Direktlänk till inlägg 31 december 2010

Årskrönika 2010

Av Therese - 31 december 2010 11:00

Oh my! Detta år har varit långt och händelserikt. Kommer ta tid att ta sig igenom det hela, men here it comes! Enjoy!


Januari

Tillsammans med Ola räddades livet på lilla ridskoleponnyn Ackleja som höll på att kvävas. Resulterade i ett litet hål i halsen på henne, idag är hon tip-top och lika bråkig som alltid med de små barnen   
Satte upp mål för ridåret 2010.
Började läsa psykologi vid Örebro Universitet.
Fick dispens för att använda nosnätet vid tävling.


    


Februari
En månad med rätt mycket snö kan man säga, säkerligen över en halv meter!
Gav lektion i Head Shaking Syndrom här i bloggen, som nu efteråt har hjälpt en del människor som hört av sig och ställt mer frågor och tackat så mycket för mitt inlägg. Det var otroligt skojigt!
Skrev min allra första tenta, klarade den med bravur och fick VG!
Red en hel del ute i snön, stryketräning!
Besökte Scandinavium med mina två av de bästa, Ida och Andréa.


              


Mars
Mitt swarovski-pannband tappade en sten, en vecka innan tävling. Lagades snällt av Catta på Skärlund´s.
Testade på magnetröntgen och drabbades av panik, klaustrofobiska-känslor. Ny tid bokades!
Pica och jag startade vår andra tävling tillsammans,13 mars. Slutade med glädjetårar och en andra plats i LB.
Jag genomförde magnetröntgen med hjälp utav lugnande medel, 18 mars. Gick som smort och jag förstår nu varför många tar lugnande medel, härlig feeling av att inget kändes oroande   
Fick reda på att jag hade ett stooooort diskbråck i ländryggen. Mina ryggproblem var "lösta".
Pica fastnade i ett täcke och drabbades av silikonbröst.


                  


April

Inte en endast tävling genomförd som ekipage dock som arrangör när det anordnades traditionsrik Påsk-hoppning, genomfördes strålande även om jag vill minnas mig själv som redigt seg dag ett av två. Hoffmaestro hade ju bjudit på spelning kvällen/natten innan.
Fixade egen hyrtransport   
En ganska torftig månad utan några som helst spännande saker, de kommer senare...

  


Maj
Månaden med årets största tävlingsframgångar!
Började med två starter på 40-bana, insåg snabbt att det är bra mycket roligare att rida 60-bana! Så sagt och gjort ladda om åka till Linde helgen efter och rida två klasser som resulterade i andra plats i LB och första(!) i LA!!!
Fick se bild på mitt gigantiska diskbråck.
Avslutade månaden med tävling och gjorde prisrosetternas-färgskala komplett!
Fortsatte briljera i skolan med VG, på VG.
Jag firade ett år med Pica!   


                  


Juni
Jag lämnade min första termin i Universitet och gick på sommarledigt!
Red ute i det otroligt fina vädret, finns massvis med ridbilder från juni-månad. Besökte Strömsholms-tävlingarna för att se på Malin och Milli som skulle rida hopp-final.
Firade midsommar ute i bushen med dom bästa.

Sommarjobbade på ridskolan och fick den stora äran att gosa med ridskolehästarna på sommarbetet dagligen.


                      


Juli
Inleddes med tävling i Linde, återigen bravur med placering gånger två, i olidlig hetta!
Tävling nummer två i juli genomfördes istället i totalt spö-regn!
Inledde sommarjobbet på Posten, fick köra bil detta år.
Åkte till Lillhärdal och fick uppleva norrländskt lugn!
Kan sammanfatta juli som en fin månad, fantastiskt om än väldigt, väldigt varmt väder.


             


Augusti
 Jahopp, svårt att sammanfatta denna månad i någon sorts spalt form. Inga direkta händelser mer än att DIV II drog igång och vi tog en placering i LB.
Började min andra termin på universitetet.


 


September

Gjorde ett besök hos Maddelito i Norrköping, farlig fest i mexico-stajl.
Var riktigt duktig med att vara ute på PW nästan varje dag!
Fick min fina, fina plastrong lagom till den tävling där jag gjorde "årets tävlingstabbe" med att diskvalificera mig själv fast jag egentligen skulle ha vunnit, vår sista LB desstuom. Man lär av sina misstag!
Jobbade på riksdagsvalet som var en låååång och monoton dag!
Gjorde debut i LA:4 med helt klart godkänt resultat.

    


Oktober
Började månaden med vår värsta tävling någonsin. Inget fungerade varken för mig eller Pica, men vi har lärt oss av det och det kommer inte att inträffa igen!

Picas vinterkostym åkte av och hon blev som en leopard. Jag vågade mig på att klippa lugg.
Fick verkligen lära mig att lite slit och skit-pass gav guld-känsla den här månaden, vilke berg-och-dal-bana det varit ridmässigt!
Anordnade årets sista tävling och det med bravur! Många glada funktionärer som kämpade fint under tävlingsdagen även om det såg väldigt barskrapat ut kvällen innan.

      


November
Drabbades av ordentligt ryggskott, fyjedamig vad sinnessjukt ont det gjorde!
Vintern anlände med sin snö och Pica gav mig helt fantastisk trav-känsla!!
Vi anordnade Halloween-fest och jag klädde ut mig till Smurf.
Åkte på årets sista tävling som bjöd på spänd häst men nöjd ryttare.
Lussan-clinic och för mycket stress avslutade november-månad.


              


December
Nuvarande månad som ännu inte är slut.
Började otroligt tragiskt med fruktansvärd stallbrand på anläggningen, himlen fick åtta nya änglar. Värsta dagen det här året och många år framöver...
Några tungar dagar som sedan blev lättare och lättare.
Hade Kriminologi-redovisning i form och plansch och min grupp kom bland dom fyra bästa, lite stolt är man då   
Mycket plugg, för lite häst och jul med kära återseenden av gamla kamrater både hästiga och naturiga.
Nu ser jag fram emot att få avsluta det här året som för min del varit ett rätt bra år, med förhoppning om att nästa blir ännu bättre!


  


Årets bästa känsla: När Pica och jag tog vår första placering tillsammans.
Årets bästa ridkänsla: När jag fick känna hur riktig trav känns, Totilas-känslan.
Årets bästa tävling: Skulle kunna säga Linde i maj men det är trots allt min diskvalificering i Gyttorp för där och då kunde jag applicera "drömkänslan" till verklighet, allt liksom klaffade precis som jag ville inne på banan!
Årets bästa minne: Lillhärdalslugnet när vi klev ur bilen mitt i igenstans för att kissa.
Årets bästa köp: Mina svarta jeans
Årets tabbe: Gyttorp-tävlingen
Årets ondaste: Ryggskottet!
Årets roligaste: Alla stunder jag får tillbringa med dom bästa
Det jag önskar inte hade hänt: Stallbranden...


Nu ser jag fram emot nästa år och dess möjligheter och spännande upplevelser. Jag hoppas det bara blir gott nästa år, inga tragedier eller sorger. Bara en massa, massa glädje och kärlek!


GOTT NYTT ÅR

önskar jag alla mina vänner
(och ovänner, om dom nu finns?)

 

  

 

// therre


 
 
Pennelina

Pennelina

31 december 2010 16:19

Tänk vad mycket man får ihop på ett år! Håller tummarna för att nästa år blir det bästa i ditt liv... ditills ;-)

Nyårskramar från mig <3

http://pennelina.blogspot.com

Therese

1 januari 2011 17:08

Det händer väldigt mycket på ett år!
Kram kram och tack detsamma :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 12 januari 2013 23:11

Ett livstecken från mig till ni 10-15 tappra som klickat er in här varje dag, jag ska ge er ett nytt hopp om min återkomst i bloggvärlden!   Byter bloggportal och lämnar bloggplatsen, men Therre-bloggen får finnas kvar som ett fint minne      ...

Av Therese - 29 november 2012 17:40

Mina dagar den senaste veckan har tillbringats i liggande ställning. I fredags när jag hoppade upp på Pican orsakade jag det värsta ryggskott jag varit med om!! Så nu med starkare smärtlindring, hjälp från massör och sjukgymnast är jag åter på benen,...

Av Therese - 21 november 2012 12:43


Ibland får jag sådan djupa tankar om livet och allt runt omkring,  just nu fick jag en sådan tanke...   Jag skulle vilja ha en massa, massa, massa pengar, kunna klä mig moderiktigt, kanske till och med vara en modeikon? Ha tiden och pengarna till...

Av Therese - 20 november 2012 08:44


Nu har jag överlevt ett ryggskott till! Skrev i lördags att jag hade ont i ryggen, tro fan det när jag på kvällen knappt kunde gå än mindre bära något överhuvudtaget. Dum som jag är (eller envis?) klättrade jag upp på Picas rygg för ett ridpass, inså...

Av Therese - 17 november 2012 10:40


Min rygg håller på att säga upp sig! Har haft känningar ett par dagar men kört på som vanligt ändå, det som inte dödar det härdar är ju mitt motto. Men när jag inte vågade sitta ner i sadeln i trav i torsdags och halvsatt i sadeln i fredags så bör ja...

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards