Alla inlägg under april 2009

Av Therese - 19 april 2009 18:29

Japp, idag var det provridning nr 3. En valack f 01, imp Holland. Men passade inte mig alls. Den var lite stor och sen kändes den ojämn bak i traven. Varför låter alla såbra när dom inte är det sen?
Fast den här var ju iaf en som passade in på beskrivningen som jag fått utav säljaren.

På fredag blir det iaf provridning nr 4 om den inte hinner bli såld. Men hoppas inte på att den blir det iaf :) För den verkar bra, men några frågetecken och sen så vill jag ju ha den röntgad så det beror ju på om säljaren är villig till detta, annars blir det inte något köp.


För övrigt så händer inte mkt just nu, ska snart byta dator och fixa klart anläggningsskissen till utetävlingen och skicka ivägen en och proppen till distriktet. Sen ska jag skicka in arbetsschema för skolan för maj.

I maj ska jag iväg på en endags kurs som hete "Att lära barn rida". Den går av stapeln 15 maj på Linde. Där ska man få turas om att vara ridlärare samt att vara elev på ridskolans hästar, kommer nog bli super roligt tror jag.


Örebro var det igår. Kom in till "Till häst" fem i tre (dom stängde tre) ville kolla stövlar, fick prova ett par som passade till hälften. Dragkedjan gick till halva vaden samt att dom nog var ngt korta i skaftet. Men fick iallafall prova ett par riktiga stövlar. Men ska åka in om två veckor och prova lite mer ordentligt. Efter det blev det en snabbis på Marieberg och Ikea. Köpte en skjortklänning (äntligen!) och en salladsskål i trä med tillhörande salladsbestick. Sen blev det ÖFK där jag kollade på KgRK's dressyrlag i div 3. Dom lyckades riktigt bra faktiskt tkr jag, duktiga tjejer!


Nu ska jag byta dator, hej svejs!


// therre 

Av Therese - 17 april 2009 14:47

Imorgon har det gått två månader på dagen sen jag tog bort Famor, det känns overkligt och jag blir lika ledsen för varje gång jag tänker på det. Att få en ny häst snart kommer hjälpa så otroligt mkt att kunna gå vidare och få Famor att bli ett positivt minne precis som Donia. Dom är dom bästa för mig i all framtid!


Skulle tagit mig en promenix idag med men hann inte längre än till hembygdbacken förrän skoskav på hälsenan. Då höll jag på att få psykbryt! Bara att vända hem igen och sätta på skavsårsplåster. Någon som vill byta fötter?

Begav mig iaf till apoteket och köpte skavsår till häl och lilltår. Får lite träning idag sen iaf, ska cykla till stallet och skriva hästar till mina grupper imorgon.


Imorgon ska jag åka till Örebro på em, ska kolla på ridstövlar. Börjar bli dags att planera inför ett framtid köp. Kanske kan dom ha några som passar som man iaf kan prova tkr jag, så får jag känna hur det känns.


Längtar massor till söndag med, vill provrida nu! Men två och en halv dag kan jag väl vänta. Skulle inte förvåna mig om den här med känns helt wierd. När man har krav på hur hästarna ska vara så blir det så svårt att hitta rätt.


Ha det fint!


// therre


Bilder: Famor samt jag och Donia på tävling

Av Therese - 16 april 2009 19:54

De nya skorna var super bra att gå med. Fick inte alls ont i knät idag, super skönt! Men kom fram till att det måste vara något fel på mina tår, jag får ju jämt jämt jämt blåsor på dem! Så hädanefter blir det tejp, för nu har jag köpt skor som skonar knät då får tårna tejpas för gå det ska jag.

Det var riktigt skönt att gå idag, fick upp ett riktigt bra tempo. Mitt nya problem är att min runda börjar gå för fort. Vill ju gå typ en timme och det går fortare och fortare. Men det är ju bra för det betyder ju att jag fått bättre kondition iaf :)

Hade även lite ögongodis på vägen när jag kom ner vid sjön. Först var det fotbollsträning id båthamnen och sen var det amerikans fotbollsträning vid badhuset.

Men nu ska jag duscha. Ha det!


// therre 

Av Therese - 16 april 2009 13:01

Jag blir snart tokig! Ge mig en häst att rida på iallafall. Det finns ju inget roligare. Men jag får väl vänta.

Ska iväg till Hallstahammar på söndag på en valack f 01, westfalen imp Holland. Den verkar bra iaf, får se hur det känns på söndag. De andra verkade ju med jätte jätte bra till en början, men icke! Men den här hoppas jag kan få mig att se lite ljus i mörkret iaf.

I em ska jag åka iväg till Ceveds och köpa nya walkingskor. Hur har man råd med det när man inte har jobb tänker man då? Men har man ingen häst att lägga pengar på så får man helt plötsligt pengar över till sig själv. Men det är ju iaf väl investerade pengar, för mina tår dör annars!

På lördag är det dags för häst div 3 dressyr och laget verkar taggade iaf. Jag har tänkt mig en sväng till Örebro på lördag för lite shopping så jag tänkte passa på att svänga förbi där en sväng då. Och nästa söndag är det dags för ponny div 3 dressyr och då ska jag med, ska bli så spännande :D jag tror det kan gå riktigt bra för tjejerna.

Nästa söndag är det ju även tävling hemma igen, men vart är alla anmälningar? Det har ju knappt ens kommit in 20 st och det kan man ju inte har tävling på, för vi har ju ändå tre klasser. Hoppas på att det kommer mer under helgen. För jag vill ha tävling, vill ju se Lina och Marre rida (som för övrigt blivit super fin nu efter vintervilan, nu ser man att Lina har gjort ett bra val), sen ska Linda och Janne debutera MSV tror jag. Svensson ska va med på Foppa men då är jag nog inte hemma tyvärr. Så får be någon filma så kan jag se när jag kommer hem :) Känns som att jag är mer insatt i andras tävlande än mitt eget hästletande. Men det finns ju typ inga hästar! Men hittade två bra till Angie igår som hon ska kolla på nu, det ska bli kul tkr jag :) Mitt hästletande har jag ju fullt med människor som hjälper till Lina, Madde J, Lindha, Andréa, Jag själv och nu även Cissi som ska hålla öronen öppna.

Men nu ska jag fixa lite mat. Ha det!


(återkommer senare ang skoköp) 


// therre 

Av Therese - 14 april 2009 14:51

Då var påsken slut och vi blickar mot sommaren! Då ska det jobbas och stå i på posten vad jag vet iaf, förhoppningsvis har jag även hittat en häst. För just nu har jag fruktansvärt sug på att få rida, träna, tävla och bara mysa med en egen häst i stallet. Får bara se alla andra hela tiden, för det kommer ju ta en evighet det här med att leta häst. Men ska kanske försöka åka iväg på en i helgen igen, som jag varit lite sugen på men ändå inte riktigt eftersom det är ett företag som säljer hästen. Men jag får nog ta mig lite i kragen och inte tro att alla företag har "dåliga köp". Så ska väl ringa sen för att kolla om hästen finns kvar och ifall man kan få komma och titta på den, för den verkar iaf väldigt bra.

I övrigt så är det verkligen högtid att sätta igång med annan träning än ridning, synd bara att inget annat är lika roligt! Men jag kör väl på med min gång som jag sysslat med de senaste veckorna. Men börjar inse att ett par nya skor inte skulle sitta helt fel för mina har en söm som går precis över den tån bredvid lilltån. Och jag som är som ett stort skavsår får ju skavsår bara jag tittar på skor, men nu måste jag verkligen för det är inte så nice att gå med skav som gör asont! Men än så länge biter jag ihop, för något måste jag ju göra.

 I övrigt idag har jag satt in 29 000 kr från hoppningarna i helgen, säger som Lina snart är det GLOBEN! Och vi har ju fler tävlingar så fler pengalappar lär det bli, hihi. Sedan skickade jag in grönt kort lappar och överdomarrapporten som vi hade enbart 1 på, vilket betyder toppbetyg! (Inge skrytsam för det, nej då :P)

Har även gjort en egen pärm med lektionsplanering till mina grupper, visserligen blev den inte så tjock men efterhand så ska det väl fyllas på med lite fler papper i den.

Ikväll så ska jag jobba igen, mina barn ska få lära sig "volt tillbaka" och fortsätta på att träna trav själva. Dom är så himla duktiga!


Ha det gott!


// therre

Av Therese - 12 april 2009 12:03

Efter tre dagar av slit så ska jag idag vila. Skulle egentligen ha provridit en häst idag men den blev såld i torsdags. Så det är bara å ta nya tag. Hästen jag provred i torsdags var inte alls den samma jag red förra gången. Den var denna gång halvhalt och Ola tyckte han såg spattig ut. Väldigt konstigt när han såg så ren utt förra gången för två veckor sen?

Tävlingarna har gått fruktansvärt bra för både ryttare och funktionärer. Dagarna flöt på riktigt bra och jag vill säga stort tack till alla som hjälpte till! Många starter som gav många pengar :)  Men man känner att både kropp och knopp behöver vila efter dessa dagar.

Igår blev det fest. Förfest hos mig och sen blev det statt. Kan ju säga att statt inte precis var någon höjdare, varför går man ens dit? Men innan statt var det trevligt iaf.

I eftermiddag ska jag bege mig ut till stallet för att kolla på när Lind(h)a gånger två rider för Johan. Sen kanske jag ska ta och ringa på en häst som verkar bra.


På återseende!


// therre 

Av Therese - 8 april 2009 12:19

Självklart när jag ska bege mig ut på powerwalk så ska det börja regna, vilket pissväder! Hoppas det ger sig snart så jag får komma ut.

I helgen har vi ju hopptävlingar och vi kommer att drukna, ca 170 starter fredag och ca 200 på lördag. Herremingud! OMG! Vart kommer alla dessa människor ifrån, det är ju trots allt påsk, men folk vill väl passa på när dom ändå är lediga. Men vi får se det som att vi kommer ju absolut tjäna en massa massa pengar på den här tävlingen. Men det kommer att bli slitsamt kan jag ju lova. 

På torsdag bygger vi bana och den skall gå undan säger jag, för på kvällen ska jag förhoppningsvis om det blir av träffa klasskamrater som är hemma över påsk. Så jag hoppas hoppas på det nu! Imorgon ska jag ju även åka och provrida  Allan igen, denna gång ska Ola med och vara kritisk-nisse och bedömma hästen ur dressyrdomar-ögon. Så får se hur det känns den här gången. På söndag är det dags för nästa häst och provrida, hoppas verkligen på att den känns bra, för det är 28 mils enkelbilresa dit upp. Så det vore ju lite surt om den inte skulle kännas bra nu. Men jag tror den kommer att känns bra iaf, känns så på beskrivningen. 

Idag är det lite kalas för mamma som fyller år, så idag är det tårta, mums! Köpte jätte fina ljuslyktor till mamma och likadana till mig själv, men upptäckte att jag fått fel sort i kartongen, så jag får väl kolla vad mamma får och höra vad hon vill ha för några. Annars får jag gå och byta nästa vecka. Ikväll ska jag och Andrea fixa till startlistorna igen, gud vad folk ska krångla jämt jämt jämt! Herregud, det är tröttsamt med tävlingar ibland.


Men nu har det nog slutat regna :)


// therre 

Av Therese - 6 april 2009 19:12

Idag fick jag min första deklaration (ytterligare ett vuxenpoäng) och jag får faktiskt tillbaka 1431 kr, jippie säger jag! Även om det inte är så mkt måste det ju ändå vara i proportion till vad jag tjänar varje månad så för mig är det pengar :)

I helgen blir det mkt starter kan jag lova, herregud! Men jag slipper lägga in dem i datorn iaf, det fixar Loni. Skönt att inte behöva göra det varje tävling. Men jag får fixa startlistor imorgon, men det är inte så jobbigt. Men någon kommer säkert att klaga, som vanligt.


Men nu ska jag återgå till Vänner :)


// therre 

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2009 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards