Alla inlägg den 6 april 2010

Av Therese - 6 april 2010 19:30

Med risk för att låta som en gnällig dressyrryttare så behöver jag få lätta hjärtat  lite nu    


Det här med att rida utomhus är inte min favorit, visst visst det är härligt att rida i solen på sommaren osv. Men när det nu är vår med slask och plask på hela utebanan på en häst som är så spänd så vi knappt rör oss framåt, när snarare går varje steg uppåt och kanske någon ynka centimeter framåt. Att hon sen inte tycker om vatten utan tycker det är äckligt att bli blöt om fossingarna och sen inte tycker om underlag som är för hårt och inte heller för mjukt dvs lera. Hur gör man då?

Sen på utebanan finns det ju ett super farligt monster (läs domarkur) som man måste skena ifrån varenda gång man kommer nära. Det är verkligen inte lätt att uppskatta ridning på utebanan när man rider på prinsessan på ärten    


  


Sen för att fortsätta i samma klagoanda så är ju banan för stor ibland, ja ni läser rätt för stooooor! Visst kan det tänkas vara lyxigt att ha en ridbanan som är ca 4000 kvadratmeter, men inte när man ville försöka rida dressyr då skulle jag gärna ha en ridbana med staket och bokstäver. Men visst man får verkligen träna på att rida med alla hjälper man har, så lite bra är det väl. Men det så svårt att hitta något fokus tycker jag, det som sagt lite för stort!


Bilden ger inte banan sin rätta storlek riktigt  


Men jag erkänner det, jag är en ridhusryttare helt enkelt som kan njuta av uteritter och snabba farter ibland. Då och då chockar jag en del i min omgivning med att rida fooort   


Men nog om mina klagerier. Dagens ridpass blev utomhus precis som planerat. Pica var spänd som en vet inte vad och vi kunde nog skritta snabbare än vad v galopperade. Så det fick bli ett frigalopp-pass idag. När hon går in i sig själv och gör utsidan till en rustning för att skydda sig mot alla världens farligheter så går det inte att rida, så då kan man nästan enbart galoppera. Men det tyckte hon iaf var roligt, minsta lilla jag släppte i handen tog hon som en gest att "Varsågod och galoppera!" Och jag ska erkänna att det är rätt härligt ändå att rida utomhus när man kan rida så här fritt. Men vi tar nya tag en annan dag och är ute, för jag vet vad alla spänningar beror på och det är för att vi suttit för länge i ridhuset under vintern, men det är lätt hänt när man inte ens behöver gå ut för att komma till ridhuset. Så jag lovar att  framöver ska jag rida ute så mycket som möjligt.


Imorgon är det äntligen träning för Ola, känns som det är evigheter sen nu. Är väl 2-3 veckor sen sist eftersom vi fick uppehåll nu pga av skadan. Så imorgon åker nog stövlarna på, för då måste jag ju tvinga mig själv att rida i dem. När jag rider själv så kan man ju ta en paus när det är lite jobbigt med stövlarna. Men nu jäklar ska de ridas in!

Nu dags för lite tv, det är ju tv-tisdag vilket innebär Desperate Housewives, Cougar Town och Christine, I like it!

På återseende!


// therre

Av Therese - 6 april 2010 08:46

Då var påskhelgen över och man får återgå till vardag igen. På ett sätt skönt och på ett sätt inte. Skönt att få tillbaka vardag så man kanske kanske får lite mer pluggmotivation, men inte skönt att känna alla måsten.

Tanken från början idag var att jag och min nya grupp skulle genomföra vårt experiment, men eftersom ingen förslog någon tid och plats så blev det helt enkelt inget. Bra för mig, då hinner jag läsa mer i boken inför kommande föreläsningar. Denna delkurs satsar jag återigen på VG.


Pica har varit hyfsad hela helgen. Fick skon påslagen igår igen, så nu kan vi återiegn rida utomhus. Men när det föll en massa snö igen igår morse så tappade jag motivationen till att gå ut och red i stövlarna inne istället. Det betyder dock att vi ska gå ut till hoppbanan och rida idag.

Stövlarna börjar mer och mer bli sköna att rida i. Att jag gick i nästan två timmar i dem förra veckan gjorde susen(!), mycket mjukare redan från början. Så med lite "slit" så kanske de är inridna ordentligt till tävlingen första maj, jag ska bara vänja mig vid dem också räcker ju inte direkt med att bara rida dem mjuka.


Nej nu ska jag äta frukost och sen sätta igång med att läsa. Kanske att det kommer ett nytt inlägg ikväll också.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards