars får det bli den 3 april, även då på hemmaplan men i VRS regi.


Imorgon har jag både utsläpp och insläpp utav hästar. Mockar och fixar allt på morgonen, för att sedan endast ha den minimala ridningen kvar på eftermiddagen. På kvällen vankas det lite fest i gott sällskap, och jag har köpt jättefina kläder
På återseende!


Ps. Här i de värmländska skogarna har det kommit ca 2 dm nysnö igen, vintern kommer aldrig ta slut! Ds.


// therre

 
 
Pennelina

Pennelina

12 februari 2011 09:46

Så gott att det går åt rätt håll :-D

Snö har vi fått, ja, men det är nog tur det när det blev kallare igen!

Kramar från mig <3<3<3

http://pennelina.blogspot.com

 
Natalja

Natalja

16 februari 2011 23:02

Hipp Hurra!!! ÅÅååh va skönt att höra!!
Säg nu till fröken Pica att aldrig mera göra oss och matte så där oroliga igen : )

kramis

http://latin.bloggagratis.se

Therese

17 februari 2011 09:21

Jag lovar att säga åt henne på skarpen :)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 12 januari 2013 23:11

Ett livstecken från mig till ni 10-15 tappra som klickat er in här varje dag, jag ska ge er ett nytt hopp om min återkomst i bloggvärlden!   Byter bloggportal och lämnar bloggplatsen, men Therre-bloggen får finnas kvar som ett fint minne      ...

Av Therese - 29 november 2012 17:40

Mina dagar den senaste veckan har tillbringats i liggande ställning. I fredags när jag hoppade upp på Pican orsakade jag det värsta ryggskott jag varit med om!! Så nu med starkare smärtlindring, hjälp från massör och sjukgymnast är jag åter på benen,...

Av Therese - 21 november 2012 12:43


Ibland får jag sådan djupa tankar om livet och allt runt omkring,  just nu fick jag en sådan tanke...   Jag skulle vilja ha en massa, massa, massa pengar, kunna klä mig moderiktigt, kanske till och med vara en modeikon? Ha tiden och pengarna till...

Av Therese - 20 november 2012 08:44


Nu har jag överlevt ett ryggskott till! Skrev i lördags att jag hade ont i ryggen, tro fan det när jag på kvällen knappt kunde gå än mindre bära något överhuvudtaget. Dum som jag är (eller envis?) klättrade jag upp på Picas rygg för ett ridpass, inså...

Av Therese - 17 november 2012 10:40


Min rygg håller på att säga upp sig! Har haft känningar ett par dagar men kört på som vanligt ändå, det som inte dödar det härdar är ju mitt motto. Men när jag inte vågade sitta ner i sadeln i trav i torsdags och halvsatt i sadeln i fredags så bör ja...

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards