Direktlänk till inlägg 31 december 2009

Årskrönika 2009

Av Therese - 31 december 2009 14:15

Det här året har verkligen varit en berg och dalbana för min del. Det har varit djupa dalar och höga toppar, glada och ledsamma stunder. Men jag ska väl ta allt ifrån börja helt enkelt, månad för månad. Enjoy!


Januari

Man kan säga att året inte började kanon direkt. Hela januari var som mörk dimma att gå igenom och alla beslut kändes otroligt tunga.

En hel månad som gick åt till att vänta på besked från försäkringbolaget om det var okej eller inte att få avliva min bästa vän. Det fanns inte så många glädje stunder under den här perioden direkt.



Februari

Den här månaden så blev jag blodgivare, en god sak att göra för samhället. Eftersom jag även har en vanlig blodgrupp så vet jag ju att mitt blod kommer till nytta i sjukvården.

Februari-månad slutade mycket tungt med ett avsked av min bästa vän Famor. Även om jag bara hade honom i min ägo i 7 månader så lämnade han ett stort tomrum i mitt hjärta, hans personlighet var verkligen one of a kind!

Vila i frid Famor 9



Mars

Denna månad började jag att åka ut på en massa provridningar.

Provridning 1 var utav två stycken ston. Den första stor och bastant med gigantisk skritt och hetlevrad vid hoppningen. Den andra lite mer lagom storlek men överens stämde inte alls med beskrivningen, den mest ljudkänsliga häst jag någonsin ridit på. Ingen av dem passade mig.

Provridning 2 var en valack som var hyfast trevlig i dressyren och guld i hoppningen, den fick lovord från både Lina och Ola men den passade inte heller i slutändan.

En spännande månad där jag fick tänka på annat än Famor.




April

I mitten av månaden åkte jag iväg på provridning 3, en valack. Den var riktigt stor och kändes alldeles för sprallig för mig. Så jag fick helt enkelt leta vidare. Hittade då ett super fint sto som jag åkte på ett par dagar senare. Otroligt trevlig att rida men dock ett stort frågetecken ang skritten, så den var för osäker att gå vidare med eftersom ägaren inte ville röntga (?).

I april drog även div 3 för ponny i dressyr igång och jag var ju lagledare åt flickorna, Frida och Figge, Elin och In-gela, Jonna och Wislana. Laget hamnade på andra plats i första omgången och tjejerna och lagledare var mer än nöjda kan man säga.


Maj

Började månaden med att åka på provridning 5. Denna gång blev det två stycken hästar, en valack och ett sto. Valacken var stor och mycket häst att rida, alldeles för mycket för mig. Stoet gav inte det bästa intrycket på första provridningen genom att fjanta sig ordentligt, kan ni gissa vem det var? Pica ofc! Pica blev if godkänd av både Lina och Ola, så det planerades provridning 2 av henne och Ola skulle självklart med.

I mitten utav månaden var det omg 2 i div 3 för ponnytjejerna och de gjorde det med bravur. Lagseger! Glada tjejer, föräldrar, lagledare och hästskötare nu såg vi fram emot finalen, då vi även låg lika placerade med ett annat lag.

Under mitten av maj begav jag mig återigen till Norrköping för att rida på Pickisen, denna gång var Ola med och instruerade mig. Jag bestämde mig att henne skulle jag ha! Dock var det inte så enkelt då de först sa nej till mitt bud, men dagen efter hade de ändrat sig. Nu var det besiktning och köp som skulle ske, fick dock vänta till slutet av månaden innan detta skedde. Pica gick igenom U.A och vi kunde transportera hem henne i värmen.

Sista dagen i maj var det final i div 3. En otroligt lång, varm och spännande dag som slutade med omgångsseger och totalseger, tjejerna stod som segrare i Ponny dressyr div 3 2008. Nu såg vi fram emot div 2!



Juni

Jag kände mig äntligen komplett igen, mitt liv kändes som det skulle igen, en häst fanns vid min sida. Men efter att ha varit hästlös i 3,5 månader så fick jag verklgen känna på live utan häst och det var för mig otänkbart!

Med Juni kom även sommaren och vad är bättre på sommaren än att få rida på sin egen häst? Mycket ridning och lära känna varandra period. Det var en kämpig period i början då hon inte var något big fan av betfor helt plötsligt och inte heller olja eller foderjäst som hon ätit förr. Men jag exprimenterade fram och tillbaka och fann till slut en lösning på problemet.

Jag fyllde 20 år denna månad och det kändes härligt! Jag bjöd på tårta i stallet ofc och fick fina presenter.

Började sommarjobbet på Posten denna månad också.



Juli

Fortfarande varm och skön sommar med härlig ridpass på utebanan.

13 juli kom och var en kämpig dag, minnen från 13 juli 2008, den hemskaste dagen, kom fram och man påminns om att man ska tillvara på sin tid med de man bryr sig om. 13 juli kommer nog föralltid att bli en kämpig dag i mitt liv.

Juli-månad bjöd även på trevligt besök från Picas gamla ägare Anna och Annette De var nöjda med hur Pica såg ut och mådde, vilket självklart var roligt att höra.

Slutet av månaden var PIP, Putte I Parken, som var hur kul som helst!



Augusti

Pica och jag debuterade på tävlingsbanan, dock kanske inte i den klass vi var redo för men det var ju en lag omgång. Vi red en LA:3 och skrapade ihop 54,52%, inte så mycket för världen. Men att Pica skötte sig så bra på tävlingen var värt mer än guld!

Div 2 för ponnyflickorna gick också av stapeln, men pga kvarka på ridskolan så kunde vi inte komma iväg på fler omgångar än den första. Runt kvarkan sedan blev det ett stoooort rabalder kan man säga, mycket snack runt om i bygden av folk som inte ens visste vad för form av kvarka det var!

Picas skakningar började yttra sig den här månaden, då visste jag inte vad de berodde på.



September

Jag började rida Luna, Angie's häst. Hon var rolig att rida men stel som en fryst fiskpinne, lyckades väl till slut få henne lite mjukare.

Åkte till Strömsholm för att köpa ny sadel, dock slutade ju besöket nere på kliniken och jag fick Pica diagnostiserad med Head Shaking Syndrom. Min värld rasade samman och jag trodde helt ärligt att nu är det slut med allt! Jag hade klättrat på stegen så länge och kommit långt men beskedet tog mig ned till botten igen.

Men jag tog mig tillbaka och ett nosnät löste mitt problem.



Oktober

Luna som jag ridit en tid blev halt och jag blev anklagad för att rida sönder alla hästar jag rider. När jag fick veta vad för person/personer som skrivit det här så kom jag att upptäcka nya mindre trevliga  sidor hos människor som jag tidgare kallat för vänner. Idag kallas de inte ens för bekanta...

Jag köpte min nya fabulous sadel, Albion SLK, bästa köpet på länge.

Jag var sjukare än jag varit de senaste 10 åren.  Men även nötkärnor kan ju bli dåliga, haha!


November

Pica och jag entrade hopptävlingsbanan genom en träningstävling, den gick strålande när vi slutade som tvåa i 70 cm klassen.

Ryggen började krångla den här perioden, började äta lite smärtstillande i väntan på magnetröntgen.

Pica blev klippt och var duktig med tanke på att hon inte fått uppleva den känslan tidigare i sitt liv.

Gjorde ett aktivt val av tränare för min och Picas framtida utveckling.

Avslutade månaden med att åka till Sthlm/Globen där jag äntligen fick köpa mitt mintgröna Bucas cooler.



December

Köpte äntligen mina stövlar och har redan gjort premiärridningen, dock inte en bekväm historia.

Tävlade i KM dressyr, hyfsat nöjd blev resultatet efter dagen men ryggen den sa ifrån ordentligt.

Pica fick vintervila i samband med att snön lade sig djup och kylan gick ned till - 20 grader.


     


Nu är det årets sista dag och när jag nu skrivit detta inlägg i drygt 2 timmar så inser jag att mitt år har varit otroligt händelserikt och lärorikt.

Mycket har hänt och jag har plockat ut det mest väsentliga att bjuda er på. För att göra det som en kort kort resumé kan man sammanfatta året så här:

Började med sorg, i mitten glädje och på slutet glädje blandat med en viss gnutta irritation.


Många minnen och många upplevelser har det blivit och de bästa hände i Maj, lagseger med ponnytjejerna, köpet utav Pica och ett strålande väder!



Nu tackar jag för mig och ser fram emot 2010 och dess möjligheter.

Gott nytt år!


// therre

 
 
Ingen bild

Ida

31 december 2009 15:16

Therre! Önskar dig bara gott till nästa år!

 
A

A

31 december 2009 15:42

men året är ju inte riktigt slut än!!

http://andreavill.bloggagratis.se

 
angelica

angelica

31 december 2009 16:18

fast alla vet inerst inne att du inte rider sönder hästarna! det är bara tacka och ta emot deras avensjuka för att du rider så grymt mkt bättre än dom.....!!!
tack therre för hjälpen ;$ :D

http://angieee.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Josefin

20 september 2010 12:51

åh, denna häst glömmer ja då aldrig. Tiden med Famor var guldvärd!

Therese

20 september 2010 15:54

Han var en liten guldklimp!

 
Ingen bild

Josefin

23 september 2010 13:41

Ja, när köpte du honom? Har red ju honom åt en vän till mig. var och provred han hos en hästhandlare med henne och sedan föll både hon och jag för han. Hon blev med barn och jag hade han på heltid ett tag, sedan vart han lite för tuff för henne. nu har hon en islänning, den typ av häst som passar henne :) Men tyvärr så hade jag inte råd att köpa han då när hon sålde honom. Hoppas det gick bra med han och att han hade det bra sista tiden!

Therese

23 september 2010 17:11

Jag köpte honom i juli 2008 av en som bodde i Sthlm men som hade honom på försäljning i Malmköping. Jag och han passade perfekt, men pga pålagringar i ett framknä så blev vår tid tillsammans alltför kort.
Den som du hjälpt kanske hette Ulrika? Hade kontakt med henne under tiden som Famor var på hältutredning.
Kan garantera dig att han hade det väldigt bra den sista tiden i sitt liv :)

 
Ingen bild

Jossi

27 september 2010 12:00

Bra det! Jo det var Ulrika som hade henne den tiden jag red han. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 12 januari 2013 23:11

Ett livstecken från mig till ni 10-15 tappra som klickat er in här varje dag, jag ska ge er ett nytt hopp om min återkomst i bloggvärlden!   Byter bloggportal och lämnar bloggplatsen, men Therre-bloggen får finnas kvar som ett fint minne      ...

Av Therese - 29 november 2012 17:40

Mina dagar den senaste veckan har tillbringats i liggande ställning. I fredags när jag hoppade upp på Pican orsakade jag det värsta ryggskott jag varit med om!! Så nu med starkare smärtlindring, hjälp från massör och sjukgymnast är jag åter på benen,...

Av Therese - 21 november 2012 12:43


Ibland får jag sådan djupa tankar om livet och allt runt omkring,  just nu fick jag en sådan tanke...   Jag skulle vilja ha en massa, massa, massa pengar, kunna klä mig moderiktigt, kanske till och med vara en modeikon? Ha tiden och pengarna till...

Av Therese - 20 november 2012 08:44


Nu har jag överlevt ett ryggskott till! Skrev i lördags att jag hade ont i ryggen, tro fan det när jag på kvällen knappt kunde gå än mindre bära något överhuvudtaget. Dum som jag är (eller envis?) klättrade jag upp på Picas rygg för ett ridpass, inså...

Av Therese - 17 november 2012 10:40


Min rygg håller på att säga upp sig! Har haft känningar ett par dagar men kört på som vanligt ändå, det som inte dödar det härdar är ju mitt motto. Men när jag inte vågade sitta ner i sadeln i trav i torsdags och halvsatt i sadeln i fredags så bör ja...

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards