Alla inlägg den 22 september 2010

Av Therese - 22 september 2010 21:17

Igår blev det ett gris-pass på gris-Pica! Hon var helt omöjlig. Hade planerat att rida igenom LA:4 men det kunde jag snabbt glömma. Red först på dressyrbanan där jag jobbade henne mycket med att böja igenom och få henne att släppa, låg form. Höger blir superb när jag gör rätt, vänster är helt omöjligt! Här är hon så jäkla stark så jag orkar helt enkelt inte både böja och ställa igenom henne och samtidigt bibehålla henne låg i formen samt rama in yttersidan. Snart får det bli till att prova graman, är inget big fan av den hjälptygeln men den kan vara bra en bra hjälp när man inte orkar själv. Gick sedan från dressyrbanan och alla dess vattenpölar till hoppbanan där det var kladdigt och Pica kan då varken skritta, trava eller galoppera. Hon kan verkligen inte röra sig som en normal häst då. Efter att ha gjort allt jag kunde fick jag till slut ge upp för att jag inte orkade längre, helt slut! Och fortfarande hade jag inte fått igenom den där förbaskade vänster sidan, Pica hon bara lade huvudet på sne och kämpade emot.


  


Idag däremot kändes hon überfin till en början! Allt slit från gårdagen gav verkligen resultat idag kan man säga. Kunde snabbt lägga ner henne i en låg form och här gick det att korta ihop den lilla kroppen väldigt fort och sedan rida med en härlig trav. Galoppen kändes "göööör fin", som det så fint heter på värmländska. Som en gummiboll från arbetsgalopp-mellangalopp-samladgalopp-arbetsgalopp. Sen vill jag träna lite galopp ur LA:4, ryggningen gick bra vi hamnar väl inte helt på linjen men inte heller helt åt fanders som vi gjort tidigare. Men att sen fatta galopp och just vänstergalopp är det svåra. Fick bli lite arg både en och två gånger och tillrättavisa med spöet. Sen skulle Pica bara inte fatta vänstergalopp från skritt. Efter ett par dunster så gick det men då hade vi ju tappat mjukheten och istället fått en spänning i vänstersidan igen. Gick inte att svänga åt vänster utan att hon nästan välte. Men jag tränade ändå på tiometers volt i samladgalopp och fortsatt ut i förvänd samladgalopp. I höger går det strålande! Kan samla hur mycket jag vill, men i vänster gick det som sagt åt fanders. Men summasumarum så var passet ett bra pass. Hoppas på att hon kan gå så fint på lördag och lite till såklart. Då kan vi nog nå mitt mål att rida på minst 60%.


Imorgon blir det longering för Picas del, fredag har jag vigt åt träning eftersom det var enda tiden som passade och vi behöver den! I övrigt är det endast tentaplugg på mitt schema nu, när den här tentan är över ska jag ha en helt pluggfri dag innan jag sätter igång med att börja plugga lite bättre på kriminologin. Som jag btw hoppade över idag eftersom det skulle vara forskningsmetodik på dagens föreläsning och när man läser 7,5 hp just forskningsmetodik parallellt kändes det som onödig upprepning. Nu ska jag strax se på idioterna i Tylösand, det är roligt att se men man förundras över hur man kan ställa upp på ett sådant program och hur endel faktiskt kan bete sig, skrämmande.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards