Alla inlägg den 31 augusti 2010

Av Therese - 31 augusti 2010 20:38

Vet inte vad det är, kanske att vardagen just är tillbaka igen, men jag har lyckats få till två bra ridpass. Två dagar i rad! Can´t belive it! Men vardag ger för mig bättre fokus och ordning på saker och ting, jag älskar vardag!


Idag hade jag planen att försöka rida lite mer så som jag red för Cia sist, dvs tänka mycket på sitsen (sträck upp mig!) och handställningen (vinkla om och in med armbågarna). Sen var jag nog med att hon skulle gå fram för skänkeln vid minsta lilla trycka, att hon hela tiden behöll framåtbjudningen genom alla olika moment. Red till en början skänkelvikningar i skritt och lite serpentiner in till medellinjen. I trav red jag "hela" serpentiner och var nog med att hon skulle forma sig kring innerskänkel och spåra korrekt samt framåtbjudningen i bågar och övergångar. Övergick sedan till att rida skänkelvikningar på hörnlinjen med fokus på att hon skulle vara rak och tvära korrekt hela vägen. Fick till rätt så bra skänkelvikningar, dvs bättre än vad vi brukar men fortfarande inga betyg sju på tävling.


  


I galoppen tränade jag övergångar mellangalopp-arbetsgalopp-samladgalopp, tränar för fullt in för LA:4 som är debut om en månad. I höger galoppen blev hon riktigt bra, svarade bra både framåt och tillbaka in i samlingen och sedan ned i skritt. Härlig känsla! I vänstergalopp är hon mer motsträvig, vill inte absolut inte forma sig kring innerskänkel och inte samla sig. Fick ge upp den samlade galoppen eftersom det var viktigare att hon gick fram för skänkel och spårade korrekt i det tempo jag ville ha henne i. Till slut så gick det och då travade jag av. Vilken trav det blev då! Rörelsen från bakhovarna, upp igenom bakbenen, genom hela ryggen ända fram till mulen. Kanonfint stöd i båda tyglarna och jag kunde välja form på henne och hon gick lika fint. Riktigt härlig känsla! Taktmässig, schwungfull trav genom just hela kroppen. Bogarna kändes för första gången på länge riktigt "lösa"! Den känslan kan jag leva på ett tag.


  


Imorgon får Lilla Pican vila eftersom jag går i skolan till sent och sedan ska på tävlingsmöte med kommiteén på kvällen. Men det passar perfekt med en vila just imorgon, speciellt efter dessa två dagar.

På söndag hoppas jag att få en plats för Cia, får vi det så ska vi åka iväg på träning för första gången. Så det ska i så fall bli väldigt spännande. Nu blir det att försöka fixa något att äta.

På återseende!


// therre


Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13 14
15
16 17
18
19 20 21 22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards