Alla inlägg den 12 september 2010

Av Therese - 12 september 2010 21:13

Denna helg har bjudit på blixtvisit i Norrköping hos Maddelito!
Lämnade lilla Karlskoga vid halv fyra i fredags. Anlände hos Madde vid sju efter en snabb shopping tur på Ingelsta efter ett mindre missförstånd som snabbt rättades till. Sen var det party all night long! Somnade i Maddes lilla soffa (varför ska jag ha så långa vänner?!) vid fyra. Vaknade sedan vid halv elva, då hade hjärtegullet Ida redan varit upp och flytta på bilen så vi slapp p-böter. Sen blev det att kolla på Baksmällan och dela på en Tutti-Frutti-påse på fyra personer, perfekt morgon! Packa, Pizza, hemfärd! Anlände till Karlskoga vid halv 5, så man kan säga att det minst sagt var en blixtvisit hos Madde, mindre än ett dygn haha!

Ser nu fram emot nästa event som sker senare i höst, det kommer bli kalas-bra!


Igår fick jag känna på hur det är att vara "vanlig människa" dvs utan häst. Det var för mig outhärdligt! Jag hade inget att göra så jag gick runt och runt här hemma, till slut tittade jag tre avsnitt av Svensson Svensson i brist på annat. Sen blev det äntligen kväll! Vad gör man om man inte har häst?!

Idag fick jag äntligen känna på stallukt! Pica var smått hysterisk i sitt gnäggande när jag kom, hade ju varit borta i två dagar. Så hon fick sin hötuss och sen fixade jag betfor samt vatten innan stallmöte. Det gick smärtfritt så att säga, allt fungerar ju så smidigt i mitt stall så det är liksom aldrig några sura miner eller något tjafs. Det är så skönt! Har stått i stall där det gnatas och tjatas till höger och vänster och det är så jobbigt. Me like my stallvänner!

Efter mötet satte jag igång att mocka, göra mat och sedan borsta för att sedan kunna rida. Bestämde mig för att idag skulle det minnsann inte var något jäkla mähä som satt där uppe.


  


Så sagt och gjort kortade jag tyglarna, plockade fram den där runda formen och därefter framåt i trav med tryck i! Red skänkelvikningar längs långsidorna, hade hela ridhuset utan mellanvägg och helt för mig själv så det var perfekt. Skänkelvikningar varvat med volter för att hela tiden aktivera både henne och mig. Sedan lite skrittarbete med bakdelsvändningar som var katastrofala, hallå det är LA:4 om två helger! Skärpning nu! Sen fattade jag galopp, kändes väldigt fint utan att jag blev statisk i höger axel. Jobbade med tempoväxlingar arbetsgalopp-mellangalopp-mer samlad galopp, allt flöt ihop väldigt fint med bibehållen form. Samma sak på fyrkant spår. Samlade henne ner i skritt och då fick hon lite längre tygel och skritta på en stund i ökad medan jag bytta varv. Kortade upp tyglarna, försöker få henne att komma tillbaka till samma fina form som innan men Pica var inte på humör. Förberedde en galoppfattning men icke sa nicke! Lade på spöet och då kickade hon lite, gick på med skänkel och då höll hon på att skicka av mig istället. Tillbaka i sadeln igen, på med både skänkel och spö då gick hon fram igen. Jäkla tjurmärr! Sen jobbade hon väldigt fint resten utav passet. Avslutade med att rida diagonala skänkelvikningar ur LA:3 och ganska så hyfsade, tänkte nog på min skänkel så den var i rätt position. Travade av henne och där blev hon riktigt jäkla härlig! Luftiga, taktmässiga travsteg, me like! Sen klapp och beröm, hoppa av och skritta av henne för hand.

Imorgon jobbar vi vidare med galoppdelar ur både LA:3 och LA:4.

På återseende!


// therre


Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards