Alla inlägg den 9 juni 2010

Av Therese - 9 juni 2010 20:06

Idag är det återigen bal här i staden och jag blir så avundsjuk på alla studenter. För varje år som går blir det ju så lång tid sen jag tog studenten som var bland det bästa jag någonsin gjort! Balen framförallt var ju en helt underbar dag där man verkligen fick klä upp sig och känna sig verkligt fin. Så avundsjuk är jag! Jag skulle lätt kunna gå om tre år på gymnasiet för att få ta studenten igen, dock skulle jag nog bara vilja göra det med min gamla klass   


  

Me, ready for promnight 2008

 

I måndags skrev jag att jag skulle rida på kvällen, men då drog jag en vitlögn för det blev longering istället. Att skriva propp tog längre tid än planerat då Andréa, Emma och jag fick mäta hoppbanan (den är 115x55 m för den som är intresserad!), bilar och transporter för att se hur många ekipage vi kan ta emot. För när vi vill ha framhoppning ute så blir vi ganska begränsade vad gäller parkering tyvärr. Men vi lyckades nog lösa det hela med hur många vi kan få ner och hur alla ska parkera för att få plats, det ironiska vore ju om det blev jätte få starter nu när vi planerat ordentligt för att få många, haha! Men då har vi ju löst parkeringsbiten för framtida tävlingar med.

Men hursom, Pican fick som sagt springa på lina och det är roligt att se henne arbeta där med. Där ser jag tydligt att hon blivit starkare i sin kropp. Nu kunde hon galoppera med bättre form och en lugnare tempo och takt än innan, vi jobbar med andra ord åt rätt håll! Efter passet släppte jag henne i ridhuset och då blir hon så lycklig, hon rejsar som bara den och visar upp sig.


  


Igår blev det ett dressyrpass inne, regnmolnen hängde tunga i luften så det avgjorde det hela. Provade att rida med mina långa sporrar eftersom jag tycker det känns svårt att komma åt henne ordentligt med de kortare med stövlarna och det blev lättare! Hela ridhuset var öppet, dvs ingen mellanvägg, och det är härligt för då kan man rida ordentliga skolor, skänkelvikningar osv. Man hamnar inte heller lika lätt på en plats utan man kan variera vart man rider. 
I början var hon väldigt seg men efter ett par övergångar skritt-trav så kom hon igång bättre i bakkärran och efter galopp så var hon som vanligt. Hon kändes ganska bra men galoppen är fortfarande svår. Vet inte om det går för långsamt, om det är rätt med samlingen eller om jag hämmar hennes galopp för mycket nu, det är så jäkla svårt att känna vad som är rätt och vad som är fel nu när man börjat med "nya" krav! Det märks verkligen när man har haft träningsuppehåll, tur vi ska rida lektion imorgon! 


 


Idag körde vi lite galopp på hoppbanan. Lånade en allroundsadel från ridskolan för att kunna stå upp lättare. Sen var det bara att köra. Pica var duktig och gick i en fin lugn, rund galopp till en början mot slutet var hon nog lite trött så då ville hon gärna öka, jag var säkert också lite trött då. Så detta är något vi ska göra fler gånger! Fick ideén från Svensson när hon red galoppträning på sin häst, tack för det! 


Imorgon som sagt träning på morgonen, sen hoppas jag på sol så jag får sola lite grann innan jag åker upp till stallet igen för möte. Det är härligt att vara ledig och kunna åka till stallet flera gånger om dagen.

Nu ska jag läsa lite diverse bloggar innan det är dags för Grey´s.
På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards