Alla inlägg den 12 november 2009

Av Therese - 12 november 2009 12:26

Så lät det i slutet av Cissi-träningen. Hon tyckte jag hade en bra position i sadeln det var bara armbågarna som stack ut lite väl mycket ibland, "NÄHÄ! Tycker du det? Har jag nog aldrig hört förut." tänkte jag då. Ska nog ta och sätta ett stigläder runt armarna när jag rider snart, blir tokig. KROPPSKONTROLL!!!

Gårdagens träningspass började inte allt för väl, provade ett par längre sporrar och inga långa utan ett par 2,5 cm med kula (!) men Pica var inte på sitta bästa humör utan det blev några bakuter i början. Sen fick jag byta tillbaka till bäbissporrarna 1,5 cm med kula, inte blev det bättre fortfarande tjurig som tusan. Fick sedan ta ett spö som jag typ aldrig rider med längre! Efter några småpisk med spöet så gick hon framåt utan att bråka.

Fick i början rida innan för fyrkanten för att få henne att sluta hänga på väggen, när hon väl gick framåt så blev det skänkelvikningar längs långsidorna för att få henne att lossa lite mer. Övergick sedan till att lägga tio meters volter vid A, B, E och C. Hon blev bra men jag tyckte hon blev så matt då, så jag sa det och Cissi förslog att jag skulle rida några korta tempoväxlingar genom att ta tillbaka max 2-3 steg och sen fram till grundtempot igen och det funkade verkligen super.

Avslutningsvis blev det galopparbete och detta var väl det som fungerade bäst under hela lektionen. Fick till en riktigt bra känsla i galoppen mot slutet.

Så idag blir det fokus på kroppskontroll och lösgjordhet när jag rider.


Har nu ridit två dagar inne utan nosnätet och det har fungerat jättebra. Så jag hoppas det fortsätter så här nu. Tror ju ändå att det bara kommer hålla nu under vinterhalvåret men ändå. Det är skönt att få slippa nosnätet för det är så fruktansvärt fult! Visserligen är det ju bara jag som stör mig på det eftersom typ ingen lägger märke till det förrän man nämner det.


 


Sen har jag lite beslutsångest ang träningshoppningen som är på söndag. Vara med eller inte vara med? Vara med, på vilken höjd i så fall? Men det lutar åt att vara med på typ 60 cm eller 70 cm, jag måste ju börja träna nu. Påsken närmar sig.

Andra saker som närmar sig är Globen och Ullared. Skulle vilja åka dit nu! Men jag får väl härda ut 2,5 veckor till.


Nu ska jag läsa nyaste exemplaret av Ridsport som kom med posten idag.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards