Alla inlägg den 20 november 2010

Av Therese - 20 november 2010 21:00

Jag är en person som gillar att planera, eller nej inte gillar utan MÅSTE planera allt, "In i minsta detalj" som Sickan brukar säga. Och med att jag måste planera allt långt framöver oftast så har jag ju även vissa rutiner. Ibland undrar jag vad som är fel på mig, men jag är väl bara noggrann (läs psykiskt störd).


I mina tävlingsförberedelser finns det vissa rutiner. Jag putsar t ex stövlarna två dagar innan tävling. Det gör jag av två anledningar dels för att stövlarna då hinner "suga" åt sig skokrämen ordentligt och dels för att jag oftast inte rider något "riktigt" dressyrpass dagen innan. Sen så blir det också lättare att packa allt dagen innan eftersom stövlarna har hunnit torka ordentligt. Så dagen innan kan jag istället putsa upp glansen med en trasa.


  


Andra förberedelser är att jag smörjer tränset, sadelgjorden och sadelgjordsstropparna samt sporremmar och gör rent sporrarna från all ev. skit. Sätter på tävlingspannbandet och nummerlapp, sedan packar jag ned alla "ridgrejer" dvs träns, spö, benskydd, boots, hjälm och sadelgjord i en korg.


  


  


  


När jag har korgen så är det smidigt att hitta alla grejer man behöver ha till ridningen på tävlingsplatsen sedan, allt är ju i korgen! Smidigt och lätt att hålla reda på allt. Ordning och reda är mitt bästa, speciellt i stressiga situationer såsom tävling.

Vanligtvis brukar jag även ha en kasse med extra täcken också, men imorgon är det en kort tävlingsdag ca 4-5 timmar från att vi lämnar stallet till vi kommer hem igen. Så till imorgon har jag bara med mig ett extra fleecetäcke att ha i transporten på vägen hem och sedan två ridtäcken, ett till Pica och ett som jag kan ha när jag skrittar fram    Stövlarna tillåter inte långkallingar, så det gäller att hålla sig varm så mycket det går!


  

All packning inför morgondagen!


Känns som väldigt lite packning den här gången, men Andréa kommer säkert tjata att jag har med mig mycket ändå. Hon agerar chaufför imorgon och bästa Mimmi följer med som hästskötare. Jag är uppbackad med det bästa teamet!

 

Innan jag åkte hem från stallet idag så förberedde jag morgondagens knoppning med att göra flätor, så är det bara att rulla knoppar imorgonbitti. Att stå och knoppa kl 6 imorgon känns inte så lockande och speciellt inte när det är så kort tävling.


 


Bara att hoppas de sitter som de ska imorgon när jag kommer, annars får jag ju bara fläta om allt.


   


Pannluggsknoppen gjorde jag idag. Pica tyckte det var väldigt skönt att få bli ompysslad i ett helt tyst stall. Så jag passade på och gjorde den idag istället, imorgon är det ju liksom tillräckligt med stressmoment, så att säga.

Så imorgon gör vi årets sista start, om nu vädret inte skulle slå om till snöstorm. Årets sista start blir i LA:4 och mitt mål är att enbart åka dit och för att träna tävling. Inga förhoppningar mer än att vi antagligen kommer komma först, bakifrån    Wish us luck!

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards