Alla inlägg den 8 maj 2011

Av Therese - 8 maj 2011 19:58

I fredags tog jag mig bort till dressyrbanan för att rida ett dressyrpass med fokus på att ta igenom Pica till jag var nöjd. Det gjorde jag också men inte helt utan protester. Blev ett par gånger med översamlad galopp, fatta fel galopp för att vägra fatta rätt hur tydlig hjälp jag än gav, översamlad trav och översamlad skritt. Ja, det var ett kämpigt ridpass men till slut gick hon väldigt fint! Provade då på några skänkelvikningar på diagonalen och de flöt på väldigt fint tills jag började överrida liksom. Men en härlig känsla är det när man verkligen får till det!


 

Detta är en bild på dressyrbanan från ena kortsidan, ingången. Den är, vad jag tror iaf, 20x60 meter och alltså perfekt att träna program på. Dock har den inte direkt underhållts på ett par år så den är rätt förfallen med lite ojämnt underlag på vissa ställen, grästuvor och gamla dressyrstaket som några prompt släpade dit för kanske 10 år sedan. Vad jag kommer ihåg så släpades de dit under sommarhalvåret för att plockas in till hösten, behöver jag ens nämna att de aldrig lämnat banan sen dess?   


 

Dressyrbanan är belägen ca 500 meter från ridskolestallet, det är det som kan skymtas längst till vänster i bild. Eller långsidan på ridhuset. Sen syns även baracken, främst, och taket på gamla ridhuset, bakom baracken. Det var även där som Plåtstallet stod innan det hemska hände förra året.

Dressyrbanan är väldigt underskattad från min sida kan jag ärligt erkänna. Har tidigare ridit mer på hoppbanan men tycker ju att den banan är alldeles för stor för att hitta något sorts fokus för dressyrridning. Men tror nog dressyrbanan är mer lämpad för att kunna hitta bra fokus utomhus. Tror även att det är på gång att harva upp och fixa till dressyrbanan lite bättre, men inget som är bestämt vad jag vet.


Lördag blev det ett icke dressyrigt pass då jag tillsammans med Madde och Ganzy tog ett litet hoppepass. De två mest dressyriga hästarna i stallet fick lyfta lite extra på benen denna dag.
Kan meddela att det var en bra mycket mer positiv Pica som hoppade denna gång mot förra. Inte seg eller något utan som vanligt. Lite snabb mot slutet men jag antar att det blev lite jobbigt. Ska verkligen försöka lägga in hoppning, eller markarbete kan det väl kallas, lite oftare. Framförallt upphöjda bommar i trav och galopp.


Idag fick de två dressyrhästarna besöka skogen och närmare bestämt masten. Pica fick redan från start huvudskak men det gick fin fint att rida ändå. Nu vet jag ju vad det beror på och är ganska van med lite skak, så det är bara att lätta på tygeln och låta henne gå. Till en början i galoppen gick vi efter Madde och Ganzy, eftersom Pica brukar var helt spooky när hon är först.


 

(Inte bild från idag! Betydligt mildare väder vill jag lova)


Men idag funkade inte det överhuvudtaget. Skakade värre än värst och jag tror det berodde på att det sprätte upp lite grus på Picas näsa. Så vi bytte så jag och Pica var först. Trodde det skulle gå segt men faktum var att Pica var hur bra som helst att vara först. Inte alls hetsig eller stressad utan lugn kontrollerad galopp. Dock fick jag ju vara på min vakt ifall det skulle dyka upp monster efter kanterna som kanske gick till attack, så ett stadigt tag i martingalringen blev det. Efter en massa galopp var det två nöjda hästar som skrittade hemåt, Ganzy trött och lugn, Pica uppe i varv och med nerverna utan på kroppen.


 

Från 2009 kanske?


Nu ska vi köra dressyr i två dagar och sedan blir det vila/skritt i två dagar.

På återseende!


// therre


Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards