Alla inlägg den 5 maj 2010

Av Therese - 5 maj 2010 20:18

Från gårdagens depression till dagens session   

 Man kan säga att jag hade en lite lätt dipp i humöret igår, inget kändes bra. Men efter en god nattssömn så vaknade jag kl 06.00 och steg upp. Tog bussen in till uni för en föreläsning om det biologiska perspektivet. Vet inte om det är för att jag är biologisktlagd i mitt intresse eller vad det var men dagens föreläsning var otroligt givande. Intressant att veta hur olika hjärnsubstanser påverkar personligheten och att det är väldigt viktigt med rätt balans för att man ska må bra, för mycket av något eller för lite av något ger allvarliga reaktioner i form av depressiva och/eller ångestsjukdomar. Väldigt intressant! Hjärnan är för mig bland det mest intressanta man kan läsa om, fanns det en kurs som handlade enbart om hjärnan och dess funktion så skulle jag läsa den. Biologi och psykologi ligger mig ,som ni kan ana, varmt om hjärtat var, därav känner jag ju att jag hamnat helt rätt i mitt val av studier.   


  

Ni må tycka jag är konstig, men that´s who I am   

 

Nåväl, nog om psykologi och hjärnan och till ännu en sak som ligger mig varmt om hjärtat. Nämligen den där bruna saken med huvudskak ni vet   


  


Eftersom att tävlingen är på söndag så var jag väldigt tudelad hurvida jag skulle lägga planering träningsmässigt. Hela dagen har jag funderat fram och tillbaka hur jag skulle göra. Longera idag eller imorgon? Rida idag eller imorgon? Eftersom att longeringen skulle få räknas som "vila" så valde jag att lägga den idag, det kändes som ett bra val. Så imorgon trimmar vi dressyr igen och samma på fredag.
Men tillbaka till longeringen. Valde att vara ute eftersom vädret var fint. Kom ner till hoppbanan och såg ut en bra plats för att jag inte skulle vara iväg för övriga som red. Då kom den smarta tanken, bommar(!) som hon kunde få springa lite över. Slå två flugor i en smäll så att säga. Så jag konkade och bar tre bommar, tur Pica är snäll för det var inte lätt att bära 3 meter långa bommar som är tunga som bly och därpå ha en häst i handen. Men jag löste det hela och fick till det rätt bra. Pica tyckte däremot att det var otäckt    med bommar och ville inte springa över dem, utan i början blev det både galopp, studs och springa bredvid innan hon accepterade dem. Sen att hon har koncentrationen på annat håll får hon skylle sig själv när hon snubblar, hon får lära sig helt enkelt. Longerade cirka 20 minuter sen fick det var, det var ju som sagt "vila".

Imorgon trimmar vi som sagt dressyr inne, samma på fredag. Eftersom hon är bättre inne än ute vill jag kunna rida igenom henne ordentligt och ha "riktiga" linjer att rida på för att träna diverse programdelar. Sen på söndag så kör vi igen, denna gång ska jag tamigfan rida hela tiden! Inget mesigt utan riktig ridning ska det vara så vi kan få någon fin rosett med hem.
Nu ska jag ta mig något att äta.
På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards