Alla inlägg den 24 februari 2010

Av Therese - 24 februari 2010 21:24

Nu har jag äntligen hittat ett "godis" som Pica tycker om, förutom socker såklart som endast passar damen ibland. Såg för ett tag sedan i ett reklamblad från Granngården att Krafft skulle börja med något som hette Krafft Morot. Pelleterad morot typ, som ska fungera som belöningsfoder. Så idag när jag var på Granngården för att handla en säck Krafft Sport så stod de små kartongerna i kassan. Så jag tänkte att det är ju värt att prova, vill ha något substitut till socker emellanåt och definivit ge något som belöning efter ridpass. Har provat allt! Hästgodis högt och lågt, sockerbitar you name it(!), dock inte kraft-foder då jag anser att mat inte är belöning på samma sätt. Så när jag kom till stallet hade jag en gnäggande Pica som tyckte jag var sen, "HÖTUSS FÖR GUDSSKULL, MATTE!!!" Så då öppnade jag kartongen och gav henne ett par pellets. Hon var lite tveksam först, fick några bitar till sen var hon helt crazy i det hela! Provade senare och gav, hon åt då med och även efter ridpasset   

Så nu är det Krafft Morot som det ska vara för damen.


  

Bild från och mer info hos Krafft


Så nog om Picas kräsenheter och istället fokus på ridning. Efter gårdagens helt misslyckade pass så hade jag inga förhoppningar om att dagens skulle bli bättre, dock hade jag helt fel. Hon kändes väldigt fin redan från början, dock något tung i handen måste fråga Ola hur det ska vara, har ju som sagt problem med att hon gärna blir hög och spänd i formen och är det bättre att hon är låg och lite tung istället? Svårt dilemma, behöver experthjälp helt enkelt.

Men hursom så började jag med lite halter i från skritt, sedan lite uppvärmning i trav på fyrkant där hon skulle vara ställd och formad i hörn och rakriktad på raktspår, funkade fin fint! Red sen lite öppna på långsidor och volt, fin här med dock något seg. Sen blev det till att galoppa lite, kändes tusen gånger bättre än igår(!), var väldigt skönt att känna att vi kan samarbeta. Dock så gör jag något konstigt med ytterarmen, spänner den av någon konstig och dum anledning så det gör jätteont. Vet inte vad det beror på men jag försöker slappna av men då slappnar hela kroppen av istället och hela Pica faller isär, kroppskontrollen är vart då?   

Sen är jag trött på att ha så jävla ont hela tiden när jag rider. Orkar inte sitta emot och kan inte rida som jag vill längre. Men jag biter ihop och kämpar på trots smärtan i benet, känns som att ha två benpipor som gnuggar mot varandra hela tiden, knät är heller inte jätte glatt på min sneda belastning. Magentröntgen och svar på vad som är fel, nu TACK!

Provade att rida i Angie´s Sprenger stigbyglar och de underlättade faktiskt något enormt för knät, benet och min nedsittning. Så nu har jag bestämt mig för att investera i ett par sådana, för de var otroligt behagliga att rida i och är värd sina kronor.


Och jag vet att det låter som jag bara klagar och klagar men,vad mer kan jag göra? Har gått med den här skiten (som den nuförtiden kallas) sen i somras och inte har det blivit bättre direkt, vill inget annat än bli skadefri!

Fast jag säger hellre skadad ryttare än skadad häst, för jag kan bita ihop och leva med mina problem. Min häst kan inte göra det samma.

 

Nu ska jag duscha och sen se lite tv, behöver sova tidigt idag då det är skola 8.15-11.00 imorgon, bussen åker 06.35

På återseende!


// therre



Av Therese - 24 februari 2010 16:35



 

Låten ger mig rysningar, både text- och sångmässigt!


Bjuder på den tills jag är hemma från stallet.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards