Alla inlägg den 3 juni 2010

Av Therese - 3 juni 2010 20:43

...fri igen! Skriver sista tentan och det kommer kännas helt underbart att gå ut ifrån tentasalen och känna att man "avslutat" ett kapitel på det "nya" livet. Första terminen av min "eftergymnasiala" studier har gått, mer ska det bli. I like it! Efter morgondagens tenta ska jag gå och vänta med spänning på att få se vad det blir för kurser som jag kommer in på. Förhoppningsvis kommer jag in på programmet "Beteende och samhällsvetenskapliga programmet", med det då Vetenskaplig baskurs, och även Kriminologi A. Kommer alltså läsa en helfarts och en halvfarts kurs, om jag nu mäktar med men det tror jag nog och hoppas.


Dagens ridpass kan gå till raden av de sämre. Nu har vi återigen kommit in i en period med lite bråkeri och det blir till att kämpa och inte ge upp. För efter det här så vet jag ju vad som väntar, dvs hittills har hon gått bra och efter den här perioden kommer hon bli ännu bättre! Pica är ju sådan har jag märkt, "periodare". När jag börjar kräva mer av henne så går det bra en period sen kommer en tröskel som vi måste ta oss över och efter den sedan är det lungt och harmoniskt igen, sen börjar ytterligare nya krav och nya tröskel att klättra uppför. Men jag ska erkänna att varje period av de sämre ridpasset är klart värda all svett, ångest och "på vippen att ge upp" för nu vet jag ju att det blir alltid bättre! Hon är ju trots allt en riktig liten stjärna den där Pica   


  


Men så dagens ridpass hade jag som vanligt stövlarna på mig, nu jäklar får jag inte rida i något annat om jag inte rider ut eller hoppar. Red till en början serpentiner i skritt på halva ridbanan, dvs in till medellinjen, ska väl tillägga att jag var inne idag. Den övningen är superbra att börja med tycker jag, då får jag Pica ordentligt mellan hjälperna. I trav vanligt voltarbete och skänkelvikningar längs långsidorna. Sen blev det galopp och det är här som bråkeriet börjar, hon vill inte galoppera utan vi har någon sorts konstig takt och hon vill definitivt inte gå i någon som helst form utan drar upp huvudet och sänker sin rygg. Saktar man av till trav är hon rätt så fin, dock inte i vänster varv där hon vägrar gå ut i hörnen. Vill överhuvudtaget inte ens böja sig till vänster mer än i halsen. Men jag var bestämd och red öppnor med fokus på att hon hellre fick vara för rak än förböjd och att hon skulle gå framåt och till slut så kunde vi rida rätt så bra i vänster varv och trav, höger funkar alltid fint så där är det aldrig några konstigheter. Avslutade med lite galopp igen och red förvänd på fyrkanten, ville inte alls här heller. Men till slut kunde vi rida hyfsad galopp så då travada jag av henne och jäklar vad fin hon var då! Jag lade bara ned handen på halsen och lättade av framåt och hon sökte själv nedåt med hela halsen och hela ryggen kom upp och jag kunde känna hur hon riktigt sänkte baken och sköt in bakbenen undr kroppen. Fina fina Pica!


  


Sen fick hon en dusch och äta gräs innan jag smörjde grejerna och tog tag i mockning.


Det är kul att kunna visa lite nya fina bilder på oss och säkert kul för alla som läser med. Kul att få så många positiva kommentarer från er alla, super kul och tack så mycket! Fortsätt så   


Nu ska jag se på mitt framtida yrke i Criminal Minds.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards