Alla inlägg den 3 november 2009

Av Therese - 3 november 2009 20:13

Sa för ett tag sen (tror jag) att jag skulle beräkna om foderstaten till Pica och det är nu gjort. Beräknat på några färre kilokroppsvikt hos hästen vilket gav en bättre balans mellan alla kvoter hit och dit. Jag använder mig av foderstatsberäkning hos Hippocampus, det är mycket smidigt tycker jag. Man får snabbt allt uträknat och man slipper själv hålla på och räkna fram och tillbaka. Så nu får hon gå på silage, betfor, krafft och en krafft sport för att få lite extra energi. Hon är ju inte alltid den kvickaste i dressyren.

Eftersom jag nu har en del läsare vad jag kan se vore det intressant att se vad era hästar äter, så skriv gärna en liten kommentar om det.


Men efter den här foderstatsberäkningen så har hon gått på den nya fordestaten nu i en vecka och jag kan märka en liten förändring. Hon känns lite piggare och lite mer energisk, men jag hoppas självklart på mer energi ändå. För när hon är lite på bristningsgränsen, som Lina brukar säga om Smarren, då är hon som bäst.

Igår blev hon så och det var så härligt! Men hon blir så svår att rida då, nu när man inte är van, men härligt är det i vilket fall. Super laddad så man verkligen känner hur hon trycker ifrån med bakbenen i galoppfattningarna och i ökningarna. När hon blir så då vill man bara rida och rida hur länge som helst, så målet är att få den här härliga känslan varje gång. Då måste jag säga att vid träningar så är Ola bättre på att instruera fram den här känslan än vad Cissi är. Ola vill ha lite eldigare hästar och Cissi vill ha lite lugnare sansade hästar känns det som, men båda är bra på sitt sätt. Ska försöka få till en träning för Ola snart, men det är så svårt med tiderna.

Idag har Pica och jag galopperat på hoppbanan. Det var härligt att få ett litet avbrott i dressyrtränandet. Galopperade mycket och hyfsat fort, lät henne länga ut på långsidorna av hoppbanan. Men Madde och Loffe red samtidigt och red på liknande sätt och när de längde ut så kände jag mig som en liten ponnyryttare, jäklar vad Loffe kan galoppera! Det såg härligt ut när dom tryckte på kan jag säga. Imorgon blir det dressyr och försöka få fram eld-Pica igen.


Pica rid 2

Sån här galopp hade vi inte idag, vi hade lite mer fart och lite mindre kontrollerat.


Idag har jag gjort ett härligt inköp, ett nytt duntäcke. Det var ju rea på Jysk, så jag passade på att köpa ett nytt duntäcke för halva priset. Fick fem års garanti på täcket som utlovar att inga fjädrar som sticker ut ur täcket och sen lite annat, mycket bra tycker jag för jag hatar fjädrar som kryper ut ur täcken/kuddar. Så inatt kommer jag nog sova riktigt gott.

Åkte sen till vårdcentralen för att se om jag kunde få någon influensaspruta, men icke, endast riskgrupperna. Så jag får väl vänta tills allmänheten får ta sprutor.


Avslutar dagens inlägg med att citera ett sms jag fick Sofie förut (Linda ta inte illa upp):


"Jag har en tjej här som rider hos dig, i nioårsåldern. Men hon säger att hon egentligen bara vill ha Therese som ridlärare nu när hon har bytt. Hon säger att du är bäst ;)"


Då blir man sådär glad och känner att man faktiskt gör intryck hos eleverna på ridskolan även om man inte tror det.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards