Alla inlägg den 6 augusti 2010

Av Therese - 6 augusti 2010 22:14

En dag, två dag, tre dagar har det nu gått sen jag skrev sist. Helt sjukt hur fort tiden går. Men det är för att jag förgyller mina dagar med jobb och stall, däremellan hinner jag med att äta och vila.

Men nu ska jag inte berätta om vad jag äter för lunch utan om de tre senaste dagarnas ridning.

I onsdags var det dags för träning igen och som jag redan förutspått blev det kämpigt men inte alls i närheten av vad det brukar vara. Fick börja med att rida öppna på volt (Ola`s favorit- och min hat-övning). Men det går bättre för varje gång. Tänker jag efter så kunde vi knappt rida ens lite bogen in på volt och nu rider vi nästan öppna. Höger lättare än vänster, där blir hon lätt förböjd och springer iväg. I höger är hon lättare att få in framdelen men svårare att få framåtbjudningen, men så länge det är emot öppna är det helt okej. Allt har ju blivit till mycket , mycket bättre!

Fick därefter gå ut och rida öppnor längs långsidorna och den här gången kunde jag till och med känna att vi red öppna, kunde reglera tvärningen åt båda håll. Kämpigt var det men också härligt. Den som säger att ridning inte är ansträngande har inte ridit på riktigt! Men det är ju en sån härlig känsla när man känenr hur allt flyter på liksom. När Ola sedan sa att jag skulle få kraften i traven att gå från bakbenen, genom ryggen och upp i nacken och vara noga med att den inte fastnade i handen på vägen fram. Så var det som att trycka på en knapp när jag lade till underskänkeln, satte mig djupare i sadeln och rätade upp mig lite ytterligare, helt magiskt ögonblick! Det är det här som är så häfigt med just ridning. Det där ögonblick när man går från att vara två till att vara ett och samma "objekt". Skulle någon icke ridande läsa detta skulle denna inte fatta något. Men alla mina kära ridande vänner vet nog exakt vad jag menar. Helt fabulous! Galoppen sen var lite mer motsträvig, där är det inte lika lätt att få rörelsen genom nacken utan där fastnar det gärna på vägen någonstans. Fick rida större språng och jobba med formen, gick sisådär. Inte alls samma känsla som i traven, men vi är påväg!

Avslutade med lite bakdelsvändningar och det blev som vanligt pannkaka. Jag kämpar, men hamnar åt fel håll och Pica blev kollrig i huvudet och fattar ingenting. När hon blir sån är det så svårt att rida efteråt sen, hon blir snabb och spänd. Men även det är något vi måste jobba på.
Vi är på väg mot MSV men det är en bit kvar. Kanske, kanske inte att vi kan hinna starta en MSV C i år, annars sparar vi det till nästa år.


  


Igår fick Pica en vilodag då jag åkte till Örebro med mina ninjaflickor för lite shopping.

Idag blev det ridning och kan med all säkerhet säga att Pica verkligen hade fått träningsvärk efter onsdagens träningspass. Pica är en sån där häst som man aldrig behöver bända loss liksom, utan är oftast mjuk i kroppen och munnen men behöver få igång baken och framåtbjudningen. Idag var hon som en trähäst att rida på. Benen som trästubbar som rörde sig och brädplankor till sidor. Har aldrig varit med om maken till stel häst! Hade planerat ett dressyrpass i likhet med träningen men fick snabbt ändra om till att bara rida stora böjda spår, för det gick liksom inte med något annat och jag ville inte pressa henne för hårt när hon nu var så här.
Så hela passet gick ut på att få henne avspänd med en låg och rund form. Först när jag travade av blev hon så där fin som bara hon kan bli. Så då fick det liksom räcka, avsluta när det är som bäst.

Imorgon blir det lite gymnastikhoppning, ska försöka kolla i alla mina ridböcker jag har efter någon bra hoppövning. Sen på söndag får hon komma ut i skogen igen och på måndag är det programridning med DIV 2 laget, det ska bli skoj!


En annan skojig grej är att jag fick en kommentar på bloggen från en tjej som hade en HSS-häst, Head Shaking Syndrom. Väldigt kul att få utbyta erfarenheter med andra som har samma problem som en själv. Efter som HSS inte är så vanligt så är ju faktiskt just den här händelsen rätt så häftig, hon hittar en blogg med en som har en häst som har samma sjukdom som sin egen.

Nu ska jag läsa lite bloggar innan jag ska duscha och sen sova. Imorgon har jag sovmorgon och den ska jag njuta av!

Har btw klättrat från 37:e reserv till 3:e reserv till mitt program nu, så håll tummen för att jag kommer in.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13 14
15
16 17
18
19 20 21 22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards