Alla inlägg den 12 maj 2010

Av Therese - 12 maj 2010 21:57

Igår begav jag mig, i sällskap på Angie och Luna, bort till dressyrbanan för att checka underlaget. Det var inte så mycket bättre än hoppbanan, dock mindre stenar. Men ändå härligt att kunna rida på en 60 metersbana utomhus, så jag ska försöka gå dit bort fler gånger. Perfekt att träna program på, dock får man försöka se bokstäverna själv eftersom det inte finns några. Kanske vore en invsetering för ridskolan?
Red en kortare stund och Pica kändes fin, något spänd men vem är inte det på ett nytt ställe och med vilda djur. Var ett fint rådjur där när vi kom dit och även en hare i ASG-hagen (som ligger bredvid). Låg även ett kadaver från vad vi (jag och Angie) tror var ett rådjur, behövs nog plockas bort innan det hinner växa allt för mycket gräs i ASG.

Idag var tanken att jag skulle rida på hoppbanan, men väderguden valde regn så vi fick vara i ridhuset idag. Pica kändes som en ponny idag, kort och kompakt i kroppen i låg form. Härlig känsla! Hon kändes kanonfin i galopparbetet, red på volt där jag först sänkte henne i formen så hon kom upp mer med ryggen och red henne sedan växelvis utåtställd och inåtställd, red lite minskning på volt utan att för den skullen minska på galoppkvalitén som Pica gärna vill, utan kortade den och kunde sedan mjukt öka volten. Mycket effektiv övning som jag verkligen ska rida fler gånger.
Ja, man kan säga att idag var en av våra bättre riddagar. Dock var hon något seg och långsam i tempot, men hade en fin takt så jag får jobba på i den takten och sedan öka på lite i tempo när hon orkar bära sig bättre. Nu hoppas jag hon bjuder på fler sådana här dagar och definitivt på en sådan dag nästa tävling. Det känns som att poletten ramlat ner ännu ett snäpp liksom, måste ju betyda att vi jobbar på rätt sätt   


  


Imorgon tänkte jag ställa fram sockerbits-hinder för att gymnastisera henne på annat sätt än dressyr, markarbete är även det en viktig bit för att stärka dressyrhästen. Så imorgon kör vi på det, fredag tänkte jag nog ta med Pica ut på en promenad och samtidigt gå i stövlarna så de kan bli mjuka någon gång(!). Måste försöka börja använda dem på riktigt nu om vi ska kunna ha dem som tävlingsstövlar.

Nu blir det dusch, sova, upp tidigt imorgon för jag hade visst utsläpp. Glömde bort att det var röd dag vilket innebär ingen personal    
På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards