Direktlänk till inlägg 14 januari 2012

Märkligt beteende

Av Therese - 14 januari 2012 21:55

Vill börja med att meddela att jag nu skickat in ett klagomål till Jordbruksverket angående veterinärens beteende gentemot mig som hästägare och där med även Pica. Får se vad som händer härnäst, kanske händer det något kanske inte. Men nu har jag iaf gjort vad jag kan!


Ringde förresten till stationen för att framföra mitt klagomål till dem där och vem får jag prata med, självklart den veterinären som var hos mig!! Kan ju säga att jag blev lite uppeldad bara av att höra rösten igen och försökte framföra mitt klagomål att jag inte var nöjd med dennes agerande. Fick till svar att hästen var ju omöjlig att behandla. Så jag hävdade att föregående veterinär som undersökt Pica vid ett värre tillfälle kunde spruta henne utan problem, men veterinären hävdade starkt att även den veterinären hade haft problem. SAY WHAT?! Härmed slutar veterinären att lyssna på vad jag har att säga och vill istället avsluta samtalet. Jag slängde på luren...Så oproffessionellt att inte kunna ta emot ett klagomål från en kund! Men nog om det...


 

Tänk om hästar kunde prata...


Pica har trots vidare undersökning av en mer kompetent veterinär, efter händelsen, fortsatt bete sig märkligt. Fortsatta skrapningar med framhovarna och lite irriterat tillstånd emellanåt. Dock är allt mycket bättre än vad det varit, nu kan hon stå helt naken igen utan att bli helt hysterisk.
Dock kvarstår ett märkligt beteende när Pica är i rörelse. I tisdags när jag red började problemet, men då trodde jag mest hon blev lite stressad eftersom vi var fem stycken på ena halvan av ridhuset. Men beteende har fortsatt även igår och även idag. Efter gårdagen beslutade jag att avvakta med ridning till equiterapeut tittat på Pica, men efter dagens märkliga beteende har jag istället beslutat att kontakta ATG klinik för utredning av heeeela Pica. Jag tror inte längre att lårkakan är det egentliga problemet...

Igår yttrade sig beteendet efter att ha skrittat ca två varv på långa tyglar, då började Pica bli orolig i hela kroppen varpå jag kortar tyglarna för att vara lite mer redo. Då väljer Pica att börja trava, små kastar sig framåt i trav. Så jag lät henne trava på liksom, men huvudet rätt upp och inte alls tillfreds i kroppen. Till slut stannar hon och bara vägrar gå, manar jag på henen sparkar hon bakut eller kastar sig framåt. Så fort hon står still sparkar hon irriterat med både bakbenen och frambenen. Till slut hoppar jag av då det liksom börjar bli lite "farligt" för mig, Pica och övriga i ridhuset. När jag väl hoppat av kastar sig Pica bakåt med huvudet för "panik-kli" på rumpan liksom, åt det håll lårkakan befinner sig. Jag lämnar ridhuset...


Idag skulle jag få visa Ola och några fler Picas beteende. Men det räckte med att bara komma ut i ridhuset innan hon började slå med frambenen och sparka med bakbenen. Det var liksom ingen idé att ens hoppa upp. Fick hjälp att ta av sadel men beteende kvarstår. Så nu är frågan vad är problemet?!


  • Cystor på äggstockarna? Googlade men då ska de vara lite tjuriga allmänt, Pica är ju fortfarande som vanligt liksom bara fruktansvärt irriterad över något. Dock är ju hennes brunster så fruktansvärt extrema, då hon till och med tänder på människor!
  • Inget besvärad till och från hagen eller i boxen, mer än något skrap med framhovarna då och då.
  • Något som ligger snett i skelettet? Möjlig faktor eftersom hon ändå vurpade rejält i stallgången, hon vilar både bakbenen extremt mycket vilket hon aldrig gör annars. Känns trött och vilar/"sover" lite mer än vanligt. Ligger ner på nätterna och sover, som vanligt.
  • Äter, dricker, liiiiite lös i magen (kan bero på silaget eller något hon äter i hagen), kissar som vanligt.
  • Har ju inte ätit kraftfoder på ett par veckor av förklarliga skäl. Började äta väldigt mkt salt nu ett par dagar så jag tog bort saltstenen: Saltbrist eller sysslolös?
  • Någon annan brist i kroppen? Något virus?

Jag har ingen aning om någonting känns det som, men min magkänsla säger mig att något är fel. Därför väljer jag nu att åka in till klinik för att göra en grundlig genomgång av Pica. Hoppas finna något svar! Hoppas på att det "bara" är något som ligger lite snett. Om någon har något annat förslag så kom mer än gärna med det, är öppen för allt!

 

På återseende!


// therre


 
 
Ingen bild

Angelica

15 januari 2012 00:54

ärligt therre så hoppas jag med hela mitt liv att allt blir bra för dig snart, du förtjänar det mest av alla! och jag vet nu vad du gått igenom och att det är det hemskaste som man gjort samtidigt som det är det bästa för sin bästa vän! men iaf vill jag bara tillägga att jag saknar att ha dig som boxgranne ibland och speciellt just nu.. bara så du vet! massa kramar!!

Therese

15 januari 2012 14:47

Vad jag blir glad av din fina ord Angie!
Livet är tufft ibland och det känns som att allt bara går emot en, men jag lovar dig att snart så kommer du finna glädje igen :) Och du om någon förtjänar gläjde i ditt liv just nu!
Saknar dig som boxgranne också och du ska veta att jag alltid finns för alla som behöver extra stöd, Mamma-Therre finns i ur och skur :) Kram

 
Ida

Ida

15 januari 2012 01:00

Hör med laser-lotta:)

http://iivarsson.blogg.se

Therese

15 januari 2012 14:47

Tack för tips Ida-ho!
Vi saknar dig i de värmländska skogarna btw :)

 
Pennelina

Pennelina

15 januari 2012 09:48

Klart man ska säga ifrån!

Hoppas verkligen att det ordnar sig, för det är så slitsamt då det blir så här.

Kramar <3<3<3

http://pennelina.blogspot.com

Therese

15 januari 2012 14:48

Ja, livet med häst är inte alltid en dans på rosor tyvärr...
Kram

 
Ingen bild

Jennifer

16 januari 2012 16:18

Men vilken oproffsig veterinär, såna borde skjutas!!

Och vilken jäkla otur du har med Pica hela tiden, hoppas det löser sej för er!
Av egen erfarenhet så skulle jag ta ut equiterapeut (som även masserar, knäcker kotor och behandlar med laser) först innan jag åker till klinik. Kan ju vara något muskulärt och det kan ju inte en klinik göra något åt.

Lycka till!

www.jwistbacka.bloggplatsen.se

/ Jennifer

Therese

16 januari 2012 20:26

Jag väljer att åka till kliniken först för att där kunna röntga osv. så det inte är något annat fel. De är ju även mer vana vid beteendestörningar.
Mitt andra alternativ är en equiterapeut, tror till och med att någon av veterinärerna på kliniken har den kunskapen också.
Tack för dina tips!

 
Ingen bild

Ida M

17 januari 2012 09:13

Vilken otur! Brunmåla hästklinik ska vara bra och kompetenta. Hoppas det löser sig. Kram kram

Therese

17 januari 2012 17:06

Ja det kan man kalla det!! Har besökt klinik med mkt kompetenta veterinärer :) men tack för ditt tips! Hoppas allt är bra med dig/er iaf :) kram

 
Ingen bild

elina

18 januari 2012 08:54

Usch, vad jobbigt för er :( Hoppas att ni får hjälp på kliniken och att ni snart är back on track igen :)

Therese

18 januari 2012 09:00

Jadå jag har en positiv inställning till en ljus framtid, än så länge :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 12 januari 2013 23:11

Ett livstecken från mig till ni 10-15 tappra som klickat er in här varje dag, jag ska ge er ett nytt hopp om min återkomst i bloggvärlden!   Byter bloggportal och lämnar bloggplatsen, men Therre-bloggen får finnas kvar som ett fint minne      ...

Av Therese - 29 november 2012 17:40

Mina dagar den senaste veckan har tillbringats i liggande ställning. I fredags när jag hoppade upp på Pican orsakade jag det värsta ryggskott jag varit med om!! Så nu med starkare smärtlindring, hjälp från massör och sjukgymnast är jag åter på benen,...

Av Therese - 21 november 2012 12:43


Ibland får jag sådan djupa tankar om livet och allt runt omkring,  just nu fick jag en sådan tanke...   Jag skulle vilja ha en massa, massa, massa pengar, kunna klä mig moderiktigt, kanske till och med vara en modeikon? Ha tiden och pengarna till...

Av Therese - 20 november 2012 08:44


Nu har jag överlevt ett ryggskott till! Skrev i lördags att jag hade ont i ryggen, tro fan det när jag på kvällen knappt kunde gå än mindre bära något överhuvudtaget. Dum som jag är (eller envis?) klättrade jag upp på Picas rygg för ett ridpass, inså...

Av Therese - 17 november 2012 10:40


Min rygg håller på att säga upp sig! Har haft känningar ett par dagar men kört på som vanligt ändå, det som inte dödar det härdar är ju mitt motto. Men när jag inte vågade sitta ner i sadeln i trav i torsdags och halvsatt i sadeln i fredags så bör ja...

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards