Direktlänk till inlägg 26 januari 2011

Glad för olika saker

Av Therese - 26 januari 2011 10:28

Ridsporten är en konstig sport egentligen. Ena dagen är man supernöjd för att lyckats få till en kanonfin känsla, andra dagen skitsur för att man inte fick till ett endaste rent byte, den tredje dagen är man istället glad över att man ens kunde rida för att det var så mycket annat som kanske störde. Varje dag ger olika glädjemoment och/eller besvikna-moment.

Jag själv är just nu inne i en period där de enda kraven är att min häst ska röra sig med framåtbjudning och med alla fyra hovarna i marken, till det ska det även gå att böja och bända åt båda hållen. Man kan kalla det ganska enkel grundridning. Så från att rida fina öppnor, skänkelvikningar, förvändgalopp, enkla byten, ja you name it(!) så är vi alltså tillbaka på s k grundridning. Ibland måste man backa några steg för att kontrollera så att allt fungerar som det ska, för funkar inte grunderna, funkar inte krumelurerna.


Gårdagens pass var ett sådant pass, grundridning. Skrittade fram precis som vanligt dvs ca 10 minuter. Tog sedan tyglarna och där började det igen, tvärnit. Men med lite mjuk skänkel och övertalning så rörde sig Pica framåt igen, då blev det trav direkt. Lite vrånghopp med baken när jag manade på henne att gå fram. Vi seglade fram i supersnabb trav med huvudet rakt upp i luften. Men det finns ju liksom ingen mening med att be henne gå i form när hon inte rör sig framåt, då åker ju handbromsen i   
Efterhand så rörde hon sig faktiskt framåt av sig själv, jag kunde böja henne både inåt och utåt på volten utan några tvärnitar. Då fick hon en liten vila på långa tyglar. När det är dags att ta tyglarna igen blir det tvärnit. Men mjuk skänkel som manar på framåt, fram i trav och därefter galopp. Började i vänstervarv eftersom det var där som hon krånglade mest i lördags. Direkt efter fattningen slår hon om till korsgalopp, men jag skiter i att korrigera henne och låter henne istället fortsätta i korsgalopp. Efter ett tag bryter jag av och fattar ny, återigen korsgalopp och över i högergalopp dvs fel galopp. Avbrott, fattning, korsgalopp men då fattar hon att det faktiskt är mindre jobbigt att vara i vänstergalopp och "byter" tillbaka dit. Hon tyckte nog det var lite obalanserat att galoppera i korsgalopp samtidigt som hon ska böja och ställa sig till vänster.
Så där satt vi sen och galopperade på varv efter varv på volten i rättvänd vänstergalopp, duktig häst!
Byter varv och tar lite högergalopp, där är det dock inga problem så där flyter det på fint. Travar sedan av och till min förvåning så söker sig Pica självmant nedåt och tuggar på bettet, så där kan jag trava av Vrångbärta som förvandlats till Pica återigen med ett fint stöd i handen. Det var en härlig känsla!
Så nu blir det sådan här primitiv ridning hela veckan, utan sporrar och utan "krav" mer än att vara i lågform, böjd i sidan och ha framåtbjudning.


  


Så det känns som att det kan gå ganska snabbt att ta sig ur denna svacka. Idag får Pica vila, jag ska till skolan i em, så Becca är det som sköter om henne idag. Imorgon tar vi tag i ridningen igen. Btw igår åt hon sin betfor med de nya vitaminerna med större glädje än i måndags, dock försökte hon se om det gick att få något annat innan hon började äta upp dem. Tror nog jag ska prova med lite mindre vatten några dagar tills hon blivit van med den nya smaken.

På återseende!


// therre



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 12 januari 2013 23:11

Ett livstecken från mig till ni 10-15 tappra som klickat er in här varje dag, jag ska ge er ett nytt hopp om min återkomst i bloggvärlden!   Byter bloggportal och lämnar bloggplatsen, men Therre-bloggen får finnas kvar som ett fint minne      ...

Av Therese - 29 november 2012 17:40

Mina dagar den senaste veckan har tillbringats i liggande ställning. I fredags när jag hoppade upp på Pican orsakade jag det värsta ryggskott jag varit med om!! Så nu med starkare smärtlindring, hjälp från massör och sjukgymnast är jag åter på benen,...

Av Therese - 21 november 2012 12:43


Ibland får jag sådan djupa tankar om livet och allt runt omkring,  just nu fick jag en sådan tanke...   Jag skulle vilja ha en massa, massa, massa pengar, kunna klä mig moderiktigt, kanske till och med vara en modeikon? Ha tiden och pengarna till...

Av Therese - 20 november 2012 08:44


Nu har jag överlevt ett ryggskott till! Skrev i lördags att jag hade ont i ryggen, tro fan det när jag på kvällen knappt kunde gå än mindre bära något överhuvudtaget. Dum som jag är (eller envis?) klättrade jag upp på Picas rygg för ett ridpass, inså...

Av Therese - 17 november 2012 10:40


Min rygg håller på att säga upp sig! Har haft känningar ett par dagar men kört på som vanligt ändå, det som inte dödar det härdar är ju mitt motto. Men när jag inte vågade sitta ner i sadeln i trav i torsdags och halvsatt i sadeln i fredags så bör ja...

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards