Alla inlägg den 17 januari 2011

Av Therese - 17 januari 2011 22:26

Dagens i-landsproblem: Vart ska man rida?
Jag står på anläggning med två ridhus och två utebanor, lyx kan man kalla det. Ja, när det inte är vinter och töväder vill säga. Ute är det ishalka, alltså lika med livsfara att rida. Inne där har det bildats en stooooor sjö inomhus!! Se själva...


   


   


När ska detta vädret ge sig?
Idag har jag samsats med Elin och Ganzy på en volt som är 20x20 m, det var liksom det som gick att rida på. Men det fick funka och det gjorde det med.
Dagens ridpass innehöll 10 minuter framskrittning, 10 minuter skrittarbete på kort tygel, 10 minuter trav under lättridning samt 10 minuter avskrittning för hand. Kort och effektivt! Pica var ganska så mjuk trots att hon vilat i tre dagar och varje dag får kämpa i is/snöslask hage = spänd! Jobbade mycket med att böja henne och få henne till att släppa bettet vilket hon gjorde väldigt snabbt idag. De första travstegen kändes gigantiska och luftiga. Man måste verkligen spara ridkänslor i kroppen eftersom Picas steg kändes så annorlunda idag, beror nog på att jag senast jag red så var det på Bemi. Han rör sig mer ponnyaktigt men var riktigt jäkla härlig att rida i fredags! När han väl slutar spänna sig och slutar vara rädd för allt som rör sig så blir han väldigt fin, mjuk och trevlig i munnen och känslig för skänkeln. Duktiga häst! Nu ska det tränas med hans ägarinna så hon och Bemi kan spänna av lika mycket båda två och komma till samma härliga ridkänsla.

Så sammanfattning av dagens ridpass på min bruna: Fin häst och härligt att få komma igång igen. Jag har massa ny energi att lägga på skola och stall efter helgen som varit.

Imorgon börjar jag på mitt program, känns både roligt/spännande och lite läskigt. Jag känner ju ingen den här gången, men det har ju inte varit något problem med att hitta kamrater förut så det är nog ingen skillnad nu.  
Pica ska ridas på samma sätt som idag fast med inslag av galopp, troligtvis får vi nog bege oss (läs halka oss) upp till Gamla för att rida där.
Nu blir det bingen och en bok, så god natt min vänner.
På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards