Alla inlägg den 4 juli 2010

Av Therese - 4 juli 2010 11:06

Som jag skrev i förrgår var jag redo för tävling men inte riktigt redo för värmen. Kan erkänna att jag aldrig varit så svett i hela mitt liv som jag var igår!


Dagen började redan halv 7, tittade på termometern som visade på 18 grader resp 25 grader, skugga resp sol. Tänkte hur ska detta sluta? Åkte till stallet vid 7 fodrade, sen gjorde klart boxen så jag slapp det när jag kom hem. Redan då var jag svett! Började knoppa vid 8 och halv nio var jag klar och nöjd, så då kunde Mimmi ta pannluggen. Själv tog jag ur flätorna ur svansen för att beskåda det fluffiga resultatet.


  


Andréa anlände vid 9, då packades bilen med grejer, Pica gjordes klar för avfärd och sedan lastning. Lastningen går på ett kick nu mera, Mimmi håller Pica och jag sköter linan bakom, allt tar ca 2 minuter. Sedan åkte vi med destination Lindesberg.

Vi var glada att vi fått låna V70:n med AC denna dag. Med lite halvt om halvt stress i sinnet då vi låg lite efter tidsplanen anlände vi på Linde, men där kunde jag konstatera att vi var right on time! Anmälde mig och fick i sekretariatet årets Stallboken, trevligt trevligt! Ett snabbt toa-besök och sedan skynda ner till parkeringen, där hade Mimmi och Andréa lastat ut en Pica som genast blev full i elaka bromsar. Stackars liten! Så med flugspray jagade jag runt på Pica och sprejade hej vilt. Sedan klä på sig och gå upp för att rida fram.

Valde att först rida fram ute på gräset, dåligt val! Pica gick i någon slags spansk skritt med bakbenen för alla bromsar vi gick in i bastu-ridtältet istället. Fick henne inte riktigt så lösgjord som jag velat men ändå helt okej.
Inne på banan var hon riktigt seg och lite spänd i sidorna, men vi gjorde så gott vi kunde. Fick ett omslag i ena mellangaloppen, vid upptaget. Annars rätt så prickfritt. Slutade på 67,27 %, med två åttor i programmet, sedan mesta dels sjuor. Fick en åtta på gångarterna så det var trevligt! Så man kan säga att om vi kan slippa missarna och få till bättre övergångar så är vi snart uppe på mina 70 % som jag vill ha. Slutade som fyra i klassen av fem placerade. Så vi fick en fin röd rosett och en grimma samt grimskaft som hederspris.


Till LA:n hade jag sedan hyrt en box. Det var ett väldigt bra val! Där kunde Pica äta både betfor och silage, vila samt det viktigaste dricka vatten! Hon brukar ju annars vara väldigt svår att få att drick just vatten när man är borta, men nu kastade hon sig i princip på vattenkoppen. Vi andra satt i skuggan på våra stolar och hade trevligt. Tittade på alla andra ekipage och pratade med Ola och Stefan. Riktigt trevligt hade vi!

Framridningen till nästa klass blev dryga 20 minuter, alldeles lagom i den kollosala värmen som rådde. Hon kändes fin fin inne på framridningen och på banan så kändes hon också väldigt fin. Dock missade vi lite i skänkelvikningarna vilket ju har koefficient som gör att man tappar poäng. Men vi slutade ändå på 63,87 %. Lyckades självklart återigen på samma ställe, på samma tävlingsplats, med samma domare få till ett fint byte i mellangaloppen, återigen i upptaget. Det är lite surt, men vi får helt enkelt träna mer. Efter ritten var Pica helt blöt av svett, löddrig på hals och av skänkeln, så hon fick sig en dusch som jag tror hon uppskattade väl.

Slutade som tredje och sista placerad i klassen, vilket var roligt. Annars tycker jag väl inte att 63 % är något man ska placera sig på, men alltid kul, som sagt, när man gör det.  


  


Så efter en trevlig, lång, varm, svettig och återigen framgångsrik dag så åkte vi hemåt. Var hemma ca 18.20 i stallet. Packa in allt från bilen, städa transport och sen åka hem. Tack till Mimmi och Andréa och Lindesbergs alltid lika trevliga tävlingar. Vet inte om det är just för att det alltid gått bra när jag varit där, men det är liksom trevligt där. Kan ju bero på att man även känner lite folk däruppe också.


Nu ska vi ladda om inför Dylta som är den 15/7, då jäklar ska vi upp på 70 %, så nu ska tränas program för fulla muggar.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards