Alla inlägg den 25 september 2010

Av Therese - 25 september 2010 20:27

Lämnade min säng vid 8 i morse en aningens motvilligt, den var för varm och go och ute regnade det för ovanligthetens skull(?). Åt en frukost och fixade dagens fika. Klockan halv tio hämtade jag upp Becca och for mot stallet, där blev det mockning åt Pickiluring och Putteliten (jo jag har nog nästan två hästar   ), sen tog jag in Pica för att knoppa. Hon röjde runt till en början i duschen, sen blev hon lugn, röjde runt lite igen. En miljard lös-bajsar senare stod hon knoppad och klar, fick först gå in i sin box men där levde hon rövare så hon fick gå ut i den lilla hagen igen, där var hon betydligt lugnare. Lastade 11.25 och åkte mot Lindesberg, måste säga att lastningen fungerar nästan helt utan lina nu för tiden. Pica är så snabb in att jag inte ens hinner lägga linan runt rumpan på henne.

Vi anlände till Linde vid 12.40 helt enligt planering. Fick stå parkerade upp vid ridhuset eftersom det tydligen var vattenbad nere på den vanligt parkeringen. Detta gjorde absolut ingenting eftersom det då blev närmare och smidigare med allt.
Satt till häst och skrittade fram vid 13.35 och 13.50 tog jag tyglarna och började arbeta henne i skritt. Hon kändes återigen väldigt fin idag. Traven väldigt luftig och fin, galoppen lika så. Ola hade lovat att kolla på mig idag när jag red fram eftersom han inte skulle dömma min klass. Han hade inga större kommentarer mer än att hon såg väldigt fin ut, det gällde bara att våga rida likadant inne på banan sen.

14.35 klev vi in på banan och direkt blev Pica lite spänd, men nuförtiden är det hela inget problem utan det gäller bara att jobba igenom henne hela tiden. Banan var även lite kladdig efter allt regn, tror det gjorde att hon blev lite spänd också. Fick startsignal och satte igång i galopp, inridning halt hälsning. Redan här blev det pannkaka då vi gick ned i trav innan halt och sen fortsatte det. Höll på att rida fel skänkelvikningen i den första, men kom på precis vid startpunkten att jag tänkte fel och fick snabbt kasta om alla hjälper. Fick en fyra eftersom baken kom före hela vägen. Andra skänkelvikningen blev bättre, där fick jag en sexa och det var även undan vänsterskänkel så det var väl lite roligt. Bakdelsvändningarna blev ju lite sådär, vänster funkade hyfsat och höger sket sig. Galopp blev hon översamlad hela tiden, fick ett snabb omslag i mellangaloppen och en liten kick mot skänkeln. I den ökade tryckte jag på allt vad jag kunde och det funkade rätt så bra, men sen övergång till arbetsgalopp och hon blev översamlad igen. Det som funkade förvånadsvärt bra var ryggningen och direkt fram i galopp. Alla gånger vi tränat har det blivit fel galopp eller ingen galopp. Nu blev det mjukt vänstergalopp dock kraftigt på dubbla spår, men det tar jag med glädje, hon fattade så fint! Slutpoäng: 58 % och debuten avklarad.


Jag tyckte det mesta kändes skit, inget fungerade riktigt som jag hade tänkt mig. Det första jag sa när jag kom ut från banan: Det här gick åt helvete! Ola skakade på huvudet och sa att det var en klart godkänd debut och att det säkerligen kändes skit för att jag fick rida ordentligt idag.

Och efter att ha sett protokollet så håller jag väl med, sexor och sjuor på det som var hyfsat och fyror och femmor på det som sket sig. Kom på nu ikväll att jag glömde fråga om hur formen hade varit idag, har ju alltid fått kommentaren att hon är för lång. Så jag frågade Ola och han sa att det var mycket bättre nu än tidigare och att det som var på framridningen var kalasbra! Sen sa han många bra ord: Jag har ingen tävlingserfarenhet what so ever, det här är mitt första riktiga tävlingsår och min första häst som jag verkligen kan börja rida på riktigt på/med. Att vi gått från LB till LA:4 på så här kort tid är väldigt bra, det är trots allt ett ganska stort steg att gå från LB-form till samlade gångarter på nästan bara ett år. Nu börjar jag få ihop henne så pass bra att det är dags att börja våga rida på mer framåt, för hon kommer säkerligen att ligga kvar i formen. Att hon översamlar sig så här mycket är ju ett tecken på att vi jobbat rätt, så nu är det bara att få fram henne igen men med bibehållen form. Sen så måste man se alla bitar man gör vid en tävling som en del av tävlingen. Nu fungerar framridningen väldigt bra, nu gäller det att plocka med sig det här i första hand till första halvan av programmet och sedan till andra halvan av programmet så man till slut har alla tre bitarna på plats.


  

Hon är allt bra den där Pica   


Man blir glad när man får höra sådana ord och jag är glad att jag har en så bra tränare som jag kan fråga allt och diskutera allt med. Det är för mig guld!
Nu ska jag träna vidare och i november ska vi rida en LA:4 igen och då ska vi minsann rida på mer än 60%, idag blev det ju 58%.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards