Alla inlägg under december 2009

Av Therese - 20 december 2009 21:31

Nu när jag ändå inte hade något att göra så gjorde jag bloggen lite mer julig. Synd man inte är hightec och kunde fixa lite mer. Men det får duga så här    

Hoppas ni gillar det och om inte synd för er, haha!


Andréa jag håller med, rött är en fin färg   


God kväll!


// therre

Av Therese - 20 december 2009 18:17

Får be om ursäkt för mitt korta uppehåll från bloggandet, men tiden har helt enkelt inte räckt till.

Men en kort dag-för-dag-uppdatering blir det:


Onsdag-kväll

Red Pickisen och som tur var hade jag Ola's vakande öga på mig, så då passade jag på att ställa typ hundra frågor om hur hon skulle vara i form, hur jag ska göra när hon gör si och när hon gör så. Fick massa bra tips! Skönt att kunna ha en sån "lektion" ibland också. Men Pica kändes hur som väldigt bra då, dock blev det en flyktmanöver ala Pica när en liten unge sprang på läktaren.


Torsdag

Andréa och jag tog bilen till K-stad för att prova mina stövlar. De passade prima! Så nu har jag satt som mål att de ska vara inridna till första tävlingen den 21 februari, good luck! I övrigt köpte jag sedan 2 st julklappar och blindbrodd därinne också. Sedan iväg till Hööks där jag inhandlade sporremmar, ringar att sätta på bukgjordsspännena, martingal-stopp (?). Sen var vi klara med shoppingen, 1 timme på Färjestad vs 20 min på Hööks, vart fanns det mest kvalitetsgrejer tror ni? Sen avnjöt vi goooood stenungsbakad pizza innan vi for hemåt.

Kvällen sedan blev det ridning och Pica kändes bra då med, vi har börjat komma ur svackan Mycket galopparbete och noggrann med var hon satt sina fötter, dvs under kroppen och inte bredvid som hon brukar försöka med.


Fredag

Åkte med mamma och moster till Örebro för julklappsshopping. Handlade klart nästan alla julklappar och även ett par lack-leggings till mig själv. Blev en lång dag som resulterade i ett snabbt stallbesök på 40 minuter. Ibland får man faktiskt vara supersnabb när man annars har en snitt tid på 4 timmar.
På kvällen sedan blev det vin och Sing Star. Hade införskaffat mig ett jordgubbsvin som smakade utsökt! Gott men också farligt, haha! Sedan drog vi till Red Brick för att se om det var någon man kände, men vistelsen blev kort så det blev hemgång istället. Trevlig kväll med ett kärt återseende av "gammal" vän.


Lördag

Begav mig till stan för att köpa de sista julklapparna och köpa min klänning till Juldagen. Men nu så har jag varit i valet och kvalet om jag skulle ha den eller inte och bestämde mig för inte. Då kan jag lika gärna ha en annan klänning eller tunika. Fyndade en tunika för 65 kr i samma affär, den kan vara tänkbar till juldagen också. Men onsdag är det dags för stadsbesök igen tror jag.

På em sedan red jag Pickisen, återigen med Ola's vakande öga. Frågade om han kunde hjälpa mig med bakdelsvändningar, då jag känner mig helt lost i hur själva känslan skall vara. Utföra kan jag teoretiskt men inte så bra praktiskt.
Pica var inget big fan av bakdelsvändningar och ville hela tiden när jag gjorde den till höger trycka ut baken. Så då fick jag rida henne i en sluta och sedan ur den vända henne, lyckades få till några som var så där. Men nu vet jag hur jag ska göra så då kan jag ju träna själv.


Söndag (alltså idag)

Har fått äta årets först julbord. Detta intogs på ridskolan eftersom styrelsen ordnade hemlagad mat till oss anställda. Gott var det!

Sedan blev det en liten ridning ute först tillsammans med Angie och Luna. Pica var spänd som en fiolsträng och kunde inte trava, det var ju minsann för hårt! Lilla prinsessan, bara det bästa är gott nog!

Gick sedan in och galopperade lite i lätt sits. Ett kort och rättså kravlöst pass, men ändå så skummade hon härligt i munnen. När jag köpte henne och red i början så skummade hon inget alls, helt snustorr var hon och nu har hon varje dag ett vitt härligt skum runt läpparna.


Imorgon börjar hennes vila, så då passar jag på att jobba lite på ridskolan när jag ändå inte behöver rida. Väntar ju fortfarande på tid för magnetröntgen.

Pica ska få vila tills på söndag, då börjar vi köra igång lite lugnt igen. Kommer ju få tokspel på att inte få rida på en hel vecka, men vi båda behöver nog en veckas vila.

Nu ska jag snart kolla på Project Runway.

På återseende!


Vill ha julafton nu, årets mysigaste dag!



// therre

Av Therese - 16 december 2009 14:37

Idag kom två böcker som jag köpt/beställt, den ena var min psykologibok som jag köpte för rena rånpengarna och den andra från Hippson.


När jag såg psykologiboken så tänkte jag: OH SHIT! Den var rätt tjock, fysikboken jag hade på gymnasiet kan ju liksom slänga sig i väggen i tjocklek. I och med bokens storlek så måste jag nu även köpa en nya "skolväska" så att den får plats tillsammans med allt annat skolmaterial man kan behöva.



Boken från Hippson var ur serien "Dressyr med Hippson" som innehåller jätte många bra dressyrövningar. Kan verkligen rekommendera dem!


    


Idag har jag jobbat på skolan igen, var länge sedan sist och jag hade glömt bort hur bråkiga eleverna är. Men jag fick ha matte och fysik idag iaf istället för språk som jag alltid har annars. Ett stort problem som är idag är att lärarna lär ut helt knepig matte! De har ju ändrat på i princip hela räknesystemet till något mycket mer komplicerat. Eleverna kan ju knappt plus och minus idag, vad har hänt? Och lärarna lär inte ens ut korrekt utan hoppar över en massa viktiga steg för att de ska förstå. Blir rätt så problematiskt när jag då ska försöka hjälpa dem. Det var dagens i-lands problem.

Gårdagens i-lands problem eller snarare utmaning var att lära barn om vädret, hur moln bildas, varför det regnar och klimatförändringen. Visst kan låta som en enkel uppgift, men det är inte enkelt att lära ut det till barn som nyss kommit till Sverige och inte kan så mycket svenska. Hur tänkte de då?


Nu ska jag vila en stund, jobba på skolan gör en trött i huvudet. Sen blir det stallet och förhoppningsvis samma ridkänsla som igår.

På återseende!


// therre

Av Therese - 15 december 2009 21:08

Alla har vi svagheter och styrkor som yttrar sig i de "problem" vi dagligen möter. Men det är inte förrän man kan acceptera/erkänna sin svaghet som man kan förvandla den till en styrka. Luddigt? Ja, det kan det nog vara men jag hoppas ni förstår mitt budskap.


Jag har många svagheter men också många styrkor. Jag är t ex bra på att lyssna på andra, lösa problem eller hitta nya lösningar i de flesta fall. Men ibland kan det även vara en svaghet hos mig, när jag stöter på ett problem som jag inte kan hitta någon lösning till, då kör det ihop sig totalt för mig och jag får som panik för att jag känner mig "instängd" och inte kan tänka "outside the box". Det är vid de tillfällena man behöver någon att kunna diskutera sitt problem med.

Mitt senaste problem har varit att Pica den senaste tiden inte känts som hon ska och jag har inte kunnat hitta någon lösning. Hon är ett sto och de kan man liksom inte bara säga åt och sen är det bra. Eftersom Pica även är utav den mer "extrema" sorten så behövs det verkligen från mig att jag ligger ett steg före hela tiden.

För att lösa det problem jag trodde det var, dvs vänster sida i kombination med jätte oliksidghet pga min konvalecens, lät jag Åsberg rida henne för att se om hon kunde se vad som var problemet. Hon tyckte inte att Pica var mer oliksidig än någon annan men hon tyckte att Pica var mer "fast" i högersidan än vänster. Ett ljus tändes i mitt huvud och jag hörde Olas röst från en träning där han sa samma sak. Åsberg påpekade även att Pica verkligen är ett sto och då krävs det att man alltid ligger steget för och är smart för att snabbt kunna hitta lösningar på kommande problem. Åsberg sa även att Pica inte tyckte om när man blev för fast i handen, utan då kunde hon känna att det började koka lite mycket i Picas hjärna.

Alltså så är problemet inte att Pica är "fast" i vänstersidan utan det är bara jag som förtillfället tycker det då jag är svagare där pga av ryggen. Problemet ligger i att jag ibland kan fastna lite väl mycket i handen, då pratar vi inte ryck och slit eller hårda tygeltag, utan att jag blir lite för fast med handen istället för att ha lite mer rörelse. Jag håller helt och hållet med Åsbergs slutsats och vet att jag har en svaghet (återigen man måste kunna erkänna sina svagheter för att förändra dem till styrkor) med att ibland fastna lite väl mycket i handen.


Så idag när jag red tänkte jag mycket på att ha rörelse på bettet och vara mjuk och följsam och vips Pica var jättebra! Åsberg som kikade lite medan hon red Lillan sa att Pica aldrig gått bättre och att det syndes att jag red annorlunda, det värmer att få höra det, TACK!

Så nu ska jag jobba med min svaghet för att förbättra den till en styrka. Det är som ett pussel att rida, man behöver verkligen alla pusselbitar på rätt plats för att lyckas!


Långt inlägg med förhoppningsvis ett innehåll som kan få andra att tänka på sina egna svagheter och förbättra dem till styrkor.


På återseende!


// therre


Av Therese - 14 december 2009 21:26

  Den sötaste bilden ever på Pickisen!


Foto taget (läs snott) från: Angie's blogg


// therre

Av Therese - 14 december 2009 14:33

Har jag nu gjort, det är inte en lista vad jag vill ha utan vad jag ska köpa till andra. Fick inspiration till julklappar när jag idag tog mig en tur på stan, hittade en del bra men ska vänta till fredag då jag ska åka in till Örebro. Utbudet är ju större där inne. En sak som jag köpte var biljett till juldagen, inhandlade även dryck och var och kände lite på den potentiella klänningen, den är så fin! Men jag håller mig till på fredag, kan ju hitta någon ännu finare vem vet.


För att fortsätta på julklappsteamat så kan jag ju avslöja min julklappslista


Prestige hoppsadel av modell Golden Star



Rundsytt kandar, visst ett Schumacher skulle ju inte heller sitta fel men med tanke på priset skulle jag nog inte våga använda det .



Stigbyglar från Sprenger



Sen skulle ju en Volvo XC60 sitta fint i jul också, snyggare bil får man ju leta efter! Big love



En hästtransport skulle inte sitta helt fel heller om jag säger så eller egentligen en hästlastbil för B-körkort.



Det är ju tur att man allt man önskar sig kostar mellan 800-500 000 kr, så är chansen att faktiskt få något lika med noll. Men önska kan man alltid.

Hade tänkt köpa en julklapp till mig själv i form av ett Krafft-skritttäcke från Lina, men efter att ha provat det så var besvikelsen stor. Passade inte Pica alls, hon hade lite för stor rumpa, så det stramade rejält när man knäppde ihop det framför sadeln. Får kanske köpa ett fint från Horseware istället, det som är brunt/beige/ljusbrunt tror jag nog kan passa Pica väldigt bra, de verkar även rätt så stora. Madde E red med sitt på Mesen i lördags och det passade honom väldigt bra och eftersom Pica och Mesen har nästan samma färg så borde Pica klä i det med.




Men för att handla behöver man ha pengar, tyvärr så är det snart en brist vara då jag på torsdag förhoppningsvis får ta med mina ridstövlar från Karlstad. Hoppas på att de passar den här gången, håll tummen!

Inte så mycket att uppdatera ridmässigt då det bara går skit. Det beror mest på att jag inte kan/orkar rida igenom henne liksidigt och då när jag försöker jobba henne minsta lilla så är det massa protester och då blir hopp och studs och det är not so good för ryggen kan jag säga.

Andréa hoppade med Pica igår och Åsberg ska rida dressyr på henne idag. Tur man har så bra vänner som kan hjälpa en att rida när man inte kan själv, thanks a lot!

Men till helgen så kommer Pica's vintervila att börja och det blir nog bra för både henne och mig. Hon kommer ofc inte att stå helt stilla utan det blir promenader och lite longering utan inspänning, sen när vi ska igång igen hoppas jag på mycket snö så man kan få komma ut och rida igen. Nu när det frusit kan man inte var så mycket mer än inne, ute är det ju stenhårt i backen.


Nu så blir det lite tv innan stallet.

På återseende!


// therre







Av Therese - 12 december 2009 11:22

...cola och apelsindricka bjöds det på till gårdagskvällens (<-- konstigt ord   ) middag. Eftersom vi inte blivit vuxna nog att avnjuta något gott vin till våra middagar. Dock avnjöt vi god mat i form av vitlöksbröd m tomatskiva till förrätt, pastagratäng m bacon och sallad till huvudrätt och chokladmousse m grädde och frysta bär som blivit tinade till efterrätt. Mina gäster var nöjd, glada och mätta när de gick hem sedan.

När jag har sånna här tillställningar så kommer min perfektionist/estetiska sida fram och allt måste vara precis som jag planerat det. Exempelvis dukningen måste vara stilren och i en estetisk anda, dvs allt måste vara färgmatchat och bestick osv måste ligga likadant. Maten måste vara förberedd så att allt kan liksom "gå hand i hand", allt måste flyta på hela kvällen igenom. Tur att jag inte behöver anordna nobelmiddagen, då skulle jag nog få en allvarlig stroke eller något! 

Men gårdagskvällen (<-- konstiga ordet igen!) flöt på precis som jag planerat det och jag tror eller nej jag vet att mina gäster var nöjda. Så nu har jag gjort mitt för den här gången, hoppas på att vi gör det fler gånger. Var allt himla bra trevligt!


Efter att ha sett vad mina framtida skolböcker kostar har jag letat och letat efter "billigare" böcker och har nu hittat 2 av 4 som är obligatoriska för kursen. De två kostar 400 kr och 250 kr, vilket är betydligt bättre mot 900 kr och 500 kr.  Så jag spar ett par slantar genom att köpa begagnade böcker istället för helt nya. Det bästa är att boken för 400 kr är "huvudboken" för kursen och i nyaste utgåvan. Tummen upp för det!   

Känner att jag bra gärna skulle vilja börja plugga typ nu.


Nu på morgonen/förmiddagen har jag varit i stallet och släppt ut hästar, ska åka tillbaka vid halv 3 för att ta in de små liven och sedan vara där en stund och ikväll ta mig ett dressyrpass med Pica. Hon har gått rätt bra i veckan så igår blev det bara lite longering icke inspänd. Imorgon ska hon få hoppa med Andréa, skulle gärna vilja göra det själv men känner att jag bara kommer att fega ur när jag inte är helt bra i ryggen.


Nu ska jag fortsätta min bokjakt.

På återseende!


// therre

Av Therese - 10 december 2009 13:12

Vad ska man köpa i julklapp till alla? Vilka ska jag ens köpa julklapp till? Jag har ju noll koll och julafton är ju bara 2 veckor bort! Det är ju helt sanslöst vad tiden går fort, det var ju nyss julafton. Än så länge har jag inte känt av någon som helst julstämmning, vart är snön för det första? Vart är julmyset? Måste nog börja försöka hitta julstämmningen själv då kanske jag kan få lite mer inspiration till julklappar.


Igår fick jag till en sån där magisk känsla på Pica igen så då slutade jag att rida. Hon kändes rätt så bra från början av passet till slutet, hade ett fint stöd i handen. Red många övergångar skritt-trav-skritt och skritt-galopp-skritt och få henne att behålla formen, framför allt i övergångarna till den snabbare gångarten. Idag fortsätter vi nog på samma spår. Ska ju bara rida i en och en halv vecka till innan hon ska få vintervila, så jag behöver ju inte ta ut mig själv eller hästen nu sista veckan.


Kollade igår in på studera.nu för att se om det kommit något antagningsbesked på kursen jag sökt, det hade det gjort. Så till våren kommer jag vara psykologi-student på heltid. Ska bli så roligt att få börja plugga igen och få plugga något roligt dessutom. Kollade in lite vad jag behöver för böcker och det var ju inte de billigaste böckerna kan jag lova. Jag är ju en sån där människa som gärna vill behålla böcker som jag använder mig av i studierna, hade jag fått hade jag behållt alla läroböcker från gymnasiet till exempel. Men jag kanske få tänka om lite grann. Hittade "huvudboken" på adlibris.se i nyaste utgåvan för 902 kr och sedan samma bok men en tidigare utgåva för 183 kr, frågan är ju vilken man behöver ha den nyaste eller om det duger med en äldre? Ska nog maila och fråga det eftersom det skiljer en hel del i pris, ska ju trots allt köpa fyra böcker enligt studieplanen och de andra gick ju på minst 500 kr styck de med. Känns som att det får bli till att ta ett litet studielån för att köpa böcker.

Men hur som så kommer det nog bli roligt och säkerligen jätte svårt, men utmaningar är roligt.



Imorgon kommer det bli en rolig kväll. Då ska jag bjuda på Andréa, Ida, Cassie och Svensson på middag hemma. Vi satt en kväll och pratade om mat och vi alla hade olika favoriträtter som vi beslutade att vi skulle bjuda varandra på. Ida var ju först ut med kycklingwok, som smakade himmelskt!

Jag ska bjuda på:

Pastagratäng m bacon och en sallad m fetaost

Chokladmousse m grädde och frysta bär (som blivit tinade ofc)

Därefter blir det nog en massa trevligt prat med förhoppningsvis mätta och belåtna gäster. Vill ha fredagskväll ikväll ju!


Nu blir det matlagningsdags.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards