Direktlänk till inlägg 26 oktober 2010

Hoppning och shopping

Av Therese - 26 oktober 2010 10:20

Söndagen bjöd på allehanda plugg som vanligt, läste klart i boken och sållade bort ett stort antal artiklar och ett helt kapitel som kändes mer som "läs om du vill veta mer" än " måste läsas för att klara tentan".
Åkte upp vid halv tre till stallet, såg några ponnyekipage på Valåsens hopptävling. Såg en riktigt otäck olycka, hjärtat satt liksom i halsgropen. Omhoppning med ponnyekipage är läskigt. Ekipaget kom in lite för snabbt i en kruva och ponnyn kunde mycket väl ha fått in ett galoppsprång till innan avhopp och trampar om snabbt men bestämmer sig för att hoppa, detta i höööög fart! Ponnyn når inte riktigt över den stooooora oxern (110 cm hög och säkert 1 m bred!) och får ner frambenen emellan och kan då självklart inte landa korrekt utan hela ekipaget sular på magen, störtdykning kan man kalla det! Ungen trillar självklart av och jag tänker att den lilla tjejen brutit både armar och ben, men hon går sedan av banan på både benen. Hon tappade förhoppningsvis bara luften och blev självklart rädd! Men hon kommer säkerligen snart sitta på ryggen och hoppa höööööga hinder igen, för det är väl det som hon älskar.

Själv har jag ju gjort precis samma störtdykning som resulterade i nyckelbensbrott och hopprädsla. Men jag tycker ändå jag har kommit igång rätt så bra med hoppningen igen, även om det bara håller sig till max 70 cm.


I söndags så var det ju hoppning som stod på schemat. Hoppade tillsammans med Elin och Penny samt Sara och Bemi för Andréa. Det är bra med vänner som är kunniga! Pica var till en början inte alls pigg på att hoppa, lite bakutsprång för hon var tjurig på skänkeln och sedan var det återigen "handbromsen i-problemet". Men jag bestämde mig för att plocka av sporrarna och då gick det mycket bättre. Dock går det kanske lite fort när vi hoppar, men det är svårt att rida på Pica i de lägena. Tar man för mycket hamnar vi i bakåtläge och det känns ju bättre att ha framåtläge i hoppningen, men vi ska träna mer på det här och försöka komma igång ordentligt med hoppningen igen.
Vi hoppade en liten bana som avslutning, innehållandes grind till och med som Pica bara stannade på första gången, men då hade vi heller ingen fart. Höll på att ramla av en gång då vi kom lite för fort, dålig väg och jag släppte iväg Pica för tidigt så hon fick ta ett bautasprång och jäklar vad hon tog i! Hela ryggen var som en krökt banan och det var jag inte beredd på kan jag lova. Men det är bra att hon kan komma igång att hoppa lite med ryggen och inte bara lyfta snabbt på benen.


  

Det här fina hindret hoppade vi

 

Igår var jag en sväng in till uni för gruppredovisning av vårt experiment. Det gick snabbt och vi slutade 1,5 timme tidigare än räknat. Så efteråt satt jag och Malin (inte Sirén) och gick igenom övningsfrågor inför tentan som är på lördag. Kändes bra att sitta tillsammans och diskutera kring frågorna, det kändes som det gav väldigt mycket. Sen vid 16 så slutade Andréa och då åkte vi mot Hööks. I bilen så ringde min telefon och i andra änden som fanns Maria som ville ställa frågor kring HSS. Det var väldigt trevligt och roligt att få prata med någon som har samma erfarenheter som mig! Alla symptom i alla olika situationer var helt lika! Helt fantastiskt kul!

På Hööks inhandlade jag en svart termo-väst som jag kollat på förut, så jag utnyttjade mitt hederpris från Wittvångstävling och fick köpa västen billigare. Den var ett väldigt bra köp upptäckte jag senare i stallet eftersom den är lite längre skuren just i ryggen vilket är perfekt för mig med ryggproblem! På väg hem åkte vi förbi Eklunda Stuteri och klappade på Cartier och Sir Oldenburg, super gosiga och urläckra hingstar!

Väl hemma sen var det snabbt byta om och iväg till Granngården för att köpa en säck Krafft Sport, har bestämt mig för att byta tillbaka till den dyrare foderstaten eftersom den gav bäst resultat. Handlade 17.57 och de stänger 18.00 så det var på håret, haha!

I stallet blev det mockning, gos och promenad med Pica. Hon fick en vilodag eftersom jag skulle komma så sent. Sen lite snack med Emma samtidigt som vi kollade på Madde E när hon red, vi kom fram till att vi båda vill kunna rida så bra som hon kan en dag! Fattar inte hur hon gör!


Nu ska jag ge mig in i min pluggbubbla, enligt mitt horoskop ska jag ha en bra dag för kunskap och djupförståelse. Hoppas på att det stämmer.
På återseende!


// therre

 
 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

26 oktober 2010 22:32

Ahhhh hääääärligt :o) NU börjar du äntligen låta som en riktig student :) Sållning var ordet! Ha ha! Man är alltid lika ambitiös i början, för att sedan bli mindre och mindre ambitiös :) Kramkram

http://aramise.bloggagratis.se

Therese

27 oktober 2010 10:15

Haha, jag har lärt mig nu :)
Man sparar en massa tid på att göra så har jag märkt, it´s lovely!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 12 januari 2013 23:11

Ett livstecken från mig till ni 10-15 tappra som klickat er in här varje dag, jag ska ge er ett nytt hopp om min återkomst i bloggvärlden!   Byter bloggportal och lämnar bloggplatsen, men Therre-bloggen får finnas kvar som ett fint minne      ...

Av Therese - 29 november 2012 17:40

Mina dagar den senaste veckan har tillbringats i liggande ställning. I fredags när jag hoppade upp på Pican orsakade jag det värsta ryggskott jag varit med om!! Så nu med starkare smärtlindring, hjälp från massör och sjukgymnast är jag åter på benen,...

Av Therese - 21 november 2012 12:43


Ibland får jag sådan djupa tankar om livet och allt runt omkring,  just nu fick jag en sådan tanke...   Jag skulle vilja ha en massa, massa, massa pengar, kunna klä mig moderiktigt, kanske till och med vara en modeikon? Ha tiden och pengarna till...

Av Therese - 20 november 2012 08:44


Nu har jag överlevt ett ryggskott till! Skrev i lördags att jag hade ont i ryggen, tro fan det när jag på kvällen knappt kunde gå än mindre bära något överhuvudtaget. Dum som jag är (eller envis?) klättrade jag upp på Picas rygg för ett ridpass, inså...

Av Therese - 17 november 2012 10:40


Min rygg håller på att säga upp sig! Har haft känningar ett par dagar men kört på som vanligt ändå, det som inte dödar det härdar är ju mitt motto. Men när jag inte vågade sitta ner i sadeln i trav i torsdags och halvsatt i sadeln i fredags så bör ja...

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards