Alla inlägg den 26 maj 2010

Av Therese - 26 maj 2010 20:17

Igår skrev jag att jag skulle  åka till den nya hästbutiken vid den nya klinken   poetiskt och hela köret! Nåväl skulle ju köpa en flughuva inför förhoppningsvis kommande sommar och med allt vad det innebär. Sagt och gjort åkte dit, tog mig en luva och tog sen en sväng om i butiken. Fanns många bra grejer och jag tror säkerligen att den kommer konkurrera ut Granngården hästmässigt. Tog broschyrer om Hippo-foder för det är dels billigare än Krafft och sen så säger många att det är bra. Någon som har erfarenhet? Ska räkna lite på det hela och se om de kan vara ett bra köp, hoppas på att Pica äter det isåfall. Betalade sedan min huva och for hem för fortsatt labbrapportsskrivning. Sinnesjukt svår uppgift insåg jag när jag väl börjat, men idag har jag och min grupp nästan skrivit klart hela arbetet.
På eftermiddagen igår så for jag till stallet med första prio att prova huvan och blev hon inte söt, så säg?


  

"Luke, I´m your father!"

 

Jag vet inte hur de andra hästarna kommer reagera men vad gör man inte för att hon ska slippa ont i mulen. Att trä på över öronen fungerade också kanonbra, trodde först att jag skulle behöva klippa bort dem men icke! Hon fick samtidigt prova sitt nya flugtäcke och det satt som ett smäck! Så hon kommer definitivt vara snyggast i sommarhagen sen   

Gårdagen bjöd även den på ridning, denna dag i ridhuset igen eftersom vädret bjöd på regn, not surprised anymore!
Höger varv kändes hon fin fin i, kunde rida öppnor och slutor samt fina välrundade 10-meters volter. Höger galoppen lite väl samlad så jag fick jobba mycket med att få henne att gå framåt. Hon kommer liksom på vad man ska göra och gör då istället för mycket för att komma undan jobb.
Vänster varv helt åt fanders! Vi kunde inte rida på volt, inte rida öppna, försökte mig på öppna på volt men inte heller det gick, försökte rida henne mer rak för hon kanske blev förböjd tänkte jag men icke då sprang hon till höger istället. Höll på att bli tokig, men jag bestämde mig för att inte bli arg utan att rida och ta igenom. Så sagt och gjort, red öppna fram till E eller B lade en 10-meters volt och sedan öppna fram till hörnet igen. Noggrann med att hon skulle vara ställd i nacken, spåra korrekt och vara böjd i bålen. Till slut så fick jag en volt där hon var medgörlig och släppte i vänstersidan, då avslutade jag henne och klappade om henne massor.


Idag var det lite joggning på schemat. Gick ut till hoppbanan, skrittade fram med FF. Jobbade henne i lite skritt, sedan lite trav och kändes mycket bättre i vänster sidan idag än igår. Skönt att få bekräftelse på att jag jobbade rätt igår. Sen fick hon lite lång tyglar och sen blev det galopp, beslutade mig för att låta henne få galoppera lite fritt idag för att inte pressa henne för hårt nu inför helgen. Vill inte gärna ha stillastående-galopp på söndag.
Kan säga att Pica idag kunde galoppera! SHIT! Det gick så sinnessjukt fort! Till och med ponnyhopparen Elin sa: Har aldrig sett någon vuxen galoppera så fort! Och ja, det gick fort men det var också härligt när jag kunde känna hur hon tog i med hela kroppen. Då kan man inte annat än le och skratta! Men ska väl även erkänna att på slutet kanske gick lite väl fort, men Pica visade bara sitt fullblod som finns där någonstans långt bak i leden i stamträdet. Imorgon är det sträng galopp igen och fokus på lösgjordhet och mer samling.

På återseende!


  


// therre


Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards