Alla inlägg den 2 oktober 2009

Av Therese - 2 oktober 2009 21:35

Idag har varit en spännande dag. Började med besök i stallet där jag möttes av kommentarer liknade: "Har du mascara på dig?" Vad uppsnoffsad du är!" Jag tar de som komplimanger av det goda slaget. Nu ska jag kanske förklara att jag faktiskt kan använda andra kläder än ridkläder och använda smink och att uppsatt inte är enda frisyren jag kan. Även om det kan te sig så ibland.

   I stallet mockade jag och fixade mat till de två hästarna, sen hämtade jag Andréa. Begav oss mot Karlstad för shopping utav hästsaker. En sak som förundrade oss på vägen är att folk som kör bil kan köra rätt hastighet när det är två filigt men när det är en filigt så ska det promt köras 20 km/h under tillåten hastighet? Märkligt! Inte för att jag brukar köra för fort men iallafall ligga på tillåten hastighet när jag kör.

   Väl i Karlstad blev det Färjestads shopen som stog först på listan. Där skulle jag ju äntligen få prova mina stövlar som jag väntat på i ca 12 veckor. Byter om till ridbyxor och drar på mig stövlarna, till min förvåning så är det hur stoooooora som helst! Fick ned en hand i vardera stövel och ingenstans satt de tajt. Frågade om det verkligen skulle vara så och de blev helt förvånade och såg ut som frågetecken. De mätte mina vader igen och kollade sedan på stövlarnas vadmått och det skiljde 2 cm och 2,5 cm i omkrets! De kom fram till att jag antagligen varit lite svullen pga värmen när jag mätte sist, så de mätte om allt och beställde nya. Beställde även en extra cm på höjden eftersom jag faktiskt kunde prova den på rätt sätt för en gångs skull, jippie! Så nu ska jag vänta 10 veckor igen på mina stövlar. Är väl lite tur i oturen med tanke på stundande sadelköp.

   På Färjestad var det ju inte endast stövlar som skulle provas utan även handlas lite annat. Bland annat hade ju mitt nosnät kommit som jag beställt, sen blev det silikon-snoddar och ett par nya ridvantar från märket Roekle. Vilka underbara vantar! Det bästa jag ridit i någonsin verkligen otrolig känsla, kändes som att jag inte ens hade några på mig. Så nu är det väl lite When you've gone Roekle you never go back,  haha!


Efter Färjestad skulle vi vidare för att lämna grejer på ett auktionsföretag. På väg dit åker vi på en raksträcka med hastighet 70 km/h (ja man måste skriva ut rätt enhet, naturnörds-skada) där det sedan kommer ett stoppljus där jag har grönt. Då helt plötsligt när det är 50 m kvar slänger sig en cykel ut mitt över övergångsstället (han har ju rött!), fick tvärnita och slänga mig på tutan! Han stannade som tur var direkt så jag kunde få köra förbi. Men snacka om idiot!

  När grejerna var lämnade skulle vi vidare till nya Hööks. Men det var ju lättare sagt än gjort, ringde fyra personer för vägbeskrivning men fick en som vi kunde använda sådär. Åker på vägen och kollar noggrannt på varje skylt, plötsligt skrattar Andréa och säger: "Jag läste snoppen, men det stod ju Shoppen!" Jag skrattar med och helt plötsligt så skriker båda "HÖÖÖÖÖKS!!!" då åker vi förbi affären som vi så noga tittat efter. Hinner iaf in på parkeringen och sen in i affären. Handlade en pump till B-vitamin och ett par nya boots.

   Sen åkte vi och käka god pizza, tror den var god iallafall känner för tillfället inte så mycket smak. Men mätta och belåtna åkte vi sedan hem.


Väl hemma blev det byta om och sedan åka till stallet. Där stod ridning på schemat och självklart skulle jag ju prova nätet. Efter lite fix och trix satt det väl hyfsat rätt på nosen och jag begav mig ut utomhus för att rida. Där kunde jag ju märka störst skillnad ansåg jag. Och vilken skillnad det blev! 100 % bättre, min fjantiga och underbara Pica är tillbaka! Rädd för allt men ändå arbetsam när hon väl blev koncentrerad, hoppade lite hit och dit när vi genom två jättefarlig bommar som låg på marken. Sen efter ridpasset skrittade jag tillbaka till stallet, där håller Lollo på att lasta ur Elske så det var ju väldigt spännande och hingsten på andra sidan vägen sprang som en galning i hagen. Så Pica höll på att klättra över några bilar och sen smälls en dörr igen och vi galopperar på stället över stallplanen, men det gjorde inget så länge hon är så här bra med näsan så får hon hoppa hur mycket hon vill!


Imorgon blir det först jobb sen ridning och på eftermiddag kväll göra i ordning för tävlingen på söndag. Jag undrar om rösten kommer hålla hela helgen den började rossla lite nu ikväll, men det är väl bara att vänta och se helt enkelt. På söndag ska jag uppdatera strömsholms-vetrinären om hon har tid att prata lite med mig då, hoppas det.

   På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards