Alla inlägg den 21 januari 2012

Av Therese - 21 januari 2012 13:52

Vill börja med ett announcement: Jag har fått upprättelse efter mitt brev/klagomål till Jordbrusverket! Chefen på den veterinärstationen tyckte inte att den veterinär jag klagat på uppträtt på ett rätt sätt och höll helt med mig. Han beklagade sig lite å veterinärens vägnar och sade även att denne skulle arbeta mer som enbart vikarie fortsättningsvis. Jag fick som plåster på såren hela den fakturan struken!   (Dock kom fakturan via post igår så ska ringa chefen igen och kolla för säkerhetsskull, vill inte ha en massa skulder här inte!)


I övrigt så har Pican varit knäpp igen. I torsdagskväll ringde Åsberg och meddela att Pica var märklig. Åkte upp och där stod hon i sitt hörn och skrapade med hoven, ville inte stå och äta men åt när jag matade henne ur handen. Ringde jourhavande veterinär för lite rådgivning, jag pratade mer än henne tror jag. Behövde nog mest få bolla ideér tror jag   Fick råd att gå en sväng så det gjorde jag. Pica var galen som vanligt, men hon ville mest gå till boxen igen. Så in i boxen och började äta igen. Sen stod hon i hörnet igen varpå jag flyttade maten till henne och då åt hon. Sparkade lite i väggen men kunde inte gör så mycket mer, så jag åkte hem.
Fredagmorgon ringde jag stallpersonal och kollade hur Pica betedde sig, fortfarande lite märkligt så jag tog beslut att hon fick stå inne. Vill inte riskera personalens säkerhet. Ringde sedan ATG för att höra med dem om de hade någon diagnos. Troligtvis var det någon reaktion på kortisonet (tydligen väldigt ovanligt, men det är ju Pica så jag är inte förvånad...), kunde vara så att hon var stel i halsen och därav jobbigt att böja sig ned och äta. Så jag fick rådet att avvakta med kortisonspruta nummer två till söndag istället. Allt för att slippa stå oviss över helgen.
Men redan under dagen hade Pica blivit sitt vanliga jag och mest levt rövare för att hon fått stå inne hela dagen, det är ju inte okej för en prinsessa som Pican. På eftermiddagen åt hon utan problem, från golvet igen! Märkliga häst säger jag bara. Hon är och för blir stallets största Drama Queen!   



 Men fortsättningsvis igår släppte jag henne lite i ridhuset för att hon skulle få röra sig lite. Tyckte då att jag såg en förbättring i hennes beteende. Sist hon fick springa lös i ridhuset sprang hon fort, fort med lite halvt panik och oro i blicken. Troligtvis pga smärta. Igår tyckte jag hon sprang mer fridfullt med mycket överskottsenergi. Så det kändes bra att det blivit en förbättring   Sen fick hon stå med BoT-värmare på rumpan resten av eftermiddagen, det tyckte hon var skööööönt!


Idag blir det stallet sent. Massor av plugg! Dags att fortsätta nu.
På återseende!


// therre 

    

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards