Alla inlägg den 15 september 2009

Av Therese - 15 september 2009 14:50

Kollade just på blup.se och såg att min älskade Donia nu inte längre finns. Det känns tungt att veta att hon nu är borta. Den finaste häst utav alla, som lärt mig så mycket.

Men hon har haft ett bra liv och har det nu ännu bättre på de evigt gröna ängarna tillsammans med Famor.


 

Donia och Therre

Donia

1986-2009


// therre



Av Therese - 15 september 2009 11:30

Denna morgon/förmiddag har jag hunnit med lite i alla fall.

Har varit iväg och lämnat blod för andra gången i mitt liv. Varje gång man varit där kan man tänka tanke att man just räddat ett liv, den känslan är riktigt bra. En annan känsla jag fick efter blodgivningen var dock inte lika bra. Stod och pratade med sköterskan om att jag ville boka tid för att lämna plasma också, när jag börjar känna mig lite illamående och lite snurrig. Sen helt plötsligt så blir jag jätte snurrig och det nästan svartnar för ögonen, jag säger det till sköterskan och får lägga mig på en säng, upp och ned. Får en macka och lite vatten.

   Läskig känslan men en erfarenhet rikare. Så nu behöver jag nog alltid ta en macka direkt efter blodgivningen. Första gången var jag ju tvungen att äta en direkt och jag tror nog att jag ska fortsätta så. Men trots detta så fanns fortfarande känslan att man räddat liv och det samma gäller när jag ska lämna plasma. Då hjälper jag ju människor som har en sjukdom som gör att de saknar detta. Så jag tycker verkligen fler borde bli blod/plasma-givare!


Blod

  Efter blodgivningen så tänkte jag vara lite smidig och hämta sponsorgrejer till tävlingen, men hon som har hand om det började inte jobba förrän kl 14, så jag får ta det påväg till stallet i eftermiddag. Men hon verkade i alla fall ha fått in fler grejer nu så ska kolla lite extra när jag är där senare. Hon hade fått in ett kraftmått som verkade jättebra, jag har ju inte en sisådär 5 mått redan så jag behöver kanske inga fler eller?


Igår red jag Luna igen. Det blev till slut riktigt bra i traven, började bli lite mer följsam i sidan. Men det mindre bra är att när man ska galoppera så blir det som en spärr i hjärnan på henne och hon blir stel och stressad, men allt går fortfarande framåt och hon är så bra i huvudet att det aldrig blir några dumheter mer än litebakutsparkar och studsar innna man ska galoppera. Hon är faktiskt rolig att rida. Pica blev riden igår utav Lina igen och jag säger bara att hon är så himla fin min lilla pålle!

   Idag ska båda hästarna longeras. Pica vet jag har koll på hur man gör men Luna vet jag inte riktigt. Angie sa att hon kunde så jag hoppas på det, allt blir så mycket lättare med en häst som förstår.


P long  


Nej nu ska jag försöka hinna ikapp lite här hemma. Har två tvättkorgar med rentvätt att plocka upp.

Ha det!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards