Alla inlägg den 11 november 2009

Av Therese - 11 november 2009 13:41

Idag när jag satt och läste Aftonbladet (papperstidning ej nätet) så fastnade jag för en artikel som handlade om en tjej som blivit utsatt för sexuella övergrepp från en politiker som jag tror t o m har hand om barn och utbildning. Bland männen som utsatt tjejen för övergreppen fanns en mellanstadielärare och det är skrämmande! För ofta när man läser om dessa övergrepp som finns det nästan alltid en lärare inblandad. Jag får då tankarna att har de valt detta jobb som lärare för att få komma nära barn och kanske få uppleva sin sexfantasier? Jag tänker även själv, har jag haft någon lärare under min skolgång som känt samma behov som dessa män? Många tankar och funderingar blir det för mig och jag tycker det är hemskt.

Den här tjejen hade fastnat i en ond cirkel med att sälja sex till män efter att hon blivit våldtagen. Jag tänker då så här: Anser männen att bara för att hon erbjuder sig sexuella tjänster får de göra vad de vill med henne? Känner de inga skuldkänslor över att de faktiskt haft sex med en tjej som skulle kunna vara deras dotter? De ser henne bara som en sexleksak som de betalt för och vill ha valuta för och inte som en annan människa. Det är så hemskt!


Det finns ju en bok som handlar precis om det här, "14 år, till salu". Det är en väldigt gripande bok som fick mig väldigt upprörd över hur människor och i många fall äldre män kan behandla unga tjejer. Verkligen en läsvärd bok för den som tycker om att läsa verklighetsbaserade böcker. Jag kan lova att du kommer bli riktigt tagen av hur vår värld faktiskt ser ut.


En annan artikel som jag läste i Aftonbladet idag var om en seriemördare i USA som nu fått sitt dödsstraff. I artikeln stod det att han fick önska sin sista måltid och sedan träffa sin familj. Jag undrar vad gör det för nytta? Att få äta en sista, vad jag antar, god måltid, gör det att dessa får ett bättre liv efter döden eller vad? Har de tagit en annan oskyldig människas liv ska man väl inte få en sista önskemåltid! Fick de människor som denna man nu mördade äta sin sista favorit maträtt innan han, återigen vad jag antar, brutalt avslutade deras liv? Jag tycker att dödsstraff är fel. Jag vet att det här är ett ämne med många olika åsikter. Men min åsikt är att dödsstraff inte tjänar någonting till, bättre är väl att den här mannen får sitta inlåst i en cell resten av sitt liv utan någon mänskligkontakt.

Men många av seriemördarna har ju ofta någon slags psykiskstörning så det tjänar egentligen ingenting till att låsa in dom för all framtid för de kommer ända aldrig känna någon som helst ånger över vad det gjort.


Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6101861.ab


Två artiklar som idag gjorde mig lite upprörd. Vore intressant att få höra andras åsikter i dessa ämnen.

När jag inte läser tidning och blir upprörd idag så har jag bokat en tid hos Patricia för lite mörbultar massge, känner att ryggen kan må bra av det. Så detta sker på tisdag.

I förrgår så anmälde jag mig till psykologikurser på universitetet i Karlstad och Örebro. Men inte säkert jag kommer med då jag ansökte typ en månad för sent, men bättre sent än aldrig heter det väl? Kände att det var dags att göra något roligt nu och psykologi är något som intresserar mig mycket, dock inte så jag skulle kunna jobba med det. Det är mer ett intresse jag har vid sidan av allt annat liksom biologi.


Nu ska jag bege mig till stallet, ska rida för Cissi kl 15.45 idag så då behövs det lite extra planering och extra tid innan så jag inte behöver stressa.

På återseende!


// therre



Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards