Alla inlägg den 26 maj 2011

Av Therese - 26 maj 2011 20:41

Storm är vad det har varit i flera dagar denna vecka. Pica skulle ju ha fått en liten längre vila hade jag tänkt, men så blev inte fallet.
Hon fick iaf helvila söndag, måndag och onsdag denna vecka. Tisdag hade jag tänkt longera men fick hoppa upp och rida en sväng istället efter som det blåste rejält ute och då är det inte schysst mot Pica att vara ute. Både måndag och tisdag har hon varit väldigt stillsam i boxen, säkerligen efter att ha fått kämpa med skakningar i hagen hela dagen. Lilla hjärtat   


 

Men tisdagens ridpass bestod av 20 % skritt, 10 % trav och 70 % galopp. Hädanefter ska jag rida Pica mycket i galopp eftersom att jag har mycket lättare att lossa och "kontrollera" henne där. Med ordentligt fokus på att få henne att bli rund, låg och böjlig i båda varven så lossade hon väldigt snabbt och kändes fin! Kanske att aktionen var något dålig, men jag tycker det är supersvårt att känna vad som är bra och dålig galoppkvalité på Pica. Tror jag luras av att det ofta är ett ordenligt påskjut bak pga hennes långa bakben.

Men som sagt fin kändes hon. Provade att lägga in ett byte vänster till höger och det funkade jättefint! Häftig känsla när hela hästens kropp byter från vänster till höger i böjning.
Att byta från höger till vänster gillar inte Pica. Men Åsberg sade att hennes 6-åring fixade byten när hon lade dem på diagonalen i lättsist. Så jag tänkte: "Jag provar" . Hörnpassering, vända in, halvhalt, lägga om skänkeln och vips så bytte Pica galopp. Visst lite mycket baken i luften och sen är jag inte helt hundra på om det var rent, men hon bytte iaf! Det är riktigt skojigt att prova på lite byten ibland. Speciellt eftersom jag verkligen inte kan, inte har koll på hur det ska kännas eller göras, i vilket ögonblick osv. Så jag testar på lite och gör jag rätt så gör Pica rätt.


Idag blev det också ridning, fokus på samma saker som i tisdags. Valde att vara utomhus när vädret faktiskt tillät detta. Mycket galopparbete idag med och efter ett tag riktigt fin. Jobbade en hel del i förvänd. Behålla aktion i en låg, rund form och känna efter så ingen bog stack iväg åt något håll. Sen kunde jag växla mellan låååååg form och högre form med lite mer samlad galopp. Återigen osäker på aktionen, men det är ju bara att träna på helt enkelt. Någon gång måste jag ju lära mig känna vad som är tillräckligt.
Imorgon ska vi köra markarbete, små hinder och lite galoppbommar hade jag tänkt. Ska bara kolla upp med någon mer kunnig om avstånd mellan bommarna.


Mina sporrar som jag beställde kommer inte komma in förrän om flera veckor, så jag ska få pengarna tillbaka. Ganska bra med tanke på att Strömsholm är stundande och där finns lite utställare och kanske ett par passande sporrar. Jag kan alltid hoppas!


Nu Criminal Minds x 2.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards