Alla inlägg den 17 juli 2009

Av Therese - 17 juli 2009 21:19

...fram och tillbaka. Vilken sadel ska jag rida i. Den nya eller den gamla eller en utav ridskolans? Vilket virrvarr, blir helt snurrig i bollen på detta.

Men iaf så bestämde jag mig för att rida med den gamla för Cissi idag, den trycker trots allt inte fullt så mycket med gel-padden under som med fårskinnspadden då det knappt kunde komma in luft. Med gel-padden får jag in en hand emellan när jag sitter i sadeln.


Då till träningen. Hade planerat länge och väl när jag skulle börja rida fram osv. Men icke blev 10 minuter sen då lindorna jag tänkt ha, nya vita, icke ville vara som jag ville, så då fick det bli blå trots allt. Så länge det matchar funkar allt! Men trots att jag blev sen så blev fram ridningen helt perfekt.

När passet började så fick jag trava på volt under lättridning, eget val, för att hitta en bra takt och ett bra tempo där hon inte sprätte allt för mycket med frambenen. Hittade till slut en super takt, men jag tyckte först att tempot var lite sakta men som sagt antagligen så är det nog ett bättre tempo för henne då Cissi tyckte hon stampade ned framhovarna så mycket i ett högre tempo. Så i det mindre tempot så blev det bättre.

Därefter så blev det nedsittning, hitta samma takt och tempo. Gjorde övergångar för att jag skulle hitta min egen balans i sadeln, samt att jag tydligen gärna vill ta ut innerhanden i övergångarna vilket jag inte tänkt på tidigare. Till slut blev det jättebra, hittade min egen balans och kunde följa Picans rörelser riktigt bra! Fortfarande skumpigt men mycket mjukare än jag tidigare upplevt. Men Cissi tyckte att det skulle vara "mer skumpning åt folket!" Sen galopp med samma arbete.

Avslutade med ett par skänkelvikningar på förlängda hörnlinjen. Pican kämpade och kämpade trots att hon var jätte trött. Red sen några "bogen in" längs långsidan. Sen fick vi avsluta tidigare än beräknat då Pican var så himla trött. Men hon är en riktig kämpe! Aldrig tjurig och ger aldrig upp, love love love!


Kan säga att dagens ridpass var riktigt bra. Fin och lösgjord häst som gick med ärlig framåtbjudning och bärighet. Det läskiga idag var att hon gav exakt samma känsla som Donia gjorde. Helt otroligt! Allt kändes så hemma helt enkelt när jag hittade henne och hon tågade på i samma tempo, mycket märkligt. Ännu ett tecken på att detta är rätt?


Idag var det även sista arbetsdagen på denna veckan. Skönt med helg nu! Behöver vila musklerna.

Helgen kommer bestå utav läsning och stall. Funderar även på att färga håret har ej råd att klippa och färga just nu, samt att jag inte bestämt vart jag vill göra det än heller. Hoppas bara de har den färgen som jag brukar färg med, annars får det bli den färg jag har nu.


Snart är det även PIP, längtar! Madde hade läst att det skulle vara ett partytält på området, kan bli farligt.


Nu ska jag kolla på tävlingarna från Falsterbo på tv. Även försöka mig på en nostalgitrip i minnet. Ett år sen premiären på Strandbaden idag, roligare ställe finns nog ej.

Ha en ljung-trevlig kväll! (reds. anm. ljung = internskämt) 


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards