Alla inlägg den 19 januari 2011

Av Therese - 19 januari 2011 12:48

Igår blev det ett "lättare" pass med fokus på att hon skulle slappna av och sjunka ned i formen. Och med sjunka ned i formen betyder det inte att hon får bli längre utan bara bli rundare och där med stretcha ut sin rygg. 
Jag läser på så sjuuuuukt många hästbloggar att man rider sin häst "lång och låg", varför? Till vilket syfte? Men jobbar väl hästen för att få den mer ihop, smidigare i sidan och arbetar mot samling, det vill säga "kort och hög" form. Så varför rida "lång och låg" när man arbetar med målet "kort och hög"? Det är en ekvation som är lite konstig för mig. Frivillig får gärna svara alt. argumentera för varför, jag är väldigt intresserad av syftet bakom det hela! Du som är av samma åsikt som jag, har annan åsikt eller någon annan tanke får gärna bidra med ditt, (självklart menar jag inte att man inte ska jobba sin häst i en låg-form utan det är just det där med lång som jag vill ha förklarat (att rida sin häst i låg-form som arbetsform är en helt annan diskussion))
Mot slutet av gårdagens pass efter några små diskutioner mellan mig och Pica blev hon väldigt fin. Kunde till och med klappa henne med båda händerna när jag travade av och hon gick kvar utan att slå sig fri.


Efter mitt ridpass blev det operation laga boxvägg. Pica har fått en ny tillfällig boxkamrat som hon inte tycker om och han är väl inte jätte förtjust i henne heller. De har haft ett täcke mellan boxarna för att slippa se varandra, men det har de haft roligt med så det är liksom rätt så trasigt. De fick vara utan ett dygn och då hade Pica varit förargad och nästan sparkat sönder en planka intill honom. Så det blev till att stadga upp det hela med hjälp av det material som fanns, två dressyr-resultat-pinnar. Hårt som satan var träet både i pinnarna och boxväggen, det var ingen lätt match att skruva fast dem inte. Men det blev till slut rätt så bra och allt satt som det skulle när jag kom i morse. Plankbyte sker nog i eftermiddag. Det är skönt att stå på en anläggning med personal, då behöver man inte fixa så mycket själv.


Så idag blev det ett morgonpass för mig och Pica. Gramanen åkte på och det blev rätt kämpigt, Pica var inte riktigt med på att samarbeta. Red mycket med öppna tänk idag både i trav och galopp. På slutet var hon jäkla bra och avslappnad, hon sökte sig självmant nedåt och det är inte något som sker varje dag. På det sättet vet man att man har jobbat rätt, då har hon kommit igång ordentligt med sin rygg och bakdel och kan mot slutet slappna av och sjunka ned. Hon var en duktig häst idag trots att hon dummade sig lite ett tag.


  

Längtar till sommaren!


Nej, kanske man skulle ta och göra något vettigt, torka håret kanske. Senare i eftermiddag åker jag till uni för lite kvällföreläsning.
På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards